Odlingsrummet är nu i drift

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Odlingsrummet är nu i drift

    Hej!
    För ett tagsedan skrev jag om att jag höll på att bygga ett odlingsrum för mina ciklider. Nu är dom två första karen igång, ett 210 liers helglas med ca: 70 st yngel på 2 - 4 cm. Det är ca: 45st Pseudotropheus estherae, 11st Melanochromis auratus, 6 st Labidochromis caeruleus och 10 st Melanochromis joanjohnsonae Likoma.
    När ni bygger lite större kar utan aluram, när dom fogas samman har ni då en ställning och bygger dom i eller lånar man ett gäng kompisar som håller "muta med en pilsner som belöning". Nyper silikonet så pass fort att man skulle kunna bygga det utan någon ram att ställa det i under byggtiden. Det är många ideer som snurrar i huvet om har jag skulle vilja ha det i rummet.
    Alltid roligt att läsa på forumet då man kan få mycket tips och goda råd, så att man skälv slipper att göra dyrbara misstag. Glömde att berätta att jag har två Likoma honor som spottade igår kväll i ett litet odlingskar. Ska försöka att återbörda dom till sitt 220 liters kar där resten av Likomerna är.

    ciklidhälsingar Tomas!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Grattis till odlingsrummet och lycka till!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Tack ska du ha! Tricella

      Kommentar

      • ciklidMartin
        Användare
        • februari 2004
        • 213

        #4

        Var har du lokalen?

        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej MadMartin!
          Jag har byggt den i en liten ladugård. Odlingsrummet är inte större är 7.5 kvadrat, men jag byggde det i vikel för att kunna utnyttja utrymmet till max. Som du säkert vet så när det finns en fru i huset som inte delar intresset mer än att det är fint att titta i akvariet, så får man hitta på något. Det är i minsta laget, men halva ladan är garage och så finns det ett stort hönshus där inne oxå (fruns intresse) och till sist så ska barnens cycklar bobby cars
          och alla leksaker in. Så då blir det inte så mycket plats kvar. Ladan är 120 kvadrat, men den dan hönsen åker då blir det 27 kvadrat ciklidrum till.

          ciklidhälsningar Tomas

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Och hönsen åker väl snart...

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Inte om "intresseinnehavaren" får bestämma. Men den som väntar på nå`t gott.......

              Kommentar

              • Norpan
                Användare
                • augusti 2004
                • 103

                #8
                Till min stora lycka råkade av en e slump min "ickeakvarieintresserade" sambo få syn på ett gäng troffar, så nu går allting mycket smidigare och lättare.. om jag sköter mina kort rätt kanske det står både ett 720 liters och ett 485 liters i lägenheten inom en ganska snar framtid..
                //Jenny

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #9
                  Man tejpar.

                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...