Vattenkvalite?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • augusti 2004
    • 33

    Vattenkvalite?

    Hej,

    kan ngn vänligt själ hjälpa mig? Jag har precis etablerat ett akvarium(varit igång ca 2 veckor utan fisk) och nu har jag köpt en burk med stickor för att testa om vattnet håller måttet!

    Min fråga är vilken vattenkvalite vill de flesta Tanganyikaciklider ha? Viktigast kanske är vilken kvalité som Neolamprologus multifasciatus vill ha(min favvofisk).

    De värden som testet kan utläsa är NO3, NO2, GH, KH och PH(PH ärden enda förkortningen som jag har koll på) =) Vore mycket tacksam om ngn förklarar alla förkortningar samt vilka som är viktiga att tänka på samt hur man förändrar eventuella felaktigheter.

    Tack på förhand!

  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Se igenom dessa artiklar så kanske du finner det du söker...











    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • augusti 2004
      • 33

      #3
      Tackar allra ödmjukaste!!!

      Nu är kvällen räddad, det är bara sätta sig att plugga in all fakta..

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det är just detta som är fördel med www.ciklid.se , www.zoopet.com , www.riftlakes.com , www.cichlid-forum.com och även www.akvarieguiden.nu . Enormt mycket info finns på dessa sajter och det finns även fler än de jag listat upp som är väl värda att analysera...

        Sökmotorerna på forumen är också förträffliga...där finns mycket nyttigt att lära.

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          -Om vattnet håller måttet ?? -Det är väl samma vatten ,som du dricker
          eller? -Om du inte har gjort något konstigt med vattnet; t.ex.kokat eller tillsatt någon kemikalie. -Och syre tillsättningen fungerar,så sköter (tappvattnen) bakterierna resten. -För att "de rätta bakterierna " skall få ett riktigt fotfäste i akvariumet, så skall
          man inte ha varken fiskar eller växter på minst två veckor !
          -Detta för att minska närings tillförseln; då bio-systemet fortfarande är instabilt. -Alltså i ditt läge -Kungsholmen- gäller
          det att ligga lågt; -inte sukta efter de tillkommande invånarna.
          Utan att låta "naturen ha sin gilla gång" -Låt gärna de första grönalgerna ta näring från vattnet innan växter&fiskar bebor karet.
          -Skall jag vara uppriktig,så skall först ev. växter först ha etablerats innan fisken tar plats. -Om du gör som jag berättat, så kommer du inte att behöva vatten-tester det första halvåret(förutsatt
          att du inte över-matar och sköter delvattnenbyterna) -Patrik



          gilla

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            -Förresten jag hoppas att du har användt kalk-baserad interiör !
            -Detta för att höja pH i tanken, -som Tanganyika-ciklider föredrar!
            -Om inte byt genast inrednings-material!!! -Patrik

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • juli 2004
              • 428

              #7
              Mr.Fish. Håller med i det mästa!
              /Lasse

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Kungsholmen: stockholmskt kranvatten är perfekt. Kalksten i inredningen är tillval.

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 405

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                  -Om vattnet håller måttet ?? -Det är väl samma vatten ,som du dricker
                  eller?
                  -Om du gör som jag berättat, så kommer du inte att behöva vatten-tester det första halvåret(förutsatt
                  att du inte över-matar och sköter delvattnenbyterna) -Patrik



                  gilla
                  Drcksvatten ovh akvarievatten är för det mesta inte samma sak.
                  Det finns bakteriekuturer att köpa.
                  Man behöver inte ha växter.
                  Att testa vattenkvaliten är lika nödvändigt första som andra och tredje halvåret.[:0][:0]

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Testa vatten kvaliten... måste bikta mig =) har gjort det 3 gånger på över 25 år, förutom ph då som jag älskar att mäta =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      Jahaja bs ! -Förutom att vattnet är svagt klorerat (Sto),så har det gått igenom ett sandfilter (och vissa vattenverk använder även UV)(för att bli av med alger & micro/macro-
                      organismer); annars så är det i allra högsta grad ett akvarievatten.Tappvattnet varierar givetvis i landet. Men staten har satt gränsvärden för hur kvaliten får variera: t.ex pH7,5-9,0 ,Ca max 100mg/L m.m. -Detta går det att läsa om du besöker t.ex Stockholm vattens hemsida.

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 405

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                        Jahaja bs ! -Förutom att vattnet är svagt klorerat (Sto),så har det gått igenom ett sandfilter (och vissa vattenverk använder även UV)(för att bli av med alger & micro/macro-
                        organismer); annars så är det i allra högsta grad ett akvarievatten.Tappvattnet varierar givetvis i landet. Men staten har satt gränsvärden för hur kvaliten får variera: t.ex pH7,5-9,0 ,Ca max 100mg/L m.m. -Detta går det att läsa om du besöker t.ex Stockholm vattens hemsida.
                        Uv-c filter ingår i "grund utrustningen" för akbarium.
                        Vattenkvaliteten ändras efterhand i karet (tips :följ ph-värdet under ett dygn).
                        Statens gränsvärde gäller inte i ex.v. Amazonfloden,tyvärr.
                        Men det var bra att jag fick reda på att klor är nyttigt för fiskarna och att staten har satt gränsvärden för akvarievatten.
                        [:0]

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          -Nu orkar jag inte mer !! -Kloret luftas ur efter något dygn.
                          Vattenverkens behandling av vattnet(d.v.s. reduceringen av bakterier och micro-organismer),samt att grus/inredning är sterilt. Gör att akvariet måste åter bebos av Bakterier/alger/micro-organismer/ innan
                          växter/fiskar inplanteras. Detta gäller även om man t.ex välger att
                          inplantera spec. bakterier för en sur miljö ! -Jag har förresten läst vattenkemi på Universitetet har du också det ??

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av bs
                            Uv-c filter ingår i "grund utrustningen" för akbarium.
                            Va... nu har jag tagit en drink för mycket! Vad har jag missat?
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Mr.Fish
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 1403

                              #15
                              -Du har inte missat något Anli ! -Men matchen är tyvärr slut !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...