Dags för en till grupp malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giggsan
    Användare
    • juni 2004
    • 80

    Dags för en till grupp malawi

    Men vilken sort ska jag välja?

    Har just nu:
    6 st "Auratus"
    6 st "Hongi"
    5 st "Lombardoi"

    Ngn sort som passar extra bra? Är ju rätt "tuffa" amalwi, så vågar inte kasta i vad som helst.

    Ps. Ska jag köpa en grupp med lika stora malawi som jag har i karet nu? (storleksmässigt alltså). Eller spelar sådant ingen roll?
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Det finns juh massor av mbunas man kan få in där..Tänk bara på att välja sånna med ungefär samma foderkrav och att dom inte ska likna varann allt för mycket om du tänkt spara/sälja yngel..

    En liten favorit som skulle passa in där är Ps.saulosi t.ex...

    Kommentar

    • johan eriksson
      Användare
      • maj 2004
      • 159

      #3
      Jag håller med henke om att saulosin är en fin och trevlig liten fisk men den kanske kan strula med hongin? varför inte slänga i nån lite hårdare "haplis" ?

      Kommentar

      • giggsan
        Användare
        • juni 2004
        • 80

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

        Det finns juh massor av mbunas man kan få in där..Tänk bara på att välja sånna med ungefär samma foderkrav och att dom inte ska likna varann allt för mycket om du tänkt spara/sälja yngel..

        En liten favorit som skulle passa in där är Ps.saulosi t.ex...
        Kollade in den du föreslog, men tyckte att den var väldigt lik lombardoi i utseendet.. vill ju ha lite variation .
        Kan tänka mig ngn orange eller svart/vit sort för att få en fin balans färgmässigt. Några fler förslag? []

        Kommentar

        • johan eriksson
          Användare
          • maj 2004
          • 159

          #5
          det är ju bara kolla igenom alla mbuna på zoopet.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Naj jag tycker inte den liknar lombardoi men men...

            Ett tips är att du kollar bilder på ciklid.se och zoopet.com och tar den du tycker är bäst...Svårt för oss att veta vad du kommer att tycka om

            på dessa 5 sidor finns en hel del fiskar som passar in så kolla igenom dom och se ifall du hittar nått bra


            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • april 2004
              • 313

              #7
              Varför inte Ps. sp. "Acei" Nghara white tail eller någon av dom andra lokala varianterna med mörk kropp och vit stjärtfena? Nu vågar jag i och för sig inte säga om den passar in med dina malawis dock. Men fin är den. =)



              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                #8
                Varför inte låta dina avkommor fylla ut karet?

                540l är ju iofs ganska stort men snart har du yngel överallt
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  vad sägs om en Tropheops sp "chilumba" Du kan kolla in hur hanen blir på min zoon. Han har rätt mycket orange i sig och blir ca 13 cm. Han finns i 375 liters karet. Du hittar inte denna art på zoopet. Honorna är gula!

                  Den arten är tuff och kommer inte bli utmobbad. Däremot är de inte direkt aggresiva mot andra fiskar. Har inte heller uplevt att den skulle vara för aggresiv inom arten. Alla honor lever och mår bra.

                  En annan jag gillar är Metriaclima Callainos, finns även bilder på dem på min zoon.

                  Jag tror nog att en grupp med Copadichromis Borleyi "Kadango" och skulle kunna funka, eller någon annan happlis.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • giggsan
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 80

                    #10
                    Tack för alla svar.
                    Anledningen till att jag ville ha lite förslag var: även om jag hittar ngn snygg sort så vet jag ju inte om den passar dem dom jag har, då jag hört att jag har lite "tuffare" sorter i mitt kar.
                    Och lite olika synpunkter är alltid intressanta.
                    Sen är det ju kul att kunna mixa så att det blir en fin mix av färger också. De jag har går ju i gul/svart/vit, blå/ljusblå, blå/lila/orange. Ungefär hehe.
                    Men tänkte mig ngn i mer orange eller gult kanske, inget mer blått, då tar det blåa övertag.

                    Ja jag gillar att matcha hehe.

                    Kommentar

                    • giggsan
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 80

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av roccster

                      Varför inte låta dina avkommor fylla ut karet?

                      540l är ju iofs ganska stort men snart har du yngel överallt
                      Tja, mina är väl inte riktigt könsmogna ännu... Och vill nog ha iaf en grupp till . Sen vet man ju aldrig om man lyckas få till några yngel heller hehe.

                      Kommentar

                      • black_parkas

                        #12
                        Varför inte någon Elongatus? Då blir det ännu mer fart i burken!
                        Annars är Prayerman´s förslag om Chilumban lysande!
                        En kaxig fisk som där hanen är en av de snyggaste Mbunas som finns..!

                        Kommentar

                        • giggsan
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 80

                          #13
                          Om ngn nu undrar så har jag skaffat en grupp Röd Zebra, tyckte de passade in bra färgmässigt :-)

                          Simmar runt och mår bra. From. nu fyller jag ut grupperna jag redan har, tycker det räcker med de här sorterna nu.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...