funderar på Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjell

    funderar på Tropheus

    Tropheus ,ja vad kan man säga jag har aldrig förstått varför dessa fiskar varit så populära, men så såg jag för första gången ett gäng viltfångade gulspräckliga i den lokala fiskaffären och blev grymt imponerad, så nu är jag igång och ska investera i ett Tropheus-kar och det jag undrar är 1. dessa vf jag såg var ganska dyra ca 400kr st är det normalt eller var det överpris 2. är det någon större skildnad på cb och vf i färger och beteende 3. hur många kan man ha typ per liter.
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    400 kronor styck låter lite i överkant men det kan ju vara en av de dyrare sorterna. VF är lite svårare att hålla stabila i tarmen vilket ju är det vanligaste problemet bland Tropheus. Jag kan inte säga att jag tror på teorier om att formen skiljer mellan odlat och VF men en del påstår det. I mitt fall skiljer det inte.

    Du bör ha ett kar som är mins 150 cm långt och i det ha mellan 15 och 30 stycken. Detta betyder inte att man inte kan ha färre men det är säkrare att hålla sig till över 15.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Jag håller med dig Kjell. Man måste se dem för att förstå vad det är som är så speciellt. Kom just tillbaka från Herkules Zoo i Gbg där de hade en 4 olika arter inne varav en var Orange Morii. Inte stora, runt 4-5cm men de kostade 95kr st.

      Jäklar vad roliga de var att titta på. Höll hela tiden på med något, oftast letade de alger att snaska i sig.

      Jag är helt såld jag med men, med risk att bli nersmädad, blev jag förälskad i ett par clownfiskar på saltvattensavdelningen. De små gynnarna hade en liten anemon de gosade ner sig i lite då och då. Helt underbara fiskar. Men var ska jag ställa alla karen?!?


      95kr st på Herkules zoo. Småttingar iofs. men väldigt fina.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • kjell

        #4
        jag håller med dig roccster , det största problemet är att när man väl har kört igång eller håller på att köra igång ett akvarie så har man redan börjat leta efter nästa tank att starta sen rullar det bara på... tack för svaren , jag har en fundering till och det är om man kan blanda olika sorters tropheus eller om man kan ha några vf och några cb....

        Kommentar

        • waros
          Användare
          • februari 2004
          • 172

          #5
          Går inte en dag utan ett nytt inlägg angående tropheus och självklart beror det på att som du säger, har man väl sett dem så är man fast

          Den ständiga aktiviteten och rörelsen är det som tilltalar mig mest.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • augusti 2004
            • 33

            #6
            Hej Waros!

            Vilka grymma fiskar du har(jag var inne på din hemsida..)

            Jag har länge varit sugen på den fisken du har, men skall de inte ha lite fler gömställen?

            Inget illa ment, frågan är ställd enbart av nyfikenhet!

            Kommentar

            • spec_mats

              #7
              400 styck låter dyrt-speciellt nu när en "tropheus-rea" sköljer över landet

              Kommentar

              • waros
                Användare
                • februari 2004
                • 172

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av kungsholmen

                Hej Waros!

                Vilka grymma fiskar du har(jag var inne på din hemsida..)

                Jag har länge varit sugen på den fisken du har, men skall de inte ha lite fler gömställen?

                Inget illa ment, frågan är ställd enbart av nyfikenhet!
                Tackar, och mja det kan man väl kanske ha, men risken är att hannarna börjar slå ihjäl varandra i revirstrider. Jag har funderat på att lägga i någon halvstor sten i stället för de små, men jag tycker det fungerar bra som det är nu. Innan dom flyttade in hos mig så var dom fem år i ett kar med endast en sten, och dom har ynglat av sig massvis.

                Kommentar

                • Laesk
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 2447

                  #9
                  Kjell .. du är inte från jönköping eller, å sett gruppen på torpa zoo?
                  Lennart "Laesk" Axelsson
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                  With CANON you can!

                  Kommentar

                  • kjell

                    #10
                    nära , jag är från gnosjötrakten och såg fiskarna i en äffar i anderstorp....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...