Ciklider till 40l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Me
    Användare
    • juni 2004
    • 79

    Ciklider till 40l?

    Hej,
    har ett 40l 6-kantigt akvarium som står tomt. Finns det kanske nån lite ciklid som skulle kunna trivas där? Det är ca 45högt & har alltså en ganska liten bottenyta. Jag hade tänkt att inreda det men en massa skifferskivor som går hela vägen upp. Finns det nån rolig liten fisk som skulle utnyttja det?
    mvh /Anna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...
  • Hampe90
    Användare
    • juli 2004
    • 14

    #2
    Kanske någon liten julle?

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • augusti 2004
      • 33

      #3
      Hej,

      jag har ett 45 liters akvarium som är inrett helt i "tanganyika-stil". Dvs väldigt finkorning sand, mycket syretillförsel och speciella snäckor för våra snäcklekande arter. Detta akvarium är mitt speciella favoritakvarium. Jag har valt de mindre tanganyikaarterna, inte speciellt färgglada, men med ett kul beteende. Mina speciella favoriter är Neolamprologus multifasciatus , populärt kallade "multisar" de är små beigebruna oansenliga fiskar. Det som är roligt med dem är beteendet - det är ilskna små gynnare. De lever i snäckorna och förökar hyffsat. Fantastiskt kul att studera dessa fiskar

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2004
        • 33

        #4

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • augusti 2004
          • 33

          #5
          Den hålls bäst i en liten grupp på 8-12 individer. Ett lämpligt akvarium skall innehålla finkornig sand som bottenmaterial, samt rikligt med tomma snäckskal (minst 50% fler än antalet fiskar). Lämpliga snäckskal är t.ex. vinbergssnäckor. Den gräver väldigt mycket.
          Hanen är någon centimeter större än honan, i övrigt inga kända yttre könsskillnader

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Egentligen är inte vinbergssnäckan direkt lämplig för multisar. Detta på grund av dess storlek. Helst ska man ha Neuthauma snäckorna som finns i Tanganyikasjön.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Johan W
              Användare
              • maj 2004
              • 266

              #7
              Cutekid,

              Hur stor är skillnaden i storlek och hur får man tag på Neuthauma-snäckor? Om det är svårt, finns det någon annan snäcka (än vinbergs) som är lämplig?

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Tja !

                Pga av vinbergssnäckans storlek så växer även multisarna och blir nästan groteska. Med Neuthauma-snäckor så behåller fiskarna sin naturliga size. Jag vet att det går att beställa snäckor i från cichlide centret i danmark i alla fall. kanske tyskland.
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                Arbetssätt...