Är frontosor smitare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • denti
    Användare
    • januari 2004
    • 60

    Är frontosor smitare?

    Imorse hittade jag min ena frontosa ihoptorkad och halvt uppäten i hallen.
    Hon gick i ett eget akvarium eftersom hon var sjuk och blev mobbad i det stora. Hon var precis på bättringsvägen.
    Kan frontosor hoppa ur akvarier eller är den skyldige en katt vid namn Smillan.

    /Dennis
    /Dennis
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ops! Tråkigt Dennis!!

    Det skulle inte förvåna mig om fisken hoppat ur själv...eller katten norpat den ur karet om den möjligheten fanns.
    Jag har inte haft Frontosor. Däremot så var mina Delfiner ohyggligt nattaktiva med att slå i täckglaset...och hade jag haft ett hål där det funnits möjlighet för fisken att komma ut så hade säkert någon ploppat ut ur hålet!

    Kommentar

    • henrikrock
      Användare
      • november 2003
      • 97

      #3
      Jag hade en gång en 25-30 cm frontosahanne som hette Bruce som hoppade ur akvariet en natt. Täckglaset hade gått sönder och jag min idiot hade inte fått tummen ur och fixat ett nytt. Jag hittade honom stinkande och intorkad i parketten. Han hade faktiskt hoppat ut ett par nätter tidigare men då vaknade jag och kunde slänga i honom igen. Denna natt vaknade jag inte och Bruce fick med sitt liv betala för min slöhet. En av mina absoluta favoritfiskar någonsin... Rest in peace.

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Den har nog hoppat ut, ev kan ju katten har fiskat upp den. Jag börjar själv bli lite orolig då min katta har börjat utnyttja värmen från ljusrampen samt att visat stort intresse för mina troffar genom att ligga och fiska med tassen vid matningshålet i täckglaset
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Mcoist
          Användare
          • oktober 2003
          • 154

          #5


          Att katten skulle fiska upp den ser jag som mer eller mindre omöjligt däremot så har den säkert hoppat över vilket inte är ovanligt särskilt om dom är små.


          Sen att katten säkerligen lekt med den när den väl hoppat över det är säkert sant.
          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Varför är det omöjligt?? Vi har ju inte fått ngn beskrivning ang täckglas osv.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • denti
              Användare
              • januari 2004
              • 60

              #7
              Täckglaset täckte inte hela akvariet så det finns möjlighet för både fisken att hoppa och katten att fiska.
              Men jag har aldrig sett några tendenser till hopp från mina frontosor kanske att dom slår vid matning. Detta hände mitt i natten och då brukar dom vara lugna.
              /Dennis

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #8


                Omöjligt och omöjligt men risken är mer eller mindre minnimal att katten skall kunna få upp en fisk fiskarna är grymt snabba i det läget vet skälv efterssom jag har akvarier utan täckglas ovh just katter aldrig varit med om något sådant och dom gånger som katten försökt så har fiskarna varit långt under sina stenar innan katten varit i närheten av dom.
                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Mcoist



                  Omöjligt och omöjligt men risken är mer eller mindre minnimal att katten skall kunna få upp en fisk fiskarna är grymt snabba i det läget vet skälv efterssom jag har akvarier utan täckglas ovh just katter aldrig varit med om något sådant och dom gånger som katten försökt så har fiskarna varit långt under sina stenar innan katten varit i närheten av dom.
                  Jag har sett en katt som ett flertal gånger har knipit svalor som har kommit väldigt lågt. Det krävs bra tajming och e n jävla speed för att fånga en svala som stördyker i över hundra knyck. Så en seg frontosa är nog inga kymmer för en katt.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Jag sett katter plocka angelmört ur "slaktbaljor" och dom är fruktansvärt snabba när dom kniper en fisk. Så det ingen omöjlighet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...