Blir inte klok på det här med maten!?!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    Blir inte klok på det här med maten!?!?!?

    Sitter och försöker leta upp vilka nya fiskar jag ska ha i karet, och när jag tittar på det jag har i karet så ser jag att mina Labidochromis caeruleus ÄR "ickevegetarianer" och så även Crabon medans de två andra ÄR grönsaksätare!!!

    Vilket gör mig mycket förvirrad, då jag ideligen påminns att tarmsystemet hos veg. ätarna är enormt mycket längre osv osv och kan bli sjuka MEN ändå äter dom som satan, går och "tuggar" och resten av fisken i karet flörtar som tokiga!

    När jag nu ska välja fisk, så blir jag duktigt osäker, då jag enbart matar med Hikari Ciklid Gold, och samtliga fiskar tuggar i sig detta, men kan dom bli sjuka av denna typ av foder!?!?!?

    Fattar inte heller kopplingen med räkmixen, då denna på inget sätt är gjor för "vegetarianer"....hur går det ihop????

    Är det så att det bara är överdrifter med detta kring maten - eller hur ska man annar välja fisk?????

    Snälla - kan jag inte få lite råd av er som kan i detta ämne, innan man blir heltokig av det som står i böckerna!!

    Deathdealer

    Ps.Har funderingar på Cynotilapia afra "Red Top Afra".....eller Cynotilapia sp. "lion"
    någon med erfarenhet ac dessa snyggingar??

    [8D]
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    ojojojoj....glömde!!!
    STORT grattis till Tricella som blivit farsa igen!!!

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Nu kommer du få massa svar =)
      Min personliga åsikt är att tex räkmix till malawi är klart överskattat, smutsar ner mer än det gör nytta.Jag använder Aquatic Nature Cichlid exel och OSI vividcolor, mellan dessa 2 variera jag till malawi utan att behöva belasta burken på ett onödigt sätt som jag fick göra när jag körde den populära räkmixen som jag tycker smutsar ner burken alldeles för mycket och därmed belastar burken hårt i onödan.

      O nu blire mothugg =) cmon
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Tack för gratulationen!!

        Man kan ha en räkmix med konstellationen 50/50 när det gäller animalisk och vegetabilisk föda. Föredömligt är nog dock en 70/30 eller 60/40 fördelning. Det är också viktigt vad man har i mixen. Man skall dock vänja in dom med denna fördelning. Det kan man enklast göra genom att mata smått med räkmix i början för att undan för undan öka på mängden.

        Jag har kört länge med en mix som är ca 50/50 utan de minsta problem med arterna.

        Deelay: Du är inte helt fel ute...jag har faktiskt mer och mer funderat i dessa banor.

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          Användare
          • september 2003
          • 788

          #5
          Håller helt med Deelay, har mer o mer börjat övergå till torrfoder..

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            Räkmix kan väl vara för vegetarianer om man gör det själv. Själv kör jag lika delar räkor, ärtor och spenat, funkar fint, mina uaru o skivtetror älskar det.

            I övrigt så tycker jag man ska försöka variera maten så mycket som möjligt, frysfoder och torrfoder finns ju i alla möjliga varianter.

            Man ansvarar ju ändå själv för vad fisken får i sig, så länge den är frisk så kommer den nog att äta det man släpper i, så att bara för fisken äter det behöver det inte vara bra för den i längden.

            Räkmix ska inte skita ner så mycket som det beskrivs, i sånt fall behöver man se över dess recept oavsett om man gjort det själv eller om det är köpt hos akvariehandlarn. Jag tycker räkmix är bland det bästa fodret, speciellt för de som behöver grönt, det är ju så svårt att mata grönt annars. Kanon för malar!

            Mvh Jari

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              citat övrigt så tycker jag man ska försöka variera maten så mycket som möjligt, frysfoder och torrfoder finns ju i alla möjliga varianter.
              Det anser jag också. Att mata med flingor, granulat och räkmix har fungerat jättefint för mig hittills.

              Jag läste dock att man skall vara försiktig med Cyclops. Detta foder har jag alltid sett som ett bra frysfoder till fiskarna, men jag blev upplyst om annat genom att läsa den fantastiska Tropheus-boken.

              citat:...Another major danger, which even today is rarely taken into account, is infection via frozen food. Cyclops and Daphnia are known to sometimes contain the intermediate stages of various fish parasites, which complete their life cycle when consumed. It has only recently been discovered that some developmental stages of these parasites can be guaranteed dead only at temperatures of -70 or lower.
              Dessa ord har fått mig att gå ifrån denna sorts foder. Det har även sagts på detta forum att "Fina Fiskens" produkter hållit varierande kvalitet.

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                Grattis Stefan! Såg det precis.

                Eftersom jag har tropheus så har jag inget annat val än att mata med räkmix vilket jag tycker fungerar mkt bra. Ok att det flyger omkring mkt räkmix ett tag men efter ca 1 h så är det uppätet och rent och snyggt i karet. Fördelen med att räkmixen skitar ner lite ser inte jag som ett bekymmer då troffarna gärna går och plockar i sanden och gör rent och snyggt och på så sätt stimuleras på att bra sätt.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 583

                  #9
                  Håller med Cute när det gäller nersmutsandet.

                  Yr kanske lite när de hugger i bitarna men malarna blir ju som tokiga och bara några minuter senare ser jag knappt en pertikel i karet. Min Mbunas går också och "betar" i sanden mest hela tiden vilket också resulterar i ett "rent" kar.

                  Risken när det gäller algätare är väl när man matar med bara animaliskt foder, mygglarver etc. Ett 50/50 foder med en massa räkskal etc tror jag är bra nog (bevsilgen så, enligt många).
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1321

                    #10
                    Jag vill också grattulera Stefan till den lille!
                    Är han vaken om nätterna? (med tanke på tidpunkterna när du är aktiv här...)
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      tack för svaren MEN det svarar inte riktigt på min fråga!!!
                      Om man har både grön- och köttätare i samma kar, och det står att grönätarna (ja, det finns finare ord för detta) har ett känsligare matsmältningssystem, hur kan man då utfodra dessa med räkmix?!?!?

                      Är det så att fiskarna egentligen inte är så känsliga, eller klarar de insektslevande fiskarna sig på en mycket mer vegetarisk kost????

                      Bara för att variera kosten lite för min firrar, så vore jag väldigt tacksam om ni kanske kunde ge lite tips på vilka sorters torr/frys och flingfoder som funkar bra för er!!!

                      Massa tack för häligt snabba svar gubbs!

                      Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 583

                        #12
                        Om du matar med räkmix 50/50 så lär det inte vara några prob.

                        Du får la svänga förbi och hämta en kaka räkmix nåndag Min 1kg sats lär ju räcka hur länge som helst, så ta med dig en kylväska och ett glatt humör vettja.
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #13
                          Skitkul Roccster!

                          Klart jag gör och glatt humör är inge problem.....
                          Finns det bra uppfödare kring götet.....så kunde man göra ett besök där!!!

                          Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Hank: Den lille grabben har fått väldigt mycket av pappas gener och det innebär nattsudderi och dåliga mattider.
                            Jag är väl uppe typ var fjärde timme och ger frugan stöd i matningen. När du ser svar sent om nätterna nuförtiden så är det för att jag inväntar min huvudsakliga syssla, vilken är byta blöjor, få lillen att rapa och få honom till sängs...det kan vara körigt ibland...men det är vädligt roligt.

                            Deathdealer: Jag tyckte jag gav ett ganska ok svar på din fråga men det passade kanske inte...

                            Cutekid:
                            citat:Eftersom jag har tropheus så har jag inget annat val än att mata med räkmix vilket jag tycker fungerar mkt bra.
                            Va?



                            Tack alla för de gratulationer man får av er!

                            Kommentar

                            • roccster
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 583

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                              ...det kan vara körigt ibland...men det är vädligt roligt.
                              Sure!!

                              Erkänn ditt misstag, du kunde inte hålla dig borta och nu har du gjort det IGEN!! Nej 1 räcker gott (barn, inte fisk).

                              Öva kan jag gå med på men att hon ska få yngla av sig igen, tror inte det (som om jag har något att säga till om i så fall).

                              Skämtåsido, grattis som satan. Det är underligt att man kan ha så starka känslor för någon man just träffat (nu menar jag ens barn och inte er här på forumet, även om ni väcker starka känslor ni med ibland).


                              MVH

                              / Richard
                              http://www.ornemark.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...