Vad ska jag välja för malawiciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VetgirigaRuth

    Vad ska jag välja för malawiciklider?

    Hej Alla!!

    Har precis införskaffat mig ett nytt Juwel Rio 180 och undrar vad jag skall välja för ciklider som passar akvariets storlek. Fastnade för just denna fiskgrupp då jag såg ett intressant program om dessa på Animal Channel. Vill gärna kunna kombinera färg och harmoni.

    Kan man kombinera ciklider med andra arter?

    Är helt novis som ni märker =)

    Men är helt klart nyfiken På denna värld

    Soliga sensommarhälsningar

    Ann-Katrin

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Det finns massor av olika grupper av ciklider att välja mellan. Vilka var det du såg på TV?

    Du kan kolla lite här http://www.ciklid.se/artbeskrivninga...visa_index.asp samt på www.zoopet.com

    Det som kommer att sätta gränserna är akvariets storlek (180 liter?) samt vilka medinvånare du vill ha samt om du vill ha växter. Vissa är rätt känsliga för vattnet också och dessa ska du undvika som nybörjare.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • VetgirigaRuth

      #3
      Tack Ola för det snabba svaret.

      Jag tror dom kallades Malawi ciklider. Dom kom i alla fall från Afrika och var riktigt färggranna. Finns dom att köpa i zooaffärer?

      Självklart skall miljön i akvariet bestå av en viss del växter. Men där blir ju valet oxå svårt. Växterna har väl oxå sina speciella krav på vattnets beskaffenhet?

      Mhv

      Ann-Katrin

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ok, det här är ett standardsvar. Jag är ingen mästare på malawiciklider. De flesta anser att det är helgerån att ha växter med malawiciklider (vilket det tjaffsas mycket om - det finns massor av växter i malawisjön - på vissa få ställen, på andra ställen är det tomt). Ditt akvarium är rätt litet så du har inte så mycket att välja på. Malawisar kan vara rätt stygga. Golden + en art till. Tio av varje. Möjligen tre snälla arter. Någon sugmal kan du ha med dem. Inred med sten, och om du nödvändigtvis ska ha växter, skaffa Anubia, Valisneria, och/eller javaormbunke. Skaffa filter på minst 600 liter i timmen. Jag föreslår att du har två filter. Jag flyttar den här tråden till afrikanska ciklider.

        (ett tips, ändra titeln till "Vad ska jag välja för malawiciklider?", det gör du genom att klicka på pennan i ditt första inlägg).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • VetgirigaRuth

          #5
          Tack för tipset med pennan. Är rätt novis med datorer ( Ett nödvändigt ont men ett härligt kommunikationsmedel)

          Är 180 liter litet? Tycker det känns stort men men...

          Tar till mig dina goda råd och beger mig imorgon till zooaffären för att införskaffa mig dessa växter. Kollade igenom arterna och fann att det fanns alldeles för mycket av det goda

          Mvh

          Ann-Katrin

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Om man vill ha Malawi så är 180 liter inte mycket. Men om det känns stort eller inte beror ju på vad man haft förut.

            Problemet är väl att de flesta Malawisar är rätt aggresiva och har gärna även revir + att de blir rätt så stora. Problemet med kar i din storlek och även lite större (jag har ett på 222 liter) är att fiskarna kommer inte undan om de blir jagade. Så att kombinera fisk är betydligt svårare i ett mindre kar.

            Jag har haft riktigt jobbigt att få bra balans i mitt 222 liters, men nu funkar det kanon. Man får försöka hitta fisk som inte slåss om samma ytor och dessutom fisk som inte slåss för mycket alls, plus att den inte skall bli för stor.

            Så, det kan gå riktigt bra, men man får kolla upp noga vilket temperament de har och hur stora de blir.

            Det finns en hel del Mbuna som inte blir så stora och som är rätt snälla. Golden som redan nämnts är ett bra förslag, blir iförsig rätt stor. En annan som jag tror passar bra till Golden är Ps socolofi. Istället för Golden skulle nog Ps. Saulosi funka, honorna är gula.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • VetgirigaRuth

              #7
              Tack för alla svar, Köpte 6 golden och 4 Socoloffi och en ancistrus.

              Än så länge ser det ut att trivas i det lilla karet

              Är karet överbefolkat eller kan man ha en art av Malawi till?
              Tänkte då på arten rödzebra då dessa ser otroligt läckra ut.

              Mvh Ann-Katrin

              Kommentar

              • johan eriksson
                Användare
                • maj 2004
                • 159

                #8
                rödzebra är nog lite väl aggro för ditt kar.
                men nog borde du kunna ha några fler fiskar.

                Kommentar

                • steveharris
                  Användare
                  • september 2003
                  • 243

                  #9
                  jag tror nog att du inte ska ha mer fisk än vad du har nu.
                  Patrik

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    Vilka mått är det på ditt kar?

                    Du skulle nog kunna skaffa ett par Aulonocara. Röd Rubin är ett alternativ, om du vill ha rött/orange. Eureka är en annan mycket fin Aulonocara som har en hel del rött i sig.

                    Dessa fiskar är i regel de snällaste (undantag finns) och är inte så livliga. Men jag skulle nog nöja mig med ett par. De skiljer sig ju även i form mot de fiskar du har.

                    Du kan se en bild på Röd Rubin på min zoon.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Är det inte smartare att skaffa fler av de två arter som redan finns?
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        Det tycker jag.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Kanske det, men hon hade en önskan om att kunna ha en art till och då tror jag att en aulonocara kan funka. Men visst, akvariet hon har är högre än vad det är djupt. Blir mindre simmyta, så det är rätt fullt.

                          Men skall man ändå testa något mer så...
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • roccster
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 583

                            #14
                            Jag hade nog nöjt mig med 2 arter i det karet jag med.
                            MVH

                            / Richard
                            http://www.ornemark.com

                            Kommentar

                            • Prayerman
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 1314

                              #15
                              Personligen skulle jag nog haft en Mbuna art och en aulonocara art i det karet.
                              Tomas Wallengren
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                              Kommentar

                              Arbetssätt...