De är elaka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giggsan
    Användare
    • juni 2004
    • 80

    De är elaka!

    Har ett 540l kar med malawisar (auratus, hongi och lombardoi). Inte de allra snällaste malawisarna precis.
    I går köpte vi en ny mal, modell ganska stor. Nu undrar vi om det kan vara fara för hans liv?
    Han är mkt aktiv, simmar omkring mkt, eller ligger i en grotta och trycker.
    När han är framme och simmar eller sitter på rutan så flockas de andra fiskarna runt honom. Några simmar även fram och nafsar honom i bakfenan, vilket får honom att "vifta på svansen" eller simma iväg.

    Är det bara så här i början, eller kommer de att stresa ihjäl honom??? De erkar även stressa varandra mer när han är framme... Värst är min största Auratus hane. De andra följer honom.

    Är redan mkt fäst vid min "vackring" []
  • giggsan
    Användare
    • juni 2004
    • 80

    #2
    Kanske ska skriva vilken sort det är också hehe.
    Tror att det är en Hypostomus plecostomus, inte jag som köpte den så är inte säker..

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      Hej Giggsan . Mina erfarenhter säger mej att dina "Malawisar" redan
      befinner sig i kategorin "snällare Malawisar" ! Förövrigt är "plecos"
      tuffa rackare ! Du behöver inte oroa dej; mbunasen är bara nyfikna på den nya inhabitanten.

      Kommentar

      • Galaxias

        #4
        Mina erfarenheter säger totalt tvärtom...
        Alla som har hållit M. auratus måste väl hålla med om att de är minst sagt tuffa? Detsamma gäller lombardoi, som dessutom blir ganska stor.
        Om inte malen hittar ett ställe att vara ifred på ganska snart kan den få problem. Men de brukar kunna klara även de nyfiknaste malawis.
        Ser den allt för ledsen ut så släck akvariet. Malawisarna sover men det gör inte malen. Ju längre tid den är i akvariet ju mindre kommer de att bry sig.

        Kommentar

        • zekke
          Användare
          • mars 2004
          • 103

          #5
          Jag hade en ancistrus häromdagen, men inte längre.
          Har man stora malar så tycks de klara sig. När jag kom hem hade de bitit ihjäl den mindre ancistrusen. Men min stora Plecostomus tycks få vara ifred. Så du får vänta o se. Malawisar är riktiga "ligister" De låter inget vara ifred.

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            Ja, malarna får inte vara för små; men jag vidhåller att jag aldrig
            upplevt Auratus/lombardoi/trewawase som "elakare" än de flesta andra mbunas ! Vad jämför ni med ?

            Kommentar

            • giggsan
              Användare
              • juni 2004
              • 80

              #7
              Mina malawisar har varit riktigt fredliga mot varandra faktiskt, har inte haft några problem alls. Min största Auratus är ledaren dock och bestämmer vilken grotta som är hans

              Malen är väl ca 13-15cm och man tycker ju att de borde ha respekt för honom. Han får ju vara i fred när han dyker ner i en grotta, han borde ju lära sig att vara där när de andra är som värst.
              Märkt att det bara är bakfenan de är intresserade av, till och med min minsta lombardoi vågar sig fram hehe.
              Släckte ner tidigt i går och såg malen simma omkring i lugnanro...skönt! Får se hur det verkar när det tänds idag.

              Tycker hans storlek borde göra honom mer säker?? Vill inte hitta honom död en vacker dag :-(

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #8
                Jag vill helst inte bli en synda-bock om något går galet. Men jag har minst en mal i samtliga mbunas-kar. Men som sagt om de är små så måste det finnas gott om gömställen. Patrik

                Kommentar

                • zekke
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 103

                  #9
                  Jag hade också massor med gömställen till min ancistrus.
                  De passar på när malen är ute och "jobbar" med att äta alger.
                  hittade ju min utan ögon flytandes upp och ned död.
                  Den mätte ändå c:a 8 cm från topp till tå

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Det ät oftast enklare om malen finns i burken före malawisarna annars brukar den bli lite mobbad i början men kanske inte alltid så pass att den avlider men det händer tyvär.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Mård
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 285

                      #11
                      Har 4 st olika malar med mina mabunas, ena arten är också lombardoi...jag var också lite orolig först för dom var dumma....alla var liksom framme t.o.m de minsta....men det har löst sig för alla även de små malarna. Så jag tror bara att det är en tidsfråga....Lycka till
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                      Kommentar

                      • giggsan
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 80

                        #12
                        I dag har han hållit sig mest i sin grotta, har väl lärt sig att det är lugnast där!
                        Men får han i sig tillräckligt med föda då? Iof fixar han kanske sådant när jag släcker ner?
                        Jag lägger i "maltabletter" vid nedsläckning, räcker det?
                        Övriga fiskarna får växelvis räkmix (mest), flingor och pellets.

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 2447

                          #13
                          I mitt malawikar har jag / haft , 3 ancistrus å 1 golden nugget.

                          Golden nuggeten tog dem på nått dygn. (225kr åt skogen) [V]
                          den stora ancistrushanen på 8cm tog dem där efter. [V]
                          men de 2 små 4-5cm:arna har dom lämnat ifred.

                          Nästa mal får bli en pleco på minst 18cm.
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Jag har en ancistrus som sopar mattan me mina malawi iof, dom får stora sår på sidorna när dom kommer för nära men nu har dom lärt sig dom små liven =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...