min hona står vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    min hona står vid ytan

    en av min hona står vid ytan hela tiden ..,,.vad kan detta tyda på. hanen uppvaktar hona hela tiden

    anders

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Om hon inte verkar sjuk på något sätt t.ex. några yttre symtom beror det säkerligen på att hon håller sig undan från den uppvaktande hanen. Ytan är en plats som många fiskar undviker och kan därför fungera som ett bra skydd för utsatta fiskar.

    David
    David

    Kommentar

    • Jonas.
      Användare
      • april 2002
      • 142

      #3
      Hej.

      Jag skulle vilja ha lite mer info om din hona och ditt akvarium som tex. art, hur många honor har du, hur stort akvarium, inredning osv.

      Det är troligen som David säger att hon försöker undvika hanen och då kan det lösas med en till hane som "strykfisk", fler honor och mer gömställen i akvariet men som sagt det kan bero på ganska mycket.

      Mvh// Jonas.

      Kommentar

      • anders81
        Användare
        • juli 2002
        • 78

        #4
        hej!

        jag vet inte riktigt vad det ät för någon art, men jag tror det är auratos. hanen är svart med blåa sträck och gul sjärt o ryggfena och honan är svart med gula sträck och gul stjärt o ryggfena..jag har en hane och en hona.
        akvarium 375 l med tre grottor i .jag fick dessa fiskarna när jag köpte akvariumet


        /anders

        Kommentar

        • anders81
          Användare
          • juli 2002
          • 78

          #5
          hanen har först blått och sen gult på ryggfenan

          /anders

          Kommentar

          • Jonas.
            Användare
            • april 2002
            • 142

            #6
            Hej.

            Det skulle faktiskt kunna vara 2 hanar, här följer en liten beskrivning för könsskillnader: Hanen är svart med en ljusblå rand längs kroppen. Honan är gul med svarta sträck längs med kroppen.

            Jag tänkte eftersom båda dina fiskar var svarta, det kan vara att den ena hanen är dominant över den andra.

            Om det nu skulle vara en hane och en hona är mitt råd att skaffa minst 2 honor till eftersom Melanochromis auratus är mycket aggresiv mot sina honor. Gärna också fler än 3 grottor i ditt akvarium.

            Vad har du för andra arter tillsammans med dina auratus?

            Mvh// Jonas.

            Kommentar

            • Robban g
              Användare
              • augusti 2002
              • 126

              #7
              Hej
              om du har plats i din burk så skaffa gärna 4 honor till så du har femm st.


              Kommentar

              • anders81
                Användare
                • juli 2002
                • 78

                #8
                hej!!

                det melanchromis chipokae

                Kommentar

                • Jonas.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 142

                  #9
                  Hej.

                  Könsskillnader på Melanochromis Chipokae: Hanen har en svart bottenfärg med ett ljusblått längsgående band mitt på kroppen och ett liknande band strax under ryggfenan. Även ryggfenan är ljusblå. Honan är orangegul där hanen är svart och har svarta istället för ljusblå band på kroppen samt ett svart band i ryggfenan.

                  Det verkar ju kunna vara 2 hanar du har i alla fall ...

                  Så mitt råd är att antingen ta bort ena hanen och köpa en eller fler honor eller att behålla båda och köpa 2-5 honor. Chipokae är inte lika aggresiv som Auratusen men blir betydligt mycket större, kan utan problem bli upp mot 17cm.

                  Mvh// Jonas.

                  Kommentar

                  • anders81
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 78

                    #10
                    ok!!!

                    den är gul orange!

                    jag hade fisken med mig till stoby akvarieaffär idag och det verkade vara en hona

                    nästa problem!! var hittar jag honor dem hade inga för tillfället

                    Kommentar

                    • Jonas.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 142

                      #11
                      Hej.

                      Att köpa bara honor kan ibland vara lite problem, helst vill man ju sälja hanar också, om man inte har ett överskott på honor.

                      Men prova att annonsera här på ncs och på några andra köp & sälj sidor, fråga också om zoo butikerna i din stad om dom kan ta hem ett gäng.

                      Lycka TiLL ...

                      Mvh// Jonas.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...