Mel. Auratus - en djävul i fiskhamn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    Mel. Auratus - en djävul i fiskhamn?

    Melanochromis Auratus är snygga. Och arga. Och jag är sugen på att skaffa ett gäng till ett tomt 720 med klippbakgrund.
    Och läser man om dem på nätet så är de tydligen inte de enklaste
    malawi-cikliderna att börja med. Någon som har erfarenhet av dem?

    Hls Tommy

    ps. och - jag vet att man inte ska börja en mening med "och".
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Dom är inte svårare än nån annan Mbuna och speciellt inte när du ger dom ett 720 att simma i

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      För mig funkade det med ett 150 liters! Fick yngel och fiskarna var friska och mätta.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Detta var min första malawiart, hade inga problem med agresivitet eller något annat för den delen.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Sven W
          Användare
          • oktober 2003
          • 157

          #5
          I mitt fall var problemet att säljaren inte lyckades könsbestämma ungdjuren. Resultatet blev att jag fick 4 hannar till 2 honor vilket inte var lyckat. I övrigt var de inte mycket vildare än de andra mbunas jag hade.
          /Sven

          Kommentar

          • ZakatH
            Användare
            • april 2004
            • 313

            #6
            Jag hade inte heller några problem med mina auratus.

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • maj 2002
              • 309

              #7
              Positiva besked! Jag gjorde en "googling" och de utländska artiklar jag hittade utmålade Auratusen som en mördare och den värsta av mbunas:

              " M. auratus is not a good choice for the novice at keeping Malawi cichlids. Males, which are primarily brown with white stripes, are extremely aggressive"

              "they are very aggressive, auratus's tend to kill other male auratus's in fact, they tend to want to kill any fish they can"

              "This African cichlid is a mean, territorial fish. They will fight to the death of another fish"

              "Despite their small size, they can cause a lot of stress and damage to other fish. Beware!"

              Ja - ska man tro de ovanstående artikelförfattarna så låter det som om fisken är överjävligt elak...
              En fråga till: I karet går det kvar några L. Ocellatus snäcklekare, visserligen är det tanganyika, men det hade varit bra om de kunde gå tillsammans med Auratusen ett tag tills de kan få ett eget kar. Tror ni att det kan fungera?

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Jag vill inte alls göra några generaliseringar, men ofta går det inte att lita på amerikanska forum, då många där borta inte ens håller mbunas så som man bör göra, dvs. i grupp. Ofta håller de bara par eller enstaka individer, vilket ju förändrar beteendet hos fiskarna.

                Många amerikaner jag pratat med verkar inte alls intresserade av att simulera ett naturligt beteende utan har mest fiskarna för att de är vackra, vilket väl är bra för dem... De håller exempelvis ofta många enstaka aulonocara-hanar i samma kar etc.

                M. auratus tillhör de mer arga mbunas, visst, men de är absolut inte svåra att hålla på något vis och jag skulle rekommendera dem till vilken nybörjare som helst. Håll stora grupper bara...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Tommy K
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 309

                  #9
                  Det var ett bra svar som förklarade en hel del... tack! Då var det bara frågan om snäcklekarna kvar - någon?

                  Kommentar

                  • Ante
                    Användare
                    • november 2002
                    • 571

                    #10
                    dom kommer utan problem att kunna funka med Mbunas eftersom dom förmodligen är ännu aggressivare...

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Problemet med snäcklekare och mbunas tillsammans är väl att de föredrar helt olika mat. Fel mat kan i vissa fall ge bukvattensot.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • spec_mats

                        #12
                        Auratus är min mbuna-favorit, snygga med ett härligt temperament dessutom är vf billiga typ 150 kr styck, jag rekommenderar vf just för att de odlade som finns är sönderavlade och saknar de superba färger som vf har

                        Kommentar

                        • Tommy K
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 309

                          #13
                          Tropfrog, nog måste de kunna käka vanlig räkmix båda sorterna?
                          Min har väl ung 50% räkor 50% ärtor och lite annat grönt.
                          Ocellatusen gillar det i alla fall...
                          Och Mats - hur många i vilken fördelning i ett 720? 1 + 4 kanske?
                          Kanske för få?

                          Kommentar

                          • giggsan
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 80

                            #14
                            Har inga som helst problem med mina Auratusar, vilket har blivit min favorit-sort!
                            Vackra, roliga att följa i karet mm.

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              citat:Och Mats - hur många i vilken fördelning i ett 720? 1 + 4 kanske?
                              Kanske för få?
                              Jag hade 2+2 ett tag i ett 720 och det gick faktiskt kanon bra, men om jag skulle ha dom på nytt så skulle jag nog ha betydligt fler honor än hanar..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...