Kan jag ha fler fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anettea
    Användare
    • augusti 2004
    • 75

    Kan jag ha fler fiskar?

    Hej,
    Kan jag ha fler fiskar? Storleken på karet är 375l.

    Innevånarna jag har nu är (smeknamn anges, jag har inte artnamnen i huvudet och befinner mig på jobbet):
    6 Rödzebror, ungefär lika fördelning på honor och hanar
    6 Golden, samma fördelning som ovan
    6 Afra "Grayali", samma fördelning som ovan
    2 "Eureka", troligen två honor, en har inte färgat ut riktigt ännu
    2 Ancistrus 1+1

    Alltså, kan jag ha fler fiskar? Föslag på antal och arter (gärna färggranna).Dom skall givetvis trivas tillsammans med "urinnevånarna"

    Mvh
    Anette



  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #2
    Jag anser att du kan det! En art till borde funka bra. Sen beror det väldigt mycket på vilken smak man har. En del vill ha mycket och olika fiskar, andra få sorter och många av varje.

    Det kommer väl bli ganska fullt efter nytt inköp.

    Vilken färg har afran?

    Du har ju mycket Mbuna, vill du ha mer Mbuna eller någon happlis?

    En mycket fin happlis är Protomelas sp "Steveni Taiwan" Taiwan reef. En annan mycket fin som jag gillar är "red fin kadango", problemet med den kan vara att den är mer utpräglad köttätare. Jag har inga av de Mbuna du har så jag har inte koll på vad de helst äter.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • anettea
      Användare
      • augusti 2004
      • 75

      #3
      Tomas,
      Afran är blå. Hanarna blir ljusblåare ju mer upphetsade dom är.
      /Anette

      Kommentar

      • anettea
        Användare
        • augusti 2004
        • 75

        #4
        Tomas,
        Jag såg din bild av "Steveni Taiwan". Fin fisk som verkar att ha
        någolunda samma livsbetingelser som mina övriga. Hur många skulle jag kunna ha? Någon mer som har förslag på andra?
        /Anette

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Jadu, du kan väl ha allt från ett par till en lite större grupp. själv har jag ett par i mitt 222 liters. Tittar på dem just nu. En fisk som verkligen är finare i verkligheten än någon bild jag sett.

          Om du tycker det finns plats kan du köpa 1+3 eller 2+5, eller något sånt. Jag funderar lite på att flytta över dom till mitt 375 liters och köpa till 4-5 st.

          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • anettea
            Användare
            • augusti 2004
            • 75

            #6
            Tomas,
            Tack för ditt svar. Hur många fiskar har du i ditt 375l? Hur stora är dina "Steveni Taiwan"? Har du någon bild på honan också? Oj då, nu fick du fler frågor tillbaka.
            Mvh
            Anette

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Borde du inte i första hand köpa fler "eureka" alt. göra dig av med dem?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • anettea
                Användare
                • augusti 2004
                • 75

                #8
                Hej Ola,
                Om det nu visar sig att det är 1+1 av "eureka", kan man ha flera hannar? Det var nämligen "någon" som har sagt att det inte går av någon anledning.
                Mvh
                Anette

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Min taiwan red är väl ungefär 10 cm idag, inte mindre. Men den blir större. I mitt 375 liters har jag egentligen rätt fullt. Om jag skall plocka i något annat får jag ta ut något också.

                  Kolla in min zoon så ser du exakt. I mitt arkiv beskrivs det exakt hur mycket fisk jag har.

                  taiwan honan syns lite granna på någon av bilderna på karet. Hon är silverfärgad med svarta ränder. Tycker att det är en av de snyggare happlis honorna.

                  Ett alternativ är ju att göra som Ola säger. Men om du vill ha en art till så kommer det funka, men sen är det nog stop. Risken finns att man kan tycka att det blir lite för många olika fiskar och färger. Men det finns dom som har ännu mer, men då tycker jag att man går över gränsen.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #10
                    citat:Borde du inte i första hand köpa fler "eureka" alt. göra dig av med dem?
                    Håller med!

                    citat:Om det nu visar sig att det är 1+1 av "eureka", kan man ha flera hannar? Det var nämligen "någon" som har sagt att det inte går av någon anledning.
                    Jag har 2+4 och hanarna har rejäla fajter och den minsta har fått spö ett x antal gånger och det är i ett 1690liters akvarium, så jag skulle absolut inte ha mer än 1 hane i ett 375 liters kar...

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Den där som du kallar Afra Grayali är btw nog ingen afra, dom importerades som det inte är någon afra men va det är har dom nog inte kommit fram till ännu.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...