Hur fångar man tuggande honor ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P-Å

    Hur fångar man tuggande honor ?

    Jag har haft tuggande honor i flera omgångar, men det blir inte ett enda yngel kvar på naturlig väg, så nu börjar jag fundera på att försöka fånga in de tuggande honorna och flytta över dem i ett annat litet kar tills de har spottat.

    Har någon av er tips på hur detta skall gå till utan att man behöver riva hela inredningen i karet ?
    (Jag har själv funderat på om det går att bygga någon liten "bur" där de kan simma in och sedan stängs ingången och man kan hissa upp och flytta över....Fungerar i teorin, men kanske inte i praktiken)

    Tacksam för alla tips
  • SOLO
    Användare
    • augusti 2004
    • 53

    #2
    Vet inte storleken på din burk eller så. Själv har jag ett 450 bl.a och där gör jag ett ett riktigt stort vattenbyte. Då brukar det lösa sig...om inte annat så försök att ta dom tidigt på morgonen när karet är släckt. Alla fiskar har sin egen position i karet om natten. Lys med en ficklampa på kvälen så ser du var just din fisk befinner sig. På morgonen så kan du ner med håvn innan karet tänds..brukar gå fint det oxå.
    3x200,480,960 SA&CA

    Kommentar

    • Centurion
      Användare
      • oktober 2003
      • 210

      #3
      I regel har den tuggande honan ett favorit-hörn som hon trycker i för att få vara i fred eller liknande. Jag brukar dela av karet rakt ner med tex ett täckglas eller motsvarande så att volymen hon kan smita iväg på blir avsevärt mindre. Tar sedan enkelt upp henne med två håvar. Har aldrig misslyckats...
      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Ett knep som jag brukade använda för att fånga munruvande viktoriaciklider var att utnyttja insikten om att munruvande honor ofta söker sig in på grundare vatten för att ruva och släppa sina yngel. Det gällde alltså att skapa gömställen nära ytan som det dessutom var lätt att fånga upp honorna ur.

        Så här gjorde jag:
        Ta ett elrör av lämplig diameter för din hona att simma in i (ca 5 cm?). Kapa det till ca 15 cm längd.

        Trä en fiske lina eller annan tråd genom röret. Med hjälp av snöret hänger du nu röret vågrätt en liten bit under ytan i akvariet. Gärna längs sidorutan så att du kan se in i röret framifrån.

        Nu är det bara att vänta på att rätt fisk simmar in i röret, sedan håller du för rörets ändar och lyfter upp röret. Fisken som simmat in i röret brukar känna sig trygg där så den brukar inte försöka fly när man lyfter på täckglaset för att plocka upp den.

        Detta knep funkar funkar inte bara för munruvande honor utan för alla sorters utsatta och jagade ciklider som man vill fånga in eller ge ett tryggt gömställe. Du har säkert sett hur mobbade ciklider söker sig upp mot ytan, gärna bakom pumpen, för att gömma sig.

        När jag hade odlingskar där utseendet inte var så viktigt hade jag ofta ett eller två sådana här rör hängandes i akvariet konstant så att fiskar som blev mobbade kunde söka skydd där. Det räddade utan tvekan livet en hel del fiskar. De fiskar som var aggressiva brukade aldrig följa efter offret när det väl försvunnit ur synhåll in i röret.

        Inspirationen till denna lösning fick jag av någon artikel om tropheus där de beskrev hur de byggde hyllor nära ytan i frigolitinredningen för att honorna skulle kunna gå upp och spotta sina yngel där.

        Hmm detta hade kanske passat som ett bidrag i tekniktävlingen...


        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          När jag skall ta upp fiskar så ser jag till att det verkligen är så mörkt det kan bli i rummet under natten. När de hart riktigt mörkt i ca 2-3 h så går jag upp (lite sömnig) och tänder en svag lampa i rummet och plockar upp fiskarna. Inatt plockade jag upp hela 6 st. Även när de vaknat till så är de slöa och har man inte för mycket ljus så ser de inte håven så bra tror jag.

          Lämpligt kan vara att ta bort täckglas ock ljusrampar redan innan man lägger sig för att slippa böka med det.

          Lätt som en plätt!
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Jag läste, precis som Prayer säger så är det bäst att göra detta 2-3 timmar efter mörkrets inbrott. Att göra det på morgonen är sämre (även om det funkar). Fisken blir piggare ju närmare morgonen man kommer.

            Själv ska jag testa det där med röret vilket också näms i Ad.Konings - Ciklidboken.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Fred
              Användare
              • oktober 2003
              • 67

              #7
              I Ciklidboken finns även med en beskrivning av fångstbur bestående av plexiglas med två stängbara "galjotindörrar" placerade mitt emot varandra. Storleken (exempelvis) 20x50x50 cm om jag minns rätt. Har inte själv prövat, men det verkar vara en fiffig lösning som jag själv funderar på att snickra ihop.

              /F.
              Min Zoon

              Kommentar

              • P-Å

                #8
                Tack för alla tips.

                Jag skulle helst vilja få till någon "fångstbur" så jag skall försöka med både röret och Ciklidbokens bur.

                Har någon av er provat att bygga (och använda) den sistnämnda ?

                Kommentar

                • spaceace
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 93

                  #9
                  På min sida under "arkiv" finns en bekrivning hur man enkelt kan göra en mjärde av en PET flaska. Värt att testa.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #10
                    P-Å; testade röret *asg*, det gick precis såååå dåligt för mig som det bara kan gå!!! Gjorde med all säkerhet fel, så jag blev förbannad, plockade ur stenen ur karet, fångade fisken som nu ligger i ett eget 80L yngelkar....

                    Men ge inte upp.......bara jag som inte grejade det!

                    Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Om man placerar några stora håvar strategiskt i burken o väntar 10min så brukar det vara ganska enkelt o bara fösa in dom i håvarna även med inreding i, jag har gjort så sen jag började med fiskar och endast en gång har jag behövt plocka ur all sten för att få tag i dom.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #12
                        Hej igen,
                        Apropå mitt tips ovan om elrör vill jag bara tillägga att det definitivt inte är ett sätt man skall lita på om man har bråttom med att fånga upp fisken. Det kan ta ett tag, någon dag eller så, innan de hittar röret och känner sig trygga med att gömma sig i det, och har de dessutom andra bra gömställen så kanske de väljer de istället... Men jag tyckte det fungerade bra, hade nästan alltid sådana rör i akvariet. När någon fisk blev utsatt och mobbad kunde man nästan alltid hitta den i röret... Och min erfarenhet av viktoriaciklider är att de tuggande honorna rätt ofta blev hårt åtgågna (kanske därför att de försvagades av att inte kunna få sig så mycket mat?).
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • Björkis
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 59

                          #13
                          Jag anväder mig av "buren" när jag fångar in fisk.
                          Har funkat mycket bra, men en fördel är om man är två.
                          Fisken ska ju in i buren & helst vara kvar när man släpper ner "dörrarna"! De är ju inte så dumma att de simmar in själv!
                          Byggde förresten min av tunn glasklar plast (avsedd för reklamskyltar stl 70*100 cm). Nackdelen? med det är att dörrarna är så lätta att man får skjuta ner dem själv. Inget självfall alltså.
                          -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

                          Kommentar

                          • hagstrom88

                            #14
                            Köpte en plexiglasbur på Akvarielagret. Luckan faller själv ned när man släpper tråden. Utmärkt - fångar allt - ibland 10 per släpp. Brukar mäska med lite mat innan jag öppnar luckan. Malawisar är korkade! Vissa simmar in 10 ggr och ser lika förvånade ut varje gång. Sparar mycket svordomar, blött golv - stressade fiskar och nattsömn.

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 1639

                              #15
                              Daniel - du har förmodligen rätt!!!!!
                              Jag hade för brottom, för iden är inte alls dum, köper man ett "räfflat" rör med lite storlek som man typ gräver ner, täcker med sten eller liknande, så har du förmodligen den bästa typ av grotta man kan tänka sig i ett kar!!!''

                              fisken kan INTE gräva eller nåt, plus enkelt att flytta!!

                              Tack för tipset! Sak ge lösningen mer chanser!!!

                              Vänligen Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...