Har en fråga!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robban g
    Användare
    • augusti 2002
    • 126

    Har en fråga!!

    Hej jag har en Duboisi hane som har dödat Två Röd cebra ciklider och en Trewavasae. Är det någon som vet varför den gör så här är det ett förlitet akvarium jag har då? Jag har ett 160 liters akvarium.



    Tacksamm för svar så snabbt somm möjligt!

  • kilova
    Användare
    • april 2002
    • 327

    #2
    Ja du har förlitet akvarium ,Men det behöver inte vara det som gör att den dödar dina andra fiskar ,Har du tillräckligt med gömställen för dom andra fiskarna, om inte fixa fler gömställen till fiskarna men allra bäst hadde det varit om du skaffat ett större kar till dom på ca 325L eller 375L eller ännu större.
    mvh kim



    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Äldre hanar av T. duboisi utvecklas ibland till riktiga "dräpare" som blir extremt aggressiva mot att som visar sig inom deras revir. För att motverka detta måste det finnas tillräckligt med plats och gömställen så att jagade fiskar har en chans att komma undan. Dom bör också hållas i en grupp med flera individer så att deras aggressivitet sprids ut. För att detta ska kunna uppfyllas behövs ett lite större akvarium, gärna på 250-liter eller mer.


      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Robban g
        Användare
        • augusti 2002
        • 126

        #4
        Jag har ganske mycket stenar och litte växter jag har även ler krukor.

        Kommentar

        • Jonas.
          Användare
          • april 2002
          • 142

          #5
          Hej.

          Svaret är att ditt akvarium är för litet för dessa 3 stark revirhärdande arterna. Enligt mig ska man inte heller blanda ciklider från Malawi och Tanganyika, men det är ju inte omöjligt ...

          Jag håller med med föregående talare: Skaffa ett akvarium på minst 300 liter så kommer det förmodligen att fungera mycket bättre.

          Mvh// Jonas.

          Kommentar

          Arbetssätt...