Udda mått på akvarium och Malawis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carin

    Udda mått på akvarium och Malawis

    Hej!

    I helgen har jag möjliget att köpa akvarium med bänk o allt till ett fördelaktigt pris. Jag är sugen på Malawis men funderar på om akvariets något udda mått är olämpligt. Akvariet är 140*35*35 cm.
    Att det är smalt och långt kanske är bra för fiskarnas och deras revir,eller?

    Jag tycker om Cynotilapia afra,Labidochromis caeruleus,Metriaclima estherae och Pseudotropheus socolofi. Funkar en kombination av någon/några av dessa arter i akvariet?

    Vänligen
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    För att inte få för mycket fajtande om territorium i ditt akvarium så skulle jag nog plocka ur antingen Röd Zebra eller Afran från det du nämnt där...

    Socolofi och Golden är ju väldigt lugna i sitt temperament. Afra och Röd Zebra är desto hetsigare...

    Mitt förslag är att du kör på Golden, Socolofi och Afra.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      ...även om ju afran är mycket argare än rödzebran. Tycker inte den är sååå farligt arg.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag valde Afran enbart på att jag tycker den är snyggare i kombination med Golden (färgmässigt).

        En Röd Zebra hane kan bli grym den med, men inte lika grym som en Afra så där har du rätt Zaphi...eller rättare sagt...vi ligger i samma tankebanor/erfarenheter.

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Vad det gäller fiskar så låter tipsen du redan fått bra!

          Vad det gäller karet så är väl kanske en aning smalt, 35 cm ger ju inte mycket yta. Men det är å andra sidan väldigt bra att det är så långt.

          Personligen skulle jag nog inte inhandla detta kar, lite smalt och lite lågt tycker jag att det är. Men det beror ju också på vad som passar på platsen där man vill ha det och om man själv tykcer det är ser bra ut. Priset är också viktigt när man gör inköp.
          Visst funkar det, lite djupare och högre är väl ändå att rekomendera så länge man får behålla typ den längden.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • Carin

            #6
            Har en perfekt plats för akvariumet trots dess udda mått och billigt är det oxå, 1000kr för tank, möber, lyse, pumpar, grus, sten och en mal som förhoppningsvis är en ansistrus.

            Funderar på antalet och fördelning mellan fiskarna.
            Vad säger ni om...
            Golden; 1hane+ 2honor
            Socolofi; 1hane + 2honor
            Afra eller Rödzebra; 1hane 2 honor.

            En mal följer med akvariet, den ska vara ca 30 cm och är troligtvis en ansistrus. Har läst att ansistrusar skall funka bra, men denna känns väl stor. Kan jag låta han vara kvar?

            Vänligen

            Carin

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Carins enligt mig akvarium med trevliga mått har ytan 35 x 140 = 4900 cm2, ett standard 170 har ytan 40 x 110 = 4400 cm2 . Om valet står mellan dessa två så är min uppfattning att Carins är det bättre och det har större förutsättningar att få i rejält med syrgas, inte mindre!
              citat:En mal följer med akvariet, den ska vara ca 30 cm och är troligtvis en ansistrus. Har läst att ansistrusar skall funka bra, men denna känns väl stor. Kan jag låta han vara kvar?
              Inte Ancistrus. Glpththhrrpthrrrchthssss eller Hypostomus. Hur många fenstrålar har den i ryggfenan. Den blir (mycket) större så du bör sälja den till en akvarieaffär.

              (Glyptoperichthys)
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • juli 2004
                • 428

                #8
                Hej! Jag tror att det där akvariet kommer att bli kanon!!
                /Lasse

                Kommentar

                • Carin

                  #9
                  Jag har inte sett malen än utan bara fått den beskriven men i helgen skall jag dit. Då får jag ta och jag räkna fenstrålarna =).

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    Jo längden på karet är ju kanon, men skulle man kunna få den längden och samtidigt mer djup så är det ju ännu bättre. Det var typ så jag menade.

                    Det blir nog jättebra!
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      Lycka till Carin!!!

                      Jag fick tokslag idag, min Socolofi hade svalt en golfboll!!!!
                      Först mina golden, och två veckor senare denna!!!
                      Tänk bara på att Socolofin "stressar" på annan fisk ganska bra....jag köpte till fler dvs har nu 6st OCH det är inte lätt att se skillnad på hane/hona!

                      Jag skulle köpt ett par st till om jag var som du, då går dom på varandra mer än andra fiskar, och dom är stresståligare än Golden!!!

                      Sen tror jag att karet blir super....se bara till att ha MASSA grottor, eller möjlighet för fisken att ordna dessa!!! *S*

                      Väntar på leverans av mitt nya 160Lx70Dx60H....och det är ALLTID spännande att sätta upp nytt!!!

                      Tack för ordet som vanligt! *S*

                      Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • Carin

                        #12
                        3 veckor senare....

                        Äntligen kan jag hämta hem karet. Senast ändrade sig säljaren i sista sekund och nu har han ändrat sig igen. Vågar inte hoppas på för mycket men nu verkar det gå i lås.

                        Under tiden har jag hunnit läsa på en herrans massor om både Malawis och Tanganyika, vilket i för sig bara är bra. Samtidigt har jag fått upp ögonen för snäcklekare, hmm valet mellan Tang. eller Malawikar är inte lika klart längre.

                        En annan fråga har dykt upp. Vad är bäst i detta långsmala akvarium, en kombination av ett filter och cirkulationspump, två filter, eller nått annat? Hur starka föreslår ni att de skall vara?

                        Finns det ngn Malawi som har sitt rivir över öppen sand? Jag tycker nämligen att två stenrös på vardera sida och öppen i mitten skulle se attans fint ut.


                        Vänligen

                        Carin

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          #13
                          Har för mej att pseudotropheus livingstonii tar revir i snäckskal så om du placerar nägra snäcksskal i mitten så kanske det funkar

                          Kommentar

                          • spec_mats

                            #14


                            en bild..

                            Kommentar

                            • black_parkas

                              #15
                              Ju mer tryck desto bättre anser jag..
                              I mitt 480 med Malawi har jag för tillfället en pump på 1500L/h och en på 3000L/h, båda är pumphuvuden försedda med filtermatta. Till din burk med tanke på längde skulle jag rekommendera en pump som MINST pumpar 1200L/h, man vill INTE ha vatten som står still!
                              Jag personligen skulle nog stoppat i 2 st 1200-pumpar med 1dm filtermatta som täcker ena kortsidan = mycket filtervolym.

                              Skippa cirkulationspump och sätt dit filtermatta, lite smartare anser jag att utnyttja pumparna man har i burken till filtrering.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...