Ventralis och Tropheus.. Polare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Ventralis och Tropheus.. Polare?

    Jag har följande två arter jag funderar på att kombinera...

    Ophtalmotilapia ventralis "redgold", masanza
    Callochromis macrops, tanzania

    Det skall väl gå bra vad jag förstår, men går det att även ha tropheus med dessa? Typ maswa eller moliro? Det handlar om att ha cirka 15 individer av varje art isåfall (35 totalt alltså). Hur stort kar krävs för denna spännande combo tror ni?

    Sen har jag faktiskt även lite regani kipili och x. sima. Om de passar bättre med något, så säg till
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Callochromis macrops och Ophtalmotilapia ventralis är alldeles för tuffa fiskar. Klart att det är någon som säkert har haft dem i hop med troffar men jag skulle nog inte ha det. Macropsen blir väldigt bufflig och när de är på G att leka så tar de över totalt.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Men du menar alltså att de två funkar bra ihop? Jag skall invänta fler svar och om det är så får jag avsätta ett 540 för tropheus, men som det ser ut nu hade det varit bra att kunna blanda lite

      Det handlar om att ha dem i ett 2 meters 500 eller ett 540...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Jag tycker du ska hålla ventralisen i ett kar, troffarna i ett kar och macropsen i ett kar. Ett alt. är väl att testa troffarna och macropsen i ett 720. Troffar och ventralis är ingen bra ide då troffarna gärna biter av ventralisens långa bukfenor.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Jag förstår att det vore den optimala lösningen, men å andra sidan har jag läst en del trådar om folk som blandar alla möjliga tanganyika (Fredrik H. tex) framgångsrikt och alla har inte lyxen att sätta ett 500+ kar för varje art
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Zap: Om jag hade ett 3500+ liters som vissa norrmänn skulle testat kombinationen.
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              Visst har Hagblom ett härligt tanganyika kar men där går ett gäng dubbar, snäcklekare, leptosomor, ett par julidochromis, daffodils och ett par Callinochromis. Det är fiskar som inte kräver den stora sandytan som ventralis och macrops behöver. De är inte heller lika buffliga och aggro som de 2 sistnämnda när de leker.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                O. ventralis eller C.macrops har jag inte haft. Däremot så har jag 2+2 O.nasuta Isonga (fullvuxna VF) med ett gäng Tropheus duboisi maswa påå ca 7-8cm. Tropheusen och nasutorna bryr sig inte om varandra, troffarna surfar rundor och bryr sig bara om sig själva och nasutorna surfar överallt och har börjat att ta lite revir. Jag har inte haft några problem med aggressivitet än, det kan ju komma om nasutorna går till lek. Dock tror jag inte att Nasutorna leker förräns de får ett eget kar, de får nog inte tillräckligt med plats för att ta revir.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #9
                  Jag har vf troffar tillsammans med vf macrops nu och bättre kan det inte fungera, de bryr sig inte om varandra. Ventralis vet jag dock inte hur det skulle gå, men macrops och troffar funkar perfa, se bara till att ha ett stort kar, minst 720. Och ha minst 20 troffar, grupper på under 20 blir sällan bra. Och har du nu i ett 720 så kör 40 troffar och 4+6 macrops?

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Jag skulle gärna vilja blåsa lite liv i denna frågan igen, men med en liten skillnad, ta bort callochromisarna.

                    Jag förstår att många inte verkar tro att det funkar, men har någon nån erfarenhet av att ventralis + tropheus = sant?

                    Det gäller 20troffar + 15 ventralis i ett 2-meterskar.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Kenneth
                      Användare
                      • april 2002
                      • 277

                      #11
                      Jag tror det skulle funka utmärkt. Ventralis är ganska fredliga, utom när de leker, vilket passar in på de flesta ciklider. Vi har ett 20-tal O. nasuta gåendes i ett 720 tillsammans med 15 E. melanogenys yngel, 3 par X. flavipinnis och en gäng hästnosar. Inga som helst problem.
                      MVH
                      /Kenneth Johansson,

                      ordförande
                      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                      Kommentar

                      • So
                        NCS Medlem
                        • augusti 2003
                        • 177

                        #12
                        Hos mig går det jättebra men det tog ett tag innan ventralisarna kom igång att leka.

                        Kommentar

                        • So
                          NCS Medlem
                          • augusti 2003
                          • 177

                          #13
                          Kanske skulle utveckla mitt svar lite
                          Jag håller alltså bara ett par av O. ventralis (Kambwimba) tillsammans med en grupp Tropheus brichardi (Isonga) i ett 720. O. ventralis hanar kan ju gå ganska hårt åt honorna men om han blir för påstridig så gömmer hon sig i Tropheus ”stimmet” så det är inget problem.
                          Tog dock ett drygt halvår innan första leken av ventralis kom och honan svalde äggen efter ett par dagar. Tropheusar är också riktika äggtjuvar när dom får chansen och har lyckats snappa åt sig ganska många ägg vid ventralis lekarna.

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 412

                            #14
                            Zaphi.
                            Jag håller 43 st Tr.Real Ilangi i hop med 12 st O.Ventralis Kambwimba och Call.macrops Tanzania i ett 800 liters kar med måtten 150x80x68 och det går alldeles utmärkt.Troffarna bryr sig inte om dom andra fiskarna och jag får lek på allt som går i det karet.

                            Däremot skulle jag inte ha den sammansättningen i ett mindre/kortare kar.
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • pontus
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 514

                              #15
                              Håller med micke, det är bara att prova , det handlar om hur man inreder karet. men du sak nog kanske bara ha en eller 2 tropheus hanar, då tror jag det kommer fungera utmärkt.
                              Passenger on Planet Earth:
                              Pet.macro nsumbu
                              Pet.moshi ikola
                              Pet.Trewavasae
                              Pet.Bulu-Point "Red"
                              Pet.orthognathus tricolor mvuna
                              Pet.Longola
                              Tr.Ilangi
                              Tr.Muzi
                              Tr.Katonga
                              Neo.Leleupi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...