powerhead

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • copy
    Användare
    • september 2004
    • 68

    powerhead

    Powerhead er det en bra sak for å få litt cirkulation i akvarium(syre) vannet....?
    mulig att jeg er litt på tunn is her men ...må bare fråga!!!!







    +
    <b><font color="red">Copyzoon</font id="red"></b>

    Jeg glemmer alltid noe!!!!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ja. Powerhead används relativt ofta som cirkulationspump för att skapa mer drag i akvariet. Man kan via en sådan få igång ytvattenrörelse som är gynnsamt för syresättning.

    Jag använder två powerheads i mina filterkammare...(Aquaclear).

    Kommentar

    • Ricard
      Användare
      • augusti 2003
      • 476

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av copy

      Powerhead er det en bra sak for å få litt cirkulation i akvarium(syre) vannet....?
      mulig att jeg er litt på tunn is her men ...må bare fråga!!!!
      HEJ!

      Ett forum är till för frågor så fråga på du!

      Ett Powerhead är det samma som "cirkulationspump" eller "kraftpaket" och är mkt bra för att få cirkulation/syresättning eller för att driva en filterficka eller sump.

      Mvh.

      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Det sista om sump måste jag nog avråda ifrån. powerhead är inte gjorda för att lyfta vatten, vilket inebär att den dels ger väldigt lite cirkulation, dels avtar snabbt i effekt.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • copy
          Användare
          • september 2004
          • 68

          #5
          Hvor stor powerhead bør(må)man ha i enn 240 liter....
          Har malawi og etter det jeg har funnet ut trenger de mye syre....!
          er dette riktig???
          <b><font color="red">Copyzoon</font id="red"></b>

          Jeg glemmer alltid noe!!!!

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Man brukar ha minst 3ggr akvariets volym alltså bör du ha en sammanlagd cirkulation på minst 720L/H,

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Innan du planerar för att inköpa ett powerhead bör du betänka vad du har för cirkulation nu...vad har du för filter?...ytterfilter eller innerfilter? Kapacitet (både L/h och filtervolym)?

              Jag har en cirkulation på ca 2500L/h till min 375L...men den är överdimensionerad på det mesta...både gällande cirkulation såsom filtervolym. Det fungerar helt kanon!

              Kommentar

              • copy
                Användare
                • september 2004
                • 68

                #8
                jeg har fluval 3 utvendig (1000liter/t) og eheim invendig på 600 l/t...
                <b><font color="red">Copyzoon</font id="red"></b>

                Jeg glemmer alltid noe!!!!

                Kommentar

                • Lazinko
                  Användare
                  • april 2004
                  • 111

                  #9
                  Hej copy, isåfall är det kanske bäst att rikta 600l/t pumpen mot ytan, och på så sätt få syre. pumparna bidrar även till högre temperatur i vattnet.
                  /dan

                  Kommentar

                  • spec_mats

                    #10
                    För en tid sen fanns en disskution gällande dränkbara pumpar och dess eventuella störning på fiskar (i det här fallet tropheus)av det buller och/eller elektromagnetiska störning som påverkar fiskar negativt och "vissa" hävdade att det fanns fog för dessa farhågor-jag vet ej hur denna teori behandlades, bara att vissa hadde argument som var negativa till pumpar i akvarium pga beteendestörningar etc..Har ni liknande erfarenheter?

                    Kommentar

                    • copy
                      Användare
                      • september 2004
                      • 68

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Lazinko

                      Hej copy, isåfall är det kanske bäst att rikta 600l/t pumpen mot ytan, och på så sätt få syre. pumparna bidrar även till högre temperatur i vattnet.
                      Det stemmernok att temperaturen stiger ,jeg har ikke noe varmere
                      i karet .Det ligger på 25-27 grader hele tiden...
                      Er dette for høyt?
                      <b><font color="red">Copyzoon</font id="red"></b>

                      Jeg glemmer alltid noe!!!!

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 583

                        #12
                        Spec: Jag tror detta stod i en artikel. Det var någon som skrev om just invändiga pumpar och dess oljud. Kontentan av den artikeln var väl att man inte har belägg för att ljudet från pumpar skulle påverka fisken negativt men att sunt förnuft säger motsatsen. Lägger man örat mot karet (vilket det stod i artikeln) så kan man ju få ett hum om hur mycket det brummar etc.
                        Jag skulle vilja kontra med att säga, vad är det som säger att ett knäpptyst kar inte påverkar fisken negativt? De sjöar våra fiskar kommer ifrån lär ju inte vara ljudisolerade. Klart att det inte inehåller ett monotoniskt brummande men nog finns det många andra ljud. Men nog brummar de. Frågan är väl bara till vilken grad fiskarna stör sig på det. Är den invändiga pumpen för fiskarna som en kyl/frys är för oss?
                        Finns nog lika många teorier för som emot. Det enda som kan säga något är väl att göra en studie med någon form av sonarsystem (inte för att jag har en aning om hur sånt funkar).
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • Ante
                          Användare
                          • november 2002
                          • 571

                          #13
                          är det någon här som kör med Sump till sina burkar?

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ante: Tips...sätt ut din fråga som eget ämne så kanske du får mer svar.

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              citat:är det någon här som kör med Sump till sina burkar?
                              Jag har det inte,men jag tycker faktiskt att det är konstigt att inte fler "sötisar" har det för är det nått som verkligen gömmer teknik så är det juh en sump

                              Men allt fler saltvattengrejer är juh på väg in hos oss sötisar med som t.ex skummare,UVC,t5,MH,osmos o.s.v så snart är det nog många som även har sump =)

                              En anledning till att "vi" inte har det kanske är att vi har bakgrunder som döljer teknik vilket inte är så vanligt i saltvatten..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...