Kan detta recept funka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danielm71
    Användare
    • juni 2004
    • 74

    Kan detta recept funka?

    Har komponerat ett delvis eget recept på räkmix. Kan detta funka till min Auloncaror, golden och Johanniisar eller blir det för köttigt?:

    600 g ärtor
    500 g räkor
    200 g fryst sejfilé
    Eventuellt lite musslor
    50 droppar multivitamin
    1 tsk askorbinsyra
    5 g astaxanthin

    M.v.h Danne
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det funkar säkert jättebra.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Jag är helt novis och just börjat mata med min räkmix men med tanke på att Johannisarna är algätare skulle jag nog skippat musslorna i varje fall.

      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • danielm71
        Användare
        • juni 2004
        • 74

        #4
        Fick till det hyfsat. Dock är min mixer i klenaste laget. Fick tyvärr inte ner allt i molekyler men är det någon fara med lite större (1-2 mm) bitar av räkor/ärtor i mixen??

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Om mixern segar, häll i mer vatten. Det gör inget, jag häller i mycket mer än vad som står i de flesta recept och min mix sjunker bra och grumlar inte.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Johannii äter i det vilda en del plankton. I akvarium finns de i gruppen allätare. Tror väl iförsig att du kan skippa musslorna ändå Daniel, men gör som du vill. Det blir nog bra.

            En fråga bara. I Back to nature boken rekomenderar dom att man har i 10 droppar multivitamin. Jag vet att många har mycket mer, varför denna skillnad?

            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Att överdriva vitamin andelen kan vara skadligt för fiskarna då de inte kan tillgodose sig det.
              Man får ha i åtanke att huvudingredienserna innehåller en hel del vitaminer.

              Jag använder Donsbach Mivitotal plus då fiskarna även behöver en del mineraler. Detta ges dock i förhållandevis små doser i min räkmix.

              Kommentar

              • danielm71
                Användare
                • juni 2004
                • 74

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                Om mixern segar, häll i mer vatten. Det gör inget, jag häller i mycket mer än vad som står i de flesta recept och min mix sjunker bra och grumlar inte.
                Slänger ut mixen jag tillverkade och gör ny i helgen. Fick inte ner räkorna tillräckligt och detta medförde att små skalbitar lägger sig på botten efter matning och det ser inte trevligt ut! Kanske ska ta lite mindre multivitamin också?! Funderar på att köra först i köttkvarn ett par gånger (med finhåligt stål) och därefter i mixer ett bra tag. Körde med mixer nu senast men antagligen är den lite klen för den var så glödhet att jag inte vågade köra vidare utan hoppades på att det var finfördelat vilket jag märkte att det inte var när jag kollade på kakorna dagen efter.. Slängde i en del vatten också men, men den blev som sagt varm!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har dumpat räkskalen då jag inte ser nödvändigheten i det längre.

                  En del säger att det innehåller karoten...jag använder Astaxanthin (10ggr effektivare än betakaroten) så det täcker den karotenförlust jag eventuellt gör med råge.

                  En del säger att det är fibrer...jag använder någon av vetekli/havrekli/havregrynsgröt istället.

                  På detta sätt riskerar jag inte mina fiskars liv längre.

                  Nej kör med skalade frysta räkor.

                  Kommentar

                  • danielm71
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 74

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                    Jag har dumpat räkskalen då jag inte ser nödvändigheten i det längre.

                    En del säger att det innehåller karoten...jag använder Astaxanthin (10ggr effektivare än betakaroten) så det täcker den karotenförlust jag eventuellt gör med råge.

                    En del säger att det är fibrer...jag använder någon av vetekli/havrekli/havregrynsgröt istället.

                    På detta sätt riskerar jag inte mina fiskars liv längre.

                    Nej kör med skalade frysta räkor.
                    Tricella: Hur mycket vete/havrekli använder du till en sats som ovanstående om jag istället väljer räkor utan skal?!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jag har använt mig av en portion som står anvisat på förpackningarna. Jag brukar mixa den i mixern efter kokning en stund då vissa gryn inte "smälter" ordentligt. Det behövs inte mer gröt på en räkmix runt 2-3kg.

                      Det skall blandas noga i den övriga mixen. Var noga med att rengöra den sort du väljer att göra gröt på innan du lagar iordning den.
                      Havregrynsgröt i räkmix används t ex av en populär ciklidaffär i Göteborgsområdet med gott resultat.

                      Vetekli strör man in i t ex havregrynsgröten under kokningen. Havrekli går det att göra egen gröt på.
                      Jag skulle dock föreslå dig att använda havregrynsgröt till att börja med och kanske strö lite vetekli.

                      Kommentar

                      • danielm71
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 74

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                        Jag har använt mig av en portion som står anvisat på förpackningarna. Jag brukar mixa den i mixern efter kokning en stund då vissa gryn inte "smälter" ordentligt. Det behövs inte mer gröt på en räkmix runt 2-3kg.

                        Det skall blandas noga i den övriga mixen. Var noga med att rengöra den sort du väljer att göra gröt på innan du lagar iordning den.
                        Havregrynsgröt i räkmix används t ex av en populär ciklidaffär i Göteborgsområdet med gott resultat.

                        Vetekli strör man in i t ex havregrynsgröten under kokningen. Havrekli går det att göra egen gröt på.
                        Jag skulle dock föreslå dig att använda havregrynsgröt till att börja med och kanske strö lite vetekli.
                        Tack för tipsen! Ska sätta igång i eftermiddag och mixa ihop. Grattis förresten! Min lilla dam blev 5 månader härom dagen!

                        Kommentar

                        • roccster
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 583

                          #13
                          Räkskal måste väl innehålla en hel del kalcium? Det funkar säkert hur bra som helst utan (som Tric säger) men om man inte måste så tror jag att hela räkor är att föredra. Det finns massor med bra stuff i en hel räka till skillnad från en skalad. Hela huvudet innehåller ju en massa mat.
                          MVH

                          / Richard
                          http://www.ornemark.com

                          Kommentar

                          • danielm71
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 74

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av roccster

                            Räkskal måste väl innehålla en hel del kalcium? Det funkar säkert hur bra som helst utan (som Tric säger) men om man inte måste så tror jag att hela räkor är att föredra. Det finns massor med bra stuff i en hel räka till skillnad från en skalad. Hela huvudet innehåller ju en massa mat.
                            Jag körde räkor med skal, ärtor och sejen i en köttkvarn med minsta håljärnet. Därefter mixade jag det en stund (i en starkar mixer) slog i lite vatten och resten av ingredienserna (drog dock ner lite på vitaminerna!). Körde nog en 10 minuter och resultatet blev perfekt! Fiskarna blev nöjda!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...