En liten best...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    En liten best...

    Kanske inte som en Trimac men min nya vän är allt ett strå vassare än mina andra firrar.



    Eller här får ni hela sidan istället...
    Mvh
    Robin
  • Fabbo
    Användare
    • september 2003
    • 210

    #2
    Snygg fisk!!!
    Är det nån typ av lamprologus?
    Hur stor är/ blir den?

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Den ser faktiskt ut att säga: Grrr...growl!!
      Anders L

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Det dar ar val en N. hequi eller mojligen boulengeri. (det dar ar ju en forvirring utan like). Det ar faktiskt en av de aggressivaste fiskar som jag nagonsin haft. Enda fisk som bitit mig sa det lamnat marken. Folk undrade vad jag gjort pa mina underarmar.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Lepidiolamprologus Meeli var namnet.. just detta par är Vf och jag är mkt spänd på om dom kommer att trivas och yngla.
          Skoj med nya fiskar!
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            grym!

            ja vill åsså ha snäckisar
            fish r friend

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Fredrik;
              Förvirring? Har du läst denna artikeln? Enligt den kan inte L. meeli och L. hecqui skiljas åt på färgteckning utan endbart på avståndet mellan ögonen, jätteenkelt va?



              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Fabbo
                Användare
                • september 2003
                • 210

                #8
                Blir inte alla lepidiolamprologusar omkring 20cm?
                Ska vara stor snäcka till det
                Hittar inga fakta om meeli på nätet, skulle
                skoj att testa för den ser ju ut att ha attityd.

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Lepidiolamprologus boulengeri, meeli och hecqui blir 7-8 cm.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Har sagt det förr, men i alla fall:
                    -Fixar jag ett par nya progessiva glasögon så kan det vara dax å skaffa snäckisar!
                    Anders L

                    Kommentar

                    • odilou
                      Användare
                      • april 2002
                      • 308

                      #11
                      Kul att de här fiskarna uppmärksammas! De snäckskalslekande lepidiolamprologini är några av mina absoluta favoriter.

                      Några förtydliganden:
                      fisken som går under Namnet Lepidiolamprologus hecqui har antagligen aldrig vistats i utomafrikanska vätskor - om man bortser från alkoholen(!) det enda(!) typexemplaret som någonsin hittats (inuti i en mun på ett exemplar av malen Auchenoglanis(!) fångad utanför Kalemie i RDC, dvs på västkusten) hamnade i då Boulenger(?) kom hem efter sin expedition 1899.
                      Därefter har aldrig fisken synts till. Undersökningar av hundratals djur från i princip hela kustremsan där boulengeri/meeli återfinns har endast i ett eller två fall visat någon likhet med typexemplaret.
                      L. boulengeri finns på östkusten, mellan Rumonge (Burundi) och Malagarazi i Tanzania. Meeli återfinns på västkusten från Kalemie till Tembwe. Ett antal populationer som knappast är varken boulengeri eller meeli finns mellan Sumbu i Zambia och Myako i Tanzania. Dessa bör betraktas (och säljas!) som obeskrivna.

                      När Konings i en artikel från CB 06/88 skriver "Sammanfattningsvis kan vi säga, att alla "meeli" som simmar omkring i våra akvarier tillhör arten N. hecqui." har han antagligen fel. Däremot skulle det motsatta påståendet vara närmare sanningen.
                      Den fisk han kallar meeli är hecqui. Den art han kallar för hecqui är meeli. Den art han kallar kiritvaithai är boulengeri. Den art han han kallar meeli i "Tanganyika cichlids in their natural habitat"-boken är utan tvekan L. pleuromaculatus.
                      Boulengeri är oftast snyggare än meeli (gulare) och lever i par där hanen gräver en grop runt ett enda snäckskal. Hanen gömmer sig inte i snäckskal.
                      Meeli lever ibland i harem och även hanen kan ta skydd i snäckor.

                      Mitt råd: köp ALDRIG boulengeri/meeli/"hecqui" av handlare som inte kan ange fångstplats. Sälj ALDRIG djur utan att upplysa om vad det är du säljer. Komplettera ALDRIG en grupp utan att vara absolut säker på att ursprungen är desamma. Rådfråga ALLTID den glada dansken på Åboulevarden om du har spörsmål som detta. Har du tur bjuder han på flødeskumboller.

                      I övrigt så finns det ännu större och härligare Lepidiolamprologi som gärna leker i - eller egentligen vid - snäckskal. Den som känner sig manad rekommenderas att kolla upp L. pleuromaculatus och L. attenuatus. Underbara fiskar. Sanna mina ord. Jag blir alldeles kollrig bara jag hör namnen!

                      God fisklycka,
                      Rasmus

                      Kommentar

                      • Mikael
                        Användare
                        • april 2002
                        • 347

                        #12
                        Tyvärr lever jag ett fattigt liv förnärvarande utan snäckskalslekare i karen Har haft flera arter och alla har varit lika roliga och intressanta. Alltid kul med kaxiga små fiskar som hänger fast i handen när det är rengöringsdags... Håller med alla som rekommenderar dessa små "snäckisar".

                        En liten tanke med hänsyn till kommande ciklidblad är att någon borde kunna prestera en artikel om tex boulengeri/meeli/hecqui. Kom ihåg att man inte behöver vara medlem i NCS för att skriva en artikel till CB. Micke saknar väl artiklar om de afrikanska cikliderna för tillfället?

                        Visst vore det väldigt intressant att tex få ta del av mer av Rasmus kunskap på området? Inlägget här ovan innehåller ju en massa intressant information (en snabb genomgång av Rasmus inlägg här på ciklid.se visar ju att han besitter en hel del kunskap om än saknar en del ödmjukhet... ). Vore roligt med en mer ingående utveckling av hur kunskapen på området gått framåt och, vem vet, kanske en replik/kommentar från Ad Koning.

                        /Mikael Mayer
                        Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                        - Lars Falk

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #13
                          citat:Micke saknar väl artiklar om de afrikanska cikliderna för tillfället?
                          Det saknas alla typer av artiklar för tillfället. Det verkar som medlemmarna har haft annat för sig i sommar än att skriva CB-artiklar.

                          citat:Kom ihåg att man inte behöver vara medlem i NCS för att skriva en artikel till CB.
                          Det är absolut inget krav att vara medlem för att bidra med artiklar. Många av artiklarna i CB är skrivna av icke-medlemmar.

                          citat:En liten tanke med hänsyn till kommande ciklidblad är att någon borde kunna prestera en artikel om tex boulengeri/meeli/hecqui.
                          Det tycker jag låter som en mycket bra idé.

                          citatnlägget här ovan innehåller ju en massa intressant information
                          Inlägget är ju redan en kortare artikel, men jag tror säkert att Rasmus skulle kunna utveckla det ytterligare.



                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Det är i alla fall en ruskigt intressant fisk som sitter verkligen inte viker sig. Lägger upp en film nu tänkte jag som jag länkar till om en liten stund.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #15
                              Nehepp, det gick inte att lägga upp filmen på kontot.. Synd synd.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...