Priskrig-Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spec_mats

    Priskrig-Tropheus

    Har hört av "initierade" källor att det tydligen är priskrig på vildfångade tropheus-se akvarium malawis lagerlista, även akvarielagret får in billiga vf tropheus-kul för oss konsumenter-exempelvis vf tropheus chimba för 147 kr!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Varför?

    Visst är det roligt för konsumenterna, men något måste ju styra detta?!?
    Kanske är tillgången större än efterfrågan?

    Kommentar

    • spec_mats

      #3
      Tror att "nån" kom på att det går att köpa direkt från sjön-och då blev "en annan" sur!

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        citat:Visst är det roligt för konsumenterna, men något måste ju styra detta?!?
        Kanske är tillgången större än efterfrågan?
        Precis som du säger. Vill du veta vad som hänt så se mats senaste inlägg:

        citat: Tror att "nån" kom på att det går att köpa direkt från sjön-och då blev "en annan" sur!
        När affärer direktimpoterar/ paralellimporterar så kan dom sälja samma fiskar för lägra pris. Då ökar tillgången, men efterfrågan är oförändrad.

        Jag vet att ekonomi är träigt, men det var precis vad du frågade om.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #5
          jag regagerade att Real Ilangi helt plötsligt var nästan 50% billigare, inte dumt.
          Länge leve fri konkurrens!!!!!

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Hmm,samtidigt nämns inte mängdrabatten...
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Visst är det bra, men vad innebär det för beståndet i längden?

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                Visst är det bra, men vad innebär det för beståndet i längden?
                Ansvaret för beståndet måste ligga på myndigheterna i respektive land. Företagen vill tjäna pengar på fiskarna och vi vill ha billiga fiskar. Om beståndet sjunker så höjs priset, på det sättet balanserar ekonomin tillgång och efterfrågan. Dock så tror jag inte att sänkt pris i Sverige kan ha någon direkt inverkan på beståndet i längden, speciellt inte då det handlar om tillfälliga priskrig. På sikt kommer priset att stabilisera sig högre än nu, men lägre än innan priskriget (om man tar lärdom av andra liknande priskrig).
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  citat:Företagen vill tjäna pengar på fiskarna och vi vill ha billiga fiskar. Om beståndet sjunker så höjs priset, på det sättet balanserar ekonomin tillgång och efterfrågan.
                  När det gäller fiske så har det visat sig att marknaden inte klarar av det här eftersom att överfiskade fiskar bli "exklussiva" och betingar högre priser vilket gör att "Ansvaret för beståndet måste ligga på myndigheterna i respektive land" (just malawiciklider är så lättodlade vilket gör att marknaden sköter det bättre än för t ex torsk och hälleflundra).

                  Detta har som säkert alla vet visat sig vara lättare sagt än gjort, och varför konsumentarna enligt vissa ska vara helt oskyldiga i sammanhanget har jag aldrig förstått. Trycket på "myndigheterna i respektive land" eller länder att göra något kommer från människorna. Sedan tror jag personligen inte att ett priskrig gör till eller från får de naturliga bestånden.

                  Slutligen så har fisket ett rejält "The Tragedy of the Common" (allmäningens tragedi) vilket gör att marknadskrafterna inte fixar det hela utan att det leder till rovdrift.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    citat:Ansvaret för beståndet måste ligga på myndigheterna i respektive land.
                    Jo...men i Afrika finns inga "rika" länder som kan säga nej till pengabuntar.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Vad kul att du, Ola, först sliter en del i mitt inlägg ur sitt samanhang sedan säger emot mig med argument som jag själv har lagt in i inlägg. Jag skrev ju att det är myndigheternas ansvar att begränsa fisket.


                      citatetta har som säkert alla vet visat sig vara lättare sagt än gjort, och varför konsumentarna enligt vissa ska vara helt oskyldiga i sammanhanget har jag aldrig förstått.
                      Har du tropheus hemma?

                      citatedan tror jag personligen inte att ett priskrig gör till eller från får de naturliga bestånden.
                      Där är vi fullständigt överens. Att Svenska grosisters påslag minskar påverkar inte priset fiskaren får i sjön direkt, därmed påverkas heller inte mängden han vill fiska upp.

                      citatlutligen så har fisket ett rejält "The Tragedy of the Common" (allmäningens tragedi) vilket gör att marknadskrafterna inte fixar det hela utan att det leder till rovdrift.
                      Det är just det som är anledningen till varför myndigheterna behöver styra fisket. Men efterssom du känner till teorin om allmänningens tradegi så kanske du också känner till den enkla, men ack så svårgenomförliga lösningen som teorin för fram? Ägande!!

                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        citatär är vi fullständigt överens. Att Svenska grosisters påslag minskar påverkar inte priset fiskaren får i sjön direkt, därmed påverkas heller inte mängden han vill fiska upp.
                        Ofta påverkar väl priset efterfrågan? Om många velat ha just Tropheus, men stannat vid en önskan pga det höga priset. När sedan priset möter "deras nivå" så torde efterfrågan även bli större...

                        Om det är ett tillfälligt "priskrig" så sker ingen skillnad med beståndet i sjön...men om detta är startskott för en helt annan prisbild på Tropheus så kommer absolut efterfrågan bli större och därför också åtgången.

                        citat:Har du tropheus hemma?
                        Måste man ha det för att kunna uttala sig?

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #13
                          citat:Ofta påverkar väl priset efterfrågan?
                          Nej, priset påverkar aldrig efterfrågan, men nu har vi frångått diskussionen ganska så kraftigt.


                          citat:citat:
                          --------------------------------------------------------------------------------
                          Har du tropheus hemma?

                          --------------------------------------------------------------------------------



                          Måste man ha det för att kunna uttala sig?
                          Varför envisas med att dra vad jag skrivit utanför sitt samanhang?

                          Det jag menade är att man kan inte prata om konsumentens ansvar när man själv sitter på tropheus hemma, då kastar man sten i glashus.


                          Viltfångad fisk är och förblir en enorm tillgång för fattiga länder, med kilopriser 1000faldigt dom för matfisk.

                          MVH
                          Magnus


                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            citat:Vad kul att du, Ola, först sliter en del i mitt inlägg ur sitt samanhang sedan säger emot mig med argument som jag själv har lagt in i inlägg. Jag skrev ju att det är myndigheternas ansvar att begränsa fisket.
                            Förlåt...

                            Det jag menade var att jag inte (och inte du heller förstår jag det som) tror på att marknadskrafterna klarar av det som det så ofta påstås att de gör (man kan inte fiska ut fisk eftersom att folk kommer att sluta köpa dem när de blir sällsynta och fiskeansträngning per fångs ökar), samt att jag håller med om myndigheters ansvar.

                            citat:Har du tropheus hemma?
                            Öh... och? Men nej, jag har inte Tropheus, och ja, jag kan tänka mig att köpa Tropheus, och nej, jag tror inte sänkt pris påverkar. En potentiell risk är däremot att man skulle fiska ut ett litet bestånd med något som ingen lyckades odla i någon vettig utsträckning och som var svindyrt. Då skulle det höga priset vara faran, inte ett lågt (pengar per ansträngning till fiskaren). Och jag ser medvetna konsumenter som något possitivt...

                            Vad som är en realistisk lösning till allmäningens tragedi går ju diskutera. Om jag ensam ägde Östersjön, så skulle jag förvalta torskbeståndet på ett sätt som gjorde att jag försöjde hela Europa med torsk, och troligen fixade arbetstillfällen för hundratusentals människor samtidigt som Östersjön skulle vara rent och fint och inga ursprungliga arter var hotade... Allt som hindrade mig skulle stämmas till stenåldern! Fast det där är ju inte så realistiskt...
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Nyanzalac
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 46

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Ante

                              jag regagerade att Real Ilangi helt plötsligt var nästan 50% billigare, inte dumt.
                              Länge leve fri konkurrens!!!!!
                              Mistenker at grunnen til pris-senkningen på blant annet Tropheus, og i dette tilfelle "Real ilangi", er at fiskene har gått i karene hele sommeren. Uten det beste stell kan man jo tenke seg kvaliteten på noen av individene som går igjen.
                              Men, dette gjelder ikke alle butikker. De mest seriøse er flinke til å holde kvaliteten oppe til enhver tid...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...