Grannar till Tropheus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde

    Grannar till Tropheus ?

    Hej Alla !

    Har en liten fråga undrar om jag kan ha ett gäng hästnosar och ett par calvus ihop med 50 Troffar i ett 720L eller kommer det inte funka ?

    MVh Micke!!
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Hästnosar vet jag att folk har haft med Troffar men är osäker på Calvus. Någon fyller väl i efter mig skulle jag tro.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Jodå,Hästnosar är den optimala "sambon" till troffar.De stör inte varann och de äter samma käk. Dessutom är de jäkligt roliga att glo på! A.Calvus vete fan!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Man hor ju standigt det dar med att hastnosar och troffar gar sa bra men jag ar lite tveksam. De ater visserligen samma mat men jag tycker visst att de stor varandra. Det ar faktiskt den enda fisken jag misslyckats med i mitt "Tanganyikasamhalle" hittills. Den blev helt enkelt utan utrymme. Just nu har jag en stor gammal Eretmodus cyanostictus-hane kvar och han ar standigt i strid med troffarna.

        Calvus gar lika bra med troffar som princessor eller jullar, dvs bra med tillrackligt utrymme, vilket du ju har. Jag har avstatt fran bade compressiceps och calvus i mitt stora kar eftersom att det inte blir nagra overlevande yngel alls med den typen av yngelrovare i narheten.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Mina Eretmodus C. störde inte troffarna el. tvärtom.Dock fick den störsts hannen eft. ett tag "spelet" och jagade ihjäl de andra inkl. sin hona.Detta var eft. att han fått spotta i ett yngelkar och sedan släpptes tillbaka.Sedan var han lite tjurig mot de lite mindre troffarna men inget allvarligt.Tror att för att få hästnosar att fungera i längden så behövs det flera säkra par i karet,som behöver vara rätt så stort.
          Kommer skaffa nya inom kort.Såg att "Örebro" fått in...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Jag har hållit både Eretmodus och Irsacae tillsammans med troffar och det har funkat fint. Men precis som Ozric skriver så ville hanen gärna tjura efter han hade varit i ett spott kar. Han kunde buffla på honar friskt men han hade aldrig ihjäl henne. Efter en dag så var de tajta igen och de började så smått komma i lek igen.

            Det bästa vore ju om man hade ett stort kar med mkt sten samt två stabila par som gick med en grupp troffar. De får de hålla var sitt revir och försvara mot varandra och kunna spotta ynglen bland stenarna.

            Ett tips är att skaffa stora högar med snäckor och lägga i högar lite var stans. Då lär sig hästnosarna var de ska släppa ynglen.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Ludde

              #7
              Tänkte ta upp tropheus honorna och låta dom spotta i ett mindre kar eller är calvusen så hård på även ägg under själva leken?

              MVh micke!

              Kommentar

              Arbetssätt...