O. lithobates är du en kille eller en tjej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • denti
    Användare
    • januari 2004
    • 60

    O. lithobates är du en kille eller en tjej?

    Hej hej

    Jag blir alldeles brydd på mina Otopharynx lithobates.
    Jag har hela tiden trott att det var en hane och två honor, men då hanen dog pga. en svanpinfektion så började "honorna" att färga ut och bli blåare.
    Särskilt en är riktigt blå nu, blåare än vad hanen som dog var så den bara måste vara en hane eller?
    Den andre har fått ett blåskimmer på huvudet men är fortfarande brun på resten av kroppen och har kvar de där prickarna på kroppen, en hona eller en förtryckt hane?
    Vid vilken storlek börjar man se skillnad på hona och hane, mina är drygt 8-10cm

    /Dennis
    /Dennis
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Vid den storleken kan de ganska säkert färga ut om de vågar.

    Min uppfattning är att analfenan på honan är något avrundad i bakkant och inte sträcker sig så långt bak, medan hanens analfena har ett spetsigt hörn bakåt/neråt, och att detta hörn sträcker fram till eller förbi stjärtfenans bas. Detta är en könsskillnad som brukar beskrivas för Cyrtocara moorii, men jag tycker den verkar gälla för lithobates också.

    Mina honor har ingen antydan till färg alls på huvudet, förutom lite på överläppen, men de är inte så stora heller. Prickarna på kroppen behåller hanen även om han är dominant - de syns inte om han är kaxig, men kommer fram när han blir lite nervös.

    Jag har tyvärr inga bilder av mina lithobates, så jag hoppas beskrivningen räcker.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Teju

      #3
      Det lättaste sättet är att vända dom och kolla köns öppningen. Är du osäker så gämför dom med varann. ser dom ut att vara lika stora så är det samma kön och om dom skiljer sig så är det nog en av varje.

      Kommentar

      Arbetssätt...