Frontosa kunniga sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    Frontosa kunniga sökes

    Nån med 100% säkerhet kan säga vilken frontosa detta är?









    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!
  • kakapo
    Användare
    • augusti 2003
    • 60

    #2
    En okvalificerad gissning från min sida är Burundi.
    / André

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Håller med. Kanske att de borde haft lite längre bukfenor, men det kan ju ha med låg ålder att göra.

      Tony Englund

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Burundi och Karilani ligger nära varandra...



        Kolla på "Frontosa variant map".

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Hej!
          Vill inte verka allt för negativ men måste ändå komma med en lite kritisk fråga; Är du säker på att de är av en ren stam från någon särskild fångstplats?

          Tänk på att under många år så importerades frontosor utan någon särskild fångstplats var angiven, och fiskar från olika sändningar blandades i aveln utan betänkligheter. Och alla var, och de flesta är fortfarande, helt nöjda med det. En stor majoritet av de frontosor som finns i landet idag härstammar utan tvekan från sådana 'orena' stammar.

          Det är först på senare år som man börjat skilja på fångstplatser för andra tanganyikaciklider än Tropheus (med några få undantag). Att då försöka sätta en fångstplats eller ett variantnamn på fiskar som man är osäker på härstamningen på kan göra mycket skada. Risken är att felaktigt namngivna ('orena') stammar blandas med rena stammar!

          OBS! Det är naturligtvis fullt möjligt att dina frontosor är av en ren stam och då bör du naturligtvis försöka ta reda på vilken! Det säkraste sättet vore naturligtvis att fråga den som sålt dem, eller ännu hellre, den som odlat dem.

          Himla snygga är dina frontosor i vart fall, oavsett om de kan härledas till en särskild stam eller ej!

          Min slutsats är att det är mycket vanskligt att utifrån några bilder med 100% kan identifiera en frontosa eftersom det kan röra sig om en 'oren' stam som råkar likna en känd variant. Mitt råd är attt du frågar den du köpt dem av!

          (Om någon skulle ha synpunkter på detta med identifiering av okända varianter så kanske det skulle det kanske passa bättre om ni svarar i den här tråden: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5039
          Så att vi inte kidnappar Laesks tråd mer än vad jag redan gjort! Sorry Laesk!)
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            #6
            Du behöver inte be om ursäkt tack för ett seriöst svar ist!

            Jag köpte dem av en affär som hade köpt in dem privat. Självklart frågade jag honom vad det var för art. Men det visste han inte. Då bad jag honom ringa hem till privatpersonen han köpte dem av och fråga. Men han hade gjort sig av med hans nr osv osv.. Men han trodde att det var burundi iafall.
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Jag la in exakt samma fråga på cichlid-forum och alla där verkar väldigt säkra på att det är burundi...:

              A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • maj 2002
                • 736

                #8
                Jag har haft VF Burundi och jag måste nog hålla med, de på bilderna är jäkligt lika de jag hade.

                Kommentar

                Arbetssätt...