Varför så få VF tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Varför så få VF tanganyika?

    En grej jag då och då undrar över, är varför det är så svårt att hitta VF tanganyika förutom Tropheus? Och, när man hittar några, varför det alltid är samma halvdussin arter?

    Det finns uppemot 150 ciklidarter i Tanganyika, men de flesta verkar sällan eller aldrig dyka upp. Varför ser man aldrig t.ex. Neolamprologus schreyeri? N. niger?

    Finns det ingen marknad för VF tanganyika förutom Tropheus?
  • Magnus W
    Användare
    • april 2003
    • 101

    #2
    Jag har undrat desamma, men en cynisk gissning blir väl att de stora stålarna ligger i Tropheusar -- både vad det gäller import och svenskodlat.

    -- MW

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Jag tycker det finns en hel del VF... På zoo&fritid t ex så finns det mycket annat än bara tropheus som är VF.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Magnus W
        Användare
        • april 2003
        • 101

        #4
        Många arter - nja.
        Ett exempel ur lagerlistan hos en importör/detaljist

        Tanganyika viltfångat.
        Troffar: 17 olika färgformer/fångstplatser. tre av dessa i två olika storlekar. Summa 20.
        Övriga ciklider: 16 olika arter, 5 av dessa från två olika fångstplatser. Summa 21 varianter.
        Tanganyika-synodontisar: tre olika.

        -- MW

        Kommentar

        • odilou
          Användare
          • april 2002
          • 308

          #5
          "En grej jag då och då undrar över, är varför det är så svårt att hitta VF tanganyika förutom Tropheus?"

          För att du bor i Stockholm skulle jag tro.

          "Varför ser man aldrig t.ex. Neolamprologus schreyeri? N. niger?"

          För att folk i allmänhet har helt andra preferenser vad gäller akvariefisk och i fallet N. niger för att den är bland de mest skygga arterna i hela sjön. Lyckligtvis finns det handlare som bemödar sig om att hålla ett intressant sortiment utanför huvudfåran, tyvärr kan de räknas på handens tre fingrar.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av odilouFör att du bor i Stockholm skulle jag tro.
            Jag får mer och mer det intrycket också.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              citat:En grej jag då och då undrar över, är varför det är så svårt att hitta VF tanganyika förutom Tropheus? Och, när man hittar några, varför det alltid är samma halvdussin arter?
              1/ Tropheus är relativt lätta att fånga (går i "stim"). Andra lättfångade som hästnosar, vissa cyprisar etc. är ju också relativt vanliga.
              2/ Betydligt svårare att fånga t.ex. "Lamprologusar" som ofta går ensamma. Detta innebär att det tar längre tid att fånga dessa och de blir då betydligt dyrare än t.ex. troffar.
              3/ Troffar är relativt okänsliga i transporten i förhållande till de flesta andra arter.
              4/ Transporten är mycket dyr och man måste därför packa relativt tätt vilket ofta funkar för troffar, men mindre bra för många andra.
              5/ När man beställer så måste man av förpackningskäl beställa ett visst antal av varje art - efterfrågan är oerhört mycket högre på troffar än på t.ex. de arter du nämner. Detta innebär att en importör löper stor risk att inte få sålt dessa.
              6/ Krasst ekonomiska - det är lättare att sälja en troffe för 300 än en lite udda Lamprologus för 600. Och zoohandlarna bedriver ingen ideell versamhet utan säljer ganska naturligt det folk vill ha.

              Rent allmännt kan väl också sägas att i exportörernas prislistor så finns det massor av andra fiskar än troffar, men av ovan nämnda skäl så kommer de sällan in.
              Tråkigt tycker jag - men nog inte så mycket att göra åt.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citat:Tråkigt tycker jag - men nog inte så mycket att göra åt.
                Fast att köpa dyr ball fisk är ett steg på vägen...
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  citat:Rent allmännt kan väl också sägas att i exportörernas prislistor så finns det massor av andra fiskar än troffar, men av ovan nämnda skäl så kommer de sällan in.
                  Tråkigt tycker jag - men nog inte så mycket att göra åt.
                  Då får man helt enkelt ta saken i egna händer och gå ihop och samimportera. Om den enda vinsten som finns i dessa djur ligger hos "ciklididioterna" och inte är av ekonomisk karaktär så är det den enda lösningen.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    citatå får man helt enkelt ta saken i egna händer och gå ihop och samimportera. Om den enda vinsten som finns i dessa djur ligger hos "ciklididioterna" och inte är av ekonomisk karaktär så är det den enda lösningen.
                    Kanske men definitivt inte enkelt. Först att etablera en kontakt med exportör - de "seriösa" (gamla inarbetade) har ofta sina fasta kunder och säljer inte till andra av rent praktiska skäl.
                    Lycksökare finns - men hur kul är det att betala in kanske 70-80 tusen i förskott och sen bli blåst på pengarna helt, eller kanske få 90% hanar.
                    Om man då lyckas lösa detta - så återstår problemet att hitta köpare. Om man nu måste ta t.ex. min. 30 N.niger och man av denna art säljar köper 4 st per person - så måste man hitta 8 personer som vill ha just denna art. Det är ju lättare att få avsättning för 30 troffar eftersom var och en där oftast köper minst 10-15 st.
                    Jag vill inte måla fan på väggen - men en gång i tiden importerade jag direkt från bl.a. Afrika och det var definitivt inte lätt att få ihop allt.

                    En bättre idé tror jag att det är man letar reda på några stora importörer i Europa och kollar med dom vad de har i lager. Sedan åker man dit och kollar - visst det blir dyrare men betydligt säkrare och i det långa loppet billigare.



                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Någon som har bra tips på impotörer i Europa?
                      Har letat men hittar bara en massa butiker

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        citat:Någon som har bra tips på impotörer i Europa?
                        Har letat men hittar bara en massa butiker
                        De största ciklidbutikerna importerar oftast själva.

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                          Någon som har bra tips på impotörer i Europa?
                          Har letat men hittar bara en massa butiker




                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • Torsten
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 647

                            #14
                            Akvarieudstyr købes i en rigtig Akvariebutik - Kig forbi en rigtig akvariebutik - Masser af fisk,foder og godt grej til faste lave priser - Vi ses


                            Dom har iaf en hel del VF..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...