Väldigt lågt PH, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • september 2004
    • 195

    Väldigt lågt PH, vad göra?

    Jag har haft några års Tanganyikauppehåll, men har nu tänkt att starta upp ett 400 liters Tanganyikakar. Jag har nu flyttat till eget hus med grävd brunn och fick en chock när jag kollade vattenvärdena, PH på 5,5 och DH på ca 5. (Jag har kollat med flera olika tester) Det har ju regnat mycket i sommar och det kan ju förstås ha sänkt PH't. Vad göra? Är det bara att ge upp Tanganyikaplanerna och skaffa discus istället eller går det att fixa till med t.ex. bikarbonat?
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Ja, ge upp tangayika och kör på diskus eller liknande.
    Inte ofta man hittar idealt vatten till survatten fiskar
    Anders L

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag håller med Anli att du kan skatta dig lycklig. Med det där vattnet kan du ha vilka fiskar som helst! Filtrera över kalk och kör i bikarbonat så får du fint vatten. Fast är det bra att ha så surt vatten som dricksvatten. Risk för kopparförgiftning?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • agalychnis
        NCS Medlem
        • september 2004
        • 195

        #4
        Nej, det är nog inte så bra till dricksvatten. Skall se om jag kan göra någonting åt det. Tror du alltså Ola att jag kan få till ett bra Tangayikavatten med filtrering över kalk och bikarbonat (i mängder då kan jag tänka?!)

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          citat:Tror du alltså Ola att jag kan få till ett bra Tangayikavatten med filtrering över kalk och bikarbonat (i mängder då kan jag tänka?!)
          Ja, jag tror det men har förstås ingen erfarenhet av att "förstöra" sådant vatten . När jag bodde i Västervik så var värdena hyffsade (pH 7.5) enbart med kalkinredning trots att vattnet från kranen hade dH 0 och pH sjönk mot 6 utan kalkinredning. Firrarna mådde bra och ynglade iallafall. Prinsessa, pulcher "daffodil", multifasciatus och apelsinciklid gick i omgångar i detta vatten.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Fabbo
            Användare
            • september 2003
            • 210

            #6
            Jag har höjt ph från 7 till lite över 8 med
            korallsand. Snyggt och praktiskt då man slipper
            ph höjande medel.

            Kommentar

            Arbetssätt...