Malavi vs Malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zekke
    Användare
    • mars 2004
    • 103

    Malavi vs Malar

    Hjälp vad skall man välja för algätare till akvariet, jag har nu provat med 4 st olika algätare, den sista relativt stor men mina malawi bara dödar dem. Igår upptäckte jag algätare ligga och flyta upp och ned helt likstel.Måste algätarna vara mkt stora för att de skall klara sig.
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    #2
    Skumt.

    Ancistrus verkar vara den malen som de flesta som har Malawi kar väljer som algätare. Jag stoppade i 4 ganska stora i mitt 250l och de hade städat upp så gott som alla alger på 2 timmar. Det enda mina Malawis gör är att hålla sig nära dem när de bökar i gruset. Med lite tur yr det upp en och annan godbit de missat vid matningen.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Om din mal är större än 3cm så tror jag inte det är dina malawi som dödar den... En vanlig anledning till att algätare dör är att man matar med flytande pellets och att malarna helt enkelt svälter ihjäl då de inte får någon mat. Matar du med sådanna?

      Malar klarar sig normalt inte på de alger som blir, då många ju har helt växt och alglösa akvarium...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • zekke
        Användare
        • mars 2004
        • 103

        #4
        -> Zaphi , hittade honom flytande upp och ned igår utan ögon.
        Frågan är, man måste ha en viss storlek antar jag för att de skall klara sig?

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Du får låna min 30 cm stora och mycket griniga Hypostomus plecostomus, så får du se
          ps du matar väl med algwafers?
          Anders L

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Anli & Co....
            Jag har oxå haft funderingar på mina malar.....
            Brukar ni släppa ner foder till dessa när ni släcker ner ELLER samtidigt som ni utfodrar den andra fisken??!??

            Mina malar flyr fältet så fort jag kommer in (men å andra sidan, vilket vettig varelse hade inte gjort det?!?!!? *S*)

            Tips kring utfodring av malarna...lite orolig för dessa vackra djur!!!

            Tacksamt Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • zekke
              Användare
              • mars 2004
              • 103

              #7
              Jag brukar ge dem algwafers, problemet är bara att mina malawis brukar hinna före dit. Mitt stora problem är att jag inte kan ha små algätare, skulle vara praktiskt. Den stora tar ju liksom bara på de öppna ytorna.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                1. Vilka "algätere" handlar det om?
                2. Hur stor är "algätaren"?
                3. Vilka "malawi" har du och hur många?
                4. Vad matar du med, sjunker maten ner till "algätaren"?
                5. Hur introducerar du en "algätare" till akvariet?
                6. Hur är akvariet inrett, finns det gömställen som bara "algätaren" kan vara i?
                7. Hur stort är akvariet?

                Svara på dessa frågor, sedan kan du få svar []

                Självklart måste de ha en viss storlek. Nykläckta Ancistrus är mums mums för de flesta ciklider. Många Ancistrus (de flesta) i affärerna är för små för att ha någon vidare förutsättning i ett nytt akvarium och bör bojkottas även av de av oss som fixar det!

                Slutligen, algätare är inga renhållningsjon! De har inte evolverat för att rengöra våra akvarier (inget har evolverat "för att" någonting).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  nu skäms jag ola [] men algätarens namn kan jag faktiskt INTE, glömt det latinska namnet, mörkbrun, leopardfläckig, solfjädrar till fenor...taggig....URSNYGG!!!!

                  2 = ca 10cm
                  3 = se signaturen, 4,4,6,4
                  4 = jepp, sjunker ner till dom...men Malawi´na älskar det fodret oxå?!?!?
                  5 = släcker ner, släpper i...efter legat ett tag i karet/påse
                  6 = hmmmm....dom håller till under sten och i en grotta...inget specifikt inrett till dessa s.a.s
                  7 = 220L

                  ja...om nu frågan var ställd till mig!!!

                  Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • zekke
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 103

                    #10
                    Algätaren var c:a 8-10 cm från topp till tå. Det finns gott om gömställen där bara algätaren kan vara. Har dock hört att inget går ihop med Malawi. De stöter bort andra sorter direkt.
                    Kommer inte ihåg sorten, den var grå/svart över hela kroppen.
                    Akvariet är på 180 L

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag har inte sagt att jag kan svara men nu finns förutsättningen att någon annan kan

                      Introducering av ny fisk går bättre om man rörjer runt först så att den kan hitta ett gömställe. Ancistrus har jag haft med tanganyika utan större problem. Om malarna inte får tag i maten så blir man tvungen att köra in waffers i deras favvoställe, annars svälter de ihjäl. Ni har alltså gömställen, men akvarierna är små.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • zekke
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 103

                        #12
                        Ola!! Då är jag med, håller med om att 180L är i minsta laget, är bra sugen på 400liters, men lite skeptisk mot att ställa in ett sådant i lägenhet hehe. Man blir nog inte så poppis hos grannarna om det börjar sippra vatten. Men konstigt att min stora algätare klarar sig.
                        Är det helt enkelt för att de inte vågar sig på den?
                        Vill ju inte börja med Antialg medel

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:Men konstigt att min stora algätare klarar sig.
                          Stor algätare! Det missade jag! Det är nästan hopplöst att introducera en ny "algätare" i ett akvarieum där det redan etablerat sig en. Det blir slakt med en gång! Skyll inte på de fredliga malawicikliderna!

                          Fast egentligen är det 100% omöjligt att ge ett svar utan att veta "algätarsorten". Ordet "algätare" gäller fö. ENDAST Gyrinocheilus aymonieri.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            #14
                            zeeke......
                            Om jag inte är helt ute och reser, så är den största anledningen till att kar går sönder/spricker antingen ett kar som inte står i lod ELLER sten som spräcker botten (ingen frigolit i karet) vilket medför att skyddar man sig mot detta OCH tar min fantastiska idé *skrattar* och sätter en presenning UNDER karet (förutsätter att du har en ram under eller liknande) som karet vilar på, så har du ett mycket gott skydd mot läckande kar!!!
                            Det du får är en bassäng under karet som fångar upp vattnet, som om inte annat ger dig den tid du behöver för att få undan fisk, eller vatten!!!
                            Ja om nu inte karet exploderar!!!!

                            Där var ytterligare en orsak - BARN (har det själv), då jag hörde en historia om barn som sprang och fäktades med svärd....resten kan du säkert räkna ut...resultatet = 3 stor byggfläktar stående i 5 månader och frilagd bottenplatta på huset!!!

                            Ett tips för dig med kar i lägenhet barasådär!!!

                            Vänligen Deathdealer
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • zekke
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 103

                              #15
                              Deathdealer!! Låter som en bra ide hehe. Köp inga svärd till dina barn Nu när man har haft sitt 180 liters ett tag så inser man att man borde ha köpt ett större på en gång men som sagt vatten......
                              Hur har du det i ditt kar Deathd.? Kör du med växter eller bara stenar? Mina har blivit lite skygga på senaste tiden. Har jag för många grottor i mitt akvarium?
                              Ola, malawi är vandaler Men de är roliga att titta på när de sliter blad från de stackars plantor som tålmodigt står kvar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...