Nitritsmäll ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Nitritsmäll ?

    Hej
    Jag är precis i läge att fylla mitt nya 720 som skall rymma malawi och några malar.
    om jag har förstått det hela så måste man få i några firrar för att få igång de organiska filtren. Jag undrar om Malar klar den nitrit höjning som följer ett nystartat akvarie bättre än ciklider.
    Då kan jag ju släppa i dessa som ändå skall vara i karet permanent.
    Eller skall man köpa några billigare fiskar som drar igång bakteriefloran, Förlorade mina första nyinköpta malawis i vad jag tror nitritpåverkan efter ca 3 veckor.
    /Niclas
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • waros
    Användare
    • februari 2004
    • 172

    #2
    Jag har alltid kunnat lägga i mina malar direkt efter nystart. Nitrit höjning får man ju inte förrän man har fiskar som skitar ner vattnet. Frågan är dock hur mycket en liten mal kan skita ner ett 720 liters

    Kommentar

    • Niclas Larsson
      Användare
      • januari 2004
      • 546

      #3
      Tack waros, hoppas du har rätt, men frågan är om bakterierna växer om man har en liten mal...lite skit - lte bakterier mycket skit - nirtit smäll
      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

      Kommentar

      • waros
        Användare
        • februari 2004
        • 172

        #4
        Ne, det är väl tveksamt om malarna klarar att få igång en fungerande bakteriekultur i dina filter. Du kan ju alltid köpa bakteriekultur på flaska (Nitrivec t.ex.) och ha i den + malar. Jag har gjort så, senast när jag skulle ha igång karet åt mina troffar men man få vara noga att mäta värdena och vara beredd med vattenbyten. Bäst är ju om man har gamla filter att ta bakterier ifrån, men det har man kanske inte alltid.

        Kommentar

        • Niclas Larsson
          Användare
          • januari 2004
          • 546

          #5
          Jag har ett mindre sällskaps akvarie med en mindre Eheim men nu skall en 2260 + innerfilter bakom hel bakgrund igång så inte mycke att komma med
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

          Kommentar

          • Gotrek
            Användare
            • september 2003
            • 64

            #6
            Släpp i några malar och låt dem gå där i en vecka. Sedan släpper du i fisk. Mata ytterst försiktigt de första veckorna så skall du klara dig utan problem.
            Patrik

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #7
              Tackar för era svar gotrek du verkar vara på samma spår som waros verkar betryggande. Gotrek verkar ha en massa akvarievatten.. jag har en segelfenspleco i sällskaps akvariet som jag funderar på att släppa i det stora, ihop med några golden nuggets men jag tycker att plecon skitar ner ovanligt mycke är detta något du eller någon känner igen ?
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                #8
                Malar är lika känsliga som andra fiskar när det gäller Nitrit så att sätta i dessa som någon form av startuppare tror jag inte på.

                Det finns hur många teorier som helst ang. detta. Det finns de som säger att ett kar inte kan komma igång om det inte finns fisk i. I så fall skulle mina kar aldrig kommit igång. Givetvis har jag använt Nitrivec och förm. har det funkat.

                Jag får ALLTID nitrit i mina kar och det efter ca 2 veckor. Sist jag startade försökte jag med att krama ur filter, tillsätta Nitrivec, Hobby Nitritkiller etc. Först tänkte jag bara köra på. Hade ju gammalt filter så det borde ju gå. Som tur var så avvaktade jag i 2 veckor och nästan på dagen kom min Nitrit smygandes (precis som på det lilla karet). Jag tillsatte då Hobby Nitritkiller (även om jag tillsatt Nitrivec innan) och efter 3 dygn var det borta. När allt var ok. satte jag i 34 fiskar på stöten, matade lite varsamt och har inte sett skymten av Nitrit i det karet efter det. Likadant gjorde jag med det lilla fast där satte jag i fisk lite pö om pö.
                Om man nu skulle skicka i fisk direkt (vilket många gör) så klarar man ju säkert en Nitrittopp utan problem, om den skulle komma. Men jag jag skulle inte offra den nattsömnen, extra arbetet med att byta vatten kanske flera ggr. per dag bara för att jag inte orkade vänta i 3 veckor på att karet skulle komma igång.

                Mitt råd är att skicka i vatten och avvakta i 2 veckor. Har du pengarna så kör med Nitrivec som det står på förpackningen. Om inte kan du ju alltid sila lite jord och ta hand om det vattnet som starter istället (aldrig testat). Om allt är bra efter 2V kan du börja skicka i fisk. Skulle du ha fått lite nitrit så testa Hobby Nitritkiller, det har funkat 2ggr för mig.

                Detta är mitt tips på att komma igång. Som jag sa innan finns det massor av sett och teorier men varför chansa och utsätta fiskarna för en nitrittopp?
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #9
                  Tack Rickard jag har redan chansat 1 gång för mycket...
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...