Funderingar kring Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zekke
    Användare
    • mars 2004
    • 103

    Funderingar kring Malawi

    Har problem med skygga malawisar, i mitt kar på 180L går 5 st Golde, 4 st Rödzebra, + 2st Steveni Taiwan ( 1 hona och 1 hane ). Så fort man kommer in i rummet så gömmer de sig i de grottor som jag har ordnat. Fråga är: Har jag gjort få många grottor åt dem?
    Grottan är liksom på mitten av karet, skall jag bygga upp en mot ena hörnet/baksidan istället. Har sett att ni andra knappt har något i era malawikar. De kanske bättre vänjer sig om man inte har alltför mkt gömställen? Hur mkt är eran belysning på om dagarna?
    Har en del växter också så jag har inte min belysning på mer än 8 timmar, men det kanske inte heller är bra?
    Tacksam för lite råd omkring detta
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det är lite olika det där med rädlsa hos dom, finns tyvärr inget givet recept "än så länge" =)En teori som jag hört är att när dom är rädda så utsöndrar dom något hormon som dom andra känner av vilket leder till att i ett akvarium så blir det tillslut ganska mättat så det blir som en cirkel. Jag brukar byta rejält med vatten i dessa lägen o sammtidigt ändra lite på stenarna o kanske förändra lite i belysningen för att få dom och lungna sig.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      vad det gäller ljuset är det nog inga problem.

      Något som är viktigt är att de har en grundtrygghet. Att de vet att de är skyddande från vissa håll. Jag antar att du har en bakgrund av något slag. Jag har även satt en bakgrunds affisch på en av mina kortsidor i mitt 222 liters. Det har haft en positiv effekt. Annars handlar det nog mycket om att de får vänja sig vid dig.

      Hur länge har du haft dem?
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • zekke
        Användare
        • mars 2004
        • 103

        #4
        Har haft dem i ett halvår nu, var till en akvarieaffär idag och hörde.
        Han trodde det kunde vara vattnet, fick rådet att göra lite förändringar. Ta bort de växter jag har där nu. Han pratade om att det kunde vara sumpgas från sanden, eftersom jag har sett bubblor komma upp. Ni andra har ju inga växter i era kar. Men samtidigt är det ju jäkligt snyggt också. Rådet var också att ta t.ex en anubia o lite fiskelina och linda fast den kring en sten. Sedan efter ett tag så växer den fast där. Det är bättre tyckte han. Skaffade ett större pumphuvud också. Som standard sitter det ju ett 600L/h i ett 180 liters juwel. Nu köpte jag ett 1000L/h pumphuvud. De gillar ju när det strömmar. Har ni utblåset rakt ner i vattnet eller uppåt så det blir ite syresatt?

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Bra att du köpte upp dig när det gäller pumpen. Det kan nog påverka många faktorer.
          Du skall sätta den nära vattenytan så att det blir bra rörelse på vattnet på ytan, för syresättningen, men inte ovanför vattenytan.

          Jag har lite vallisneria och jawaormbunke, men inte så mycket. Det finns en sorts vallisneria som växer i Malawisjön så det känns helt ok att ha.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            zekke; kan INTE vara så att det finns för mycket gömställen i karet....tvärtom tycker jag!!! Att fiskarna sticker och gömmer sig kan jag inte svara på MEN jag satte svart kartong (Colorit, kan du fixa från närmsta tryckeri, och där får du det billiagre än i en pappershandel...bara ring och fråga vad du får betala för att par ark) på sidorna av karet, du ser ju inte igenom dessa när du kollar in i karet rakt framifrån, så att täcka dessa stör ju inte intrycket av karet.

            Sen tror jag faktiskt att du kan köpa en 4 fisk till...kolla om det hjälper!!!
            Sticker dom när du kommer in och håller sig gömda???...Isåfall hade jag satt mig vid karet längre stunder, så att dom känner igen dig!!! *S*

            Nåväl - hoppas att det löser sig!


            Deathdealer!!

            Ps. Jag har ett av mina utblås OVAN utan (precis), det porlar lite mer, men bra fart på ytan kan jag lova, och duktigt bra syresättning!!!
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              Luringen Zekke har nog en massa otäckt för sig i vardagsrummet, så inte undra på att småfirrana blir rädda
              Anders L

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                kanske går omkring i en utterdräkt???? *S*

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • zekke
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 103

                  #9
                  OK! provar med att ändra utblåsriktningen, så att det blir lite syresatt, kan ju vara lite charmigt med att det "porlar"
                  Snyggt akvarium Prayerman!!

                  Kommentar

                  • Ronnie B
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 43

                    #10
                    Skulle nog stoppa i ett par fiskar till och sedan får du väl sitta en stund framför akvariet så kommer dom fram.
                    Men komplitera gärna med idivider av någon sort som du redan har, annars blir det lite av fisksoppa.

                    Det brukar bli bättre med tiden.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100965

                    Kommentar

                    • Mattias Olsson
                      Användare
                      • september 2003
                      • 328

                      #11
                      Du kan testa och ge fiskarna lite mat varje gång du kommer fram till akvariet... då borde dem bli lite gladare och se dig

                      Jag gav mina fiskar mat varje dag när jag kom hem från jobbet på eftermiddagen och gick fram till karet första gången och upplevde att det gav resultat!

                      Kommentar

                      • sleepy
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 294

                        #12
                        skaffa några anndra firrar som är mycket nyfiken och nestan aldrig gömmer sig.... andra fiskar brukar locka ut dom rädda.
                        en sådan firre kan va zebrafisk fast dom passar inte i ditt kar men... fast dom blir levande föda efter en stund antagligen
                        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                        Kommentar

                        • zekke
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 103

                          #13
                          Undras vad jag gjort för hemskt?
                          Nej men det skall bli en ordentlig bottenstädning då lokale akvariehandlarn trodde det handlade lite om vattenförändring, typ sumpgas eller nåt, det visar sig. Tog bort ett par växter igår och det kändes lite som om det hjälpte redan. Kanske var det för trångt åt dem?

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av zekke

                            OK! provar med att ändra utblåsriktningen, så att det blir lite syresatt, kan ju vara lite charmigt med att det "porlar"
                            Snyggt akvarium Prayerman!!
                            Tack så mycket! Vilket av dem föll dig mest i smaken?

                            Du har inte testat mitt och Dede´s tips om att täcka båda eller en av sidorutorna. Den sida där jag satt en affisch så har jag även byggt ett rejält berg. Skulle säkert se fult ut från sidan, men det ser ju ingen nu. Känns som man sparar lite utrymme på det viset.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • zekke
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 103

                              #15
                              Gjorde nyss en total omrensning, tog bort massa växter och sten.
                              Får se vad som händer, har inte provat att sätta upp sidoskydd, akvariet står så till att det har fria sidor åt båda hållen.
                              Prayerman: Gillade 375 liters, jobbigt att hålla rent?
                              Tänkte testa att binda fast anubia på några stenar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...