yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trillian
    Användare
    • juli 2002
    • 33

    yngel

    Hej
    Jag har två frågor rörande mina malawi.

    ¤ Jag har en ps.lombardoi hona som nyligen lekt med både sin egen hanne och den mycket dominante M.Chipokae hannen. Förra gången hon gjorde detta tog jag upp henne ur karet och "tömde" henne på yngel ur munnen. Denna gången orkade jag inte riva karet. Men nu en vecka senare ser jag att hon redan har spottat! Ynglen har ju inte vart tillräckligt färdig utvecklade (haft gulesäcken kvar osv). Vad kan detta bero på?

    ¤ Vidare har jag en F1 Champsochromis caeruleus som börjar se knepig ut. Vid analöppningen sitter det fast en rödfärgad "grej". Det ser nästan ut som ett bråck. ÄR det något som jag kan göra åt detta? Vill ju inte riskera att bli av med henne.

    Tack på förhand Linda

  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Att honor spottar för tidigt brukar antingen bero på att de på något sätt blivit stressade eller för att de ännu inte är riktigt mogna för en lyckad lek. Unga honor brukar ofta behöva ett par kullar för att öva på innan de lyckas. Det är inte ovanligt att unga honor faller för frestelsen vid utfodring och sväljer äggen/yngeln, det händer ibland också att dom spottar i förtid. Om man stressar honan med t ex en håv händer det också ibland att hon spottar för tidigt.
    Vad det röda märket på dina C. caeruleus beror på vågar jag inte spekulera i utan att ha sett det eller ha mer fakta.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Trillian
      Användare
      • juli 2002
      • 33

      #3
      oki lite mer fakta var det.

      Lombardoi honan har haft två lyckade kullar tidigare så jag har svårt att tro att hon föll för någon frestelse och divers stressad tror jag inte att hon har blivit inte AV den mänskliga faktorn i varje fall. men i och för sig är det inte så synd att hon "aborterat" bastarderna...


      c.Caeruleus har alltså ett "rött bihang" som är ca 4mm långt precis vid analöppningen, detta uppdagades för tre dagar sedan, men har växt i storlek. Hon har en normal aptit och även en normal avföring för övrigt. Låter kanske konstigt men det ser ut som hemorrojder *fniss*


      Kommentar

      Arbetssätt...