Totalt nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mysan
    Användare
    • september 2004
    • 14

    Totalt nybörjare

    Heja alla!

    Jag är totalt nybörjare på det här med ciklider. Nu har vi skaffat några för vi ville dra igång karet igen.. och så föll valet på ciklider.. Så nu kommer jag att överrösa er med frågor.. för jag kan inget.. och jag har letat info. men hittar inga svar på mina frågor någonstans.. Så därför sätter jag min tro till er och era kunskaper..


    Fråga 1) Rätt som det är ställer sig hannen och bara vibrerar/skakar.. har aldrig sett andra fiskar göra så. Varför gör han detta??

    Fråga 2) En av arterna vi har sätter igång att lägga sig på sidan längs med gruset och så simmar den framåt samtidigt som den "kliar sig" mot gruset. Varför gör de så??

    Själv är jag inne på att det kan vara någon form av lekbeteende.. men de har varit i akvariet i ett dygn nu.. och jag tycker att det är lite väl tidigt.. eller så trivs de..
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    börja med att berätta VAD för slags ciklider du har köpt? det finns tusentals och dom flesta med helt olika beteenden.

    #1 kan vara uppvaktning, bråk eller tillåmed parasiter

    #2 låter som om den kliar sig och då har fiskarna ofta parasiter eller liknande, behandlas ofta med salt eller lämplig medicin men innan dess ska man ta reda på VAD dom har.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Mysan
      Användare
      • september 2004
      • 14

      #3
      Jag skriver av lappen jag fick i affären på vilken sorts ciklider jag har:

      Iodotropheus sprengerae
      Aulonocara stuartgranti "Mdoka"
      Cynotilapia afra "Hongi"

      Hur kollar man om de har parasiter? För jag ser inget på dem?

      Kommentar

      • Mysan
        Användare
        • september 2004
        • 14

        #4
        Cynotilapia afra "Hongi" är den som "kliar sig" i gruset utanför en av grottorna. Bara där.. det är den stora hannen som gör så.. sen följer de andra efter.

        Det är bara denna som gör så..

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det är med största sannolikhet vad GoSatta svarade.

          Parasiterna ser man inte med blotta ögat och det är inte heller speciellt farligt om någon enstaka fisk gör det.

          Att hanen vibrerar beror troligen på att han är leksugen och försöker locka en hona. Kolla NÄR han gör det och om det är i närheten av någon annan fisk...se då vem denna fisk är så kan du ganska snart lista ut vilket utav beteendena som GoSatta skrev som stämmer.

          Kommentar

          • Mysan
            Användare
            • september 2004
            • 14

            #6
            Har suttit och tittat ett tag nu. Hannen gör "kliar sig" utanför en av grottorna och har nu satt igång att gräva ut en del sten därifrån. Han skakar när en likadan fisk är i närheten.. dessutom "kliar" han sig bara när en av hans artfränder är i närheten. Då gör han det först och så gör den andra också detta...

            Ingen av de andra fiskarna verkar "klia" sig på detta sätt.

            Tackar så mycket för svaren..

            Dessutom har han färgat ut nu rätt så bra..

            Eftersom jag är helt ny på detta...

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Enstaka kli är nog inget att oroa sig för. Mina gör detta någon gång ibland men det är inte artspecifikt.

              Darrandet framför en annan av samma art (förhoppningsvis hona) är uppvaktning. Mina hannar höll på så här framför vad jag trodde var ointresserade honor. 4 dagar senare går 3 av dem och tuggar (rom i munnen på g att bli yngel).
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              Arbetssätt...