har en ruvande hona och är helt till mig!"!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erika

    har en ruvande hona och är helt till mig!"!

    Jiha!! såg att att jag har en ruvande golden hona alldeles nyss och jag vet inte vad jag ska ta mig till... söker febrilt på nätet men lyckas inte hitta sådär överdrivet mycket... dessutom är jag nybörjare på malawi, så vad ska jag ta mig till?
    ska jag flytta på honan?
    Måste ha svar nu..

    Mvh
    Erika
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Har honan nyligen börjat ruva så kan du lugnt låta henne gå kvar. Honan munruvar i ca 20 dagar och det kan vara vettigt att flytta över henne till ett annat mindre akvarium efter ca 10-14 dagar (beroende på hur jagad hon blir i stora karet).

    Lite läsning som kanske kan hjälpa:



    Kommentar

    • Erika

      #3
      så jag ska starta upp ett nytt litet kar åt henne tycker du?

      Mvh

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #4
        tja
        Först o främst tat cool,hon fixar detta själv,tar väl typ tre veckor innan hon spottar ut dom små liven,kan gå att rädda dom flesta ungar genom att inreda med typ Högar av 5-10cm sten,rejäla högar strategiskt utplacerade,ska du flytta honan? först o främst:hur viktigt är det för dig?Är det typ väldigt viktigt så försök lokalisera födelse datum ,sen flytta honan till eget kar efter ca 2 veckor med en del gömslen,så kan hon spotta där,när hon gjort detta,ta det försiktigt vid tillbaka gång till "stora" karet igen,eller håll koll,hanen kan vara rätt så aggro när hon dyker upp igen.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det beror på hur gärna du vill behålla ynglen.

          Troligen duger ett litet akvarium på ca 20L för att honan skall vara lugn och släppa ut ynglen.

          Om du startar ett nytt kar för honan så betänk att det är smartast att ta vatten ifrån det stora hela tiden så man minimerar risken med nitriten.

          Överarbeta inte denna situation utan låt honan vara i lugn och ro tills det är dags för henne att flyttas över...

          Kommentar

          • Erika

            #6
            tack för länkarana förresten, kikade på dem just..
            hon kan inte har ruvat längre än högst två dar, så om ca 10 dar, lägger jag henne i mitt 42 l med vattnet från mitt stora, ska man ta grus också?
            ska man låta henne gå kvar med ynglen eller flyttar man över henne ganska fort..

            och vad gör jag med ynglen? ger dem Artemia eller?

            Mvh

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Vad matar du dina Golden med nu?

              Det går bra med smulat flingfoder eller smulad räkmix.

              Annars låter det bra det du tänkt göra. Lägg i lite sand...

              Kommentar

              • Erika

                #8
                jag matar med
                ciklid gold från Hikari
                fishfood exel från aquatic Nature
                tetra min pro
                räkmix
                tips?

                Läste på nätet att man nästan "måste" mata med Artemia...?
                men det går med flingfoder och räkmix..?
                ska man kanske låta den lilla pumpen ( som jag kommer föra över sedan)stå och gå i det stora akvriumet först? med tanke på att det vore käckt med bakteriekulturen... vad tror du?

                Mvh

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Måste och måste...det anses dock vara det bästa yngelfodret.

                  Jag kör med räkmix...först smulad...sedan lägger jag i en bit som de gärna slänger sig över och nafsar på. Det räcker gott som huvudföda till ynglen.

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 583

                    #10
                    Ursäkta att jag lånar tråden men jag har fråga ang. gravida Malawis jag med

                    Jag har satt upp ett 30l kar som ska fungera som yngelkar. Att en hona skulle funka i det är nog inga prob. men om jag får upp mer än 1 tror ni de kan hålla sams i ett så litet kar (har 3 som är på tjocken)? Känns på gränsen till för litet för mer än 1 hona.
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 583

                      #11
                      Erika:
                      Att låta pumpen stå och gå i det stora karet innan är en lysande idé. Då har du en fungerande kultur i pumpen. Kan inte se någon nackdel att göra så. Fyll yngelkaret med vatten från det stora också.
                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      Arbetssätt...