blanda ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -Catherine-

    blanda ciklider?

    [u]Fundering:</u>

    Jag har just skaffat mig ett 350 liters akvarium och vill nu ha ciklider i detta. Men jag har , eftersom jag är rätt okunnig, ingen aning om vilka sorter som är lämpliga för mig att börja med.

    Jag vill ju gärna ha några som är relativt lättskötta, pigga och dessutom vackra att se på.

    Har ni några förslag att ge mig?

    /Catherine
  • Jonte_Maskin
    Användare
    • augusti 2003
    • 59

    #2
    Malawiciklider från gruppen mbuna kanske skulle vara nåt?! De är robusta, pigga, snygga, lätta att få tag i och inte speciellt dyra. Det finns många hobbyodlare runt om i landet. Kolla på Köp/Sälj! Ju fler fiskar du har desto bättre. Ett 30-tal kan du gott ha och 3 till 4 olika arter. Men vattencirkulationen bör vara väl tilltagen. En pump som pumpar en sisådär 1000 l/h bör räcka i ditt fall.
    Detta är mitt förslag.

    Kommentar

    • -Catherine-

      #3
      *ler*...skickade just in en fråga om dessa mbunas. Jag har hittat några i artbeskrivningarna här på ciklid.se som är intressanta.
      Tyvärr har jag inte ngn aning om kapaciteten på min pump, bara att den är stor som attan (i omfång som en stor murarhink, insugs-slangen är 25mm i diameter), en Eheim är det iaf...

      Tack för tipset!

      Kommentar

      • spec_mats

        #4
        skaffa Melanochromis Auratus, de är mycket vackra både honan och hanen är färgstarka, moderat storlek, en mycket härdig art kryddat med ett härligt temperament! prova gärna vildfångade då de är billiga, typ runt hundringen och dessutom av mycket bättre kvalitet än motsvarande odlat som för det mesta är skräp

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Håller med mats riktigt roliga å snygga!

          Ditt filter kan nog vara ett Eheim 2250 eller 2260 ??..Ser ut ungefär såhär

          Kommentar

          • -Catherine-

            #6
            Låter mkt intressant, skall kolla upp dem.

            Tittade på bilden på filtret och kanske det är ett sådant jag ha, fast av modell mkt äldre...mitt ser lite annorlunda ut.
            Knäppte en bild på det nu, men vet inte hur jag skall göra för att visa er den....

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #7
              Mbunas är ju lättskötta, pigga och det finns många färglada firrar.

              Några av mina egna favoriter är:
              Metriaclima Callainos & Tropheops sp "chilumba". Men jag har bara haft 5 arter Mbunas så det finns många fler som skulle kunna bli mina favoriter om jag bara skaffade dom. Men man vill inte ha för många i karet och de två jag nämnt har jag nu och kommer inte göra mig av med för att skaffa några andra. Jag har även Ps Flavus men har inte haft den så länge än.

              Melanochromis Johannii är också en mycket vacker och kul fisk. Är personligen lite sugen på att skaffa Ps saulosi.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              Arbetssätt...