Tuggande Hongis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    Tuggande Hongis!

    Ja det tog 6 dagar

    Jag som suttit framför karet och tyckt att mina 7 honor sett helt oberörda ut gentemot hannarnas fina och ansträngande försök till lek. Jag trodde det skulle ta flera veckor men helt plötsligt så tittar en av mina honor ut bakom en sten med symptom som kan liknas påsjuka. När hon sedan sätter igång med sitt idislande kunde jag inte hålla inne skrattbubblorna i magen.
    Som om det inte skulle vara nog så tyckte jag att en av de andra honorna såg lite avvaktande ut och mycket riktigt, påsjuka där med

    För er som är inbitna Ciklidägare är detta vardagsmat men jag är stolt som en tupp!

    Nu till frågorna.

    Mina fiskar är fortfarande ganska skygga. När jag sitter framför karet är de nyfikna som attan men så fort jag reser mig framför karet så sticker de. Detta medför att försöka fånga honorna kommer bli väldigt svårt.
    Hur svårt är det att fånga yngel som de spottar i sällskapskaret (om de klarar sig undan de andra fiskarna)?

    Jag funderar på att sätta upp ett yngelkar men kanske blir det an kasse i det bef. till att börja med. Har någon testat yngelkassar och vad är er erfarenhet av dessa?

    Givetvis vill jag försöka dra upp lite yngel men kanske är det bäst att låta de klara sig så bra det går den här gången.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tjena, du bör nog sätta upp ett yngelakvarium istället för yngelkassar pga att när ynglena föds så ligger dem på botten av nätet, och dem stora fiskarna gör attacker underifrån och biter ihjäl ynglena. Det hände mig när jag var nybörjare. Skaffa fler fiskar så blir dem inte lika skygga.

    Mvh / Bright Blue

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Jag har redan mycket fisk (30 i 250l), mycket ungt dock. De har bara varit i karet i drygt 1v och de börjar redan bli tuffare. Med lite tur är det helt orädda innan ynglen kommer.
      Jag funderade på en sådan där "yngelkasse" i hårdplast. Alltså inte en i nät. Men som du säger är det helt klart bäst med ett separat kar. Om inte annat för att se till att de får mat.

      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • augusti 2004
        • 583

        #4
        Jahapp... Nu är de 3 som tuggar.

        Jag har 7 honor, om det ska fortsätta i denna takten kommer jag snart få bygga nytt hus.

        Tur att jag inte byggt garaget än för det verkar som om det får bli en odlingslokal
        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • Challe
          Användare
          • december 2003
          • 111

          #5
          Gratulerar till tillökningen, även om Malawis inte är direkt svårlekta så minns jag lyckan första gången mina honor tuggade.

          Det är nog ingen ide att ens försöka fånga ynglen, de är otroligt skygga den första tiden. Om du ska föda upp ynglen så är det nog de tuggande honorna som skall flyttas till ett spottkar. Om du inte har något kar ledigt hemma så sök på spottkar här i forumet så hittar du tips på hur man enkelt arrangerar en plastbalja till spottkar. Att fånga en tuggande hona är nu inte så enkelt som du mycket riktigt redan har misstänkt, själv använder jag mig av mörkläggningsmetoden... eller vad man nu skall kalla den för.. mörklägg rummet där akvariumet står, ju mörkare du får rummet desto bättre, se till att ljusramp och täckglas är bortagna i förväg. Sedan är det bara till att knalla in där mitt i natten med håv och ficklampa, fiskarna hamnar i något slags villäge och man har ett par minuter på sig att fånga de fiskar man vill plocka upp... men som sagt, fler än jag har nog blivit tokiga under jakten...

          Kommentar

          Arbetssätt...