"Stora" substratruvande från afrika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    "Stora" substratruvande från afrika

    Finns det några sånna? Över 15 cm.
    Mvh
    Robin
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Tilapia buttikoferi, Tilapia mariae, Tilapia zillii är några jag kommer på nu.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Fastland: Nästan alla Tilapia (Joka undantag). Den föreslagna buttikoferi är pampig! Hemichromis elongatus och fasciatus (finns fler Hemichromis, särskilt av den icke röda typen). Sedan finns det ett gäng till som jag inte har koll på/ inte poppar upp just nu. Chromidotilapia guentheri ruvar inte på substrat, men påminner ändå om substratruvarna. Nån som vet vad Heterochromis multidens pysslar med när den leker...

      Madagaskar: alla

      Tanganyika: Ett gäng men Boulengerochromis och Lepidiolamprologus måste ju nämnas.

      Malawi: Tilapia rendalli och sparrmanii

      Viktoria: inga vad jag vet bortsett från T. rendalli och zilli som är inplanterade.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Boulengerochromis microlepis
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Boulengerochromis microlepis är ju inte direkt nått man kan ha i akvariet hemma i sovrummet.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            Neolamprologus tetracanthus är en fin tanganyika. Sen finns N. tretocephalus, N. sexfasciatus och nämnda Lepidiolamprologi.
            Sen har du en elak jävel som jag faktiskt haft en gång i tiden och som går under namnet <Lamprologus> lemairii. Den blir väl åtminstone 25 cm och är den fulaste fisk tanganyikasjön har det tveksamma nöjet att härbergera. Lever ensam, spenderar sina dagar stillaliggande på botten på ett sätt och med en täckning som får den att se död ut, och livnär sig på fiskar som kommer nära i tron att kunna profitera på liket. Tji fick dom säger <L.> lemairii.

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Det låter lite som tanganyikasjöns N.Livingstonii.
              Hur vanliga är de stora substratruvarna i affärerna? Jag ser sällan större tanganyikor mer än Frontosa.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #8
                Jag har läst mig till att Tilapia rendalli typiskt blir "bara" 25cm, även om de i extrema fall kan bli upp till 45cm. Kan man köpa rendalli i Sverige? Hur skulle det vara att ha dem i ett stort akvarium med Malawi-haplisar?

                Dessutom tål de tydligen temperaturer mellan 8-41 grader och är jättegoda att äta enligt Fishbase, så de skulle kanske passa bra som dammfisk där de slutar sin karriär på tallriken?
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  De som odilou nämner inkl Lepidolamprologus ser man relativt ofta (dvs. inte alltid men jag har sett dem). www.planteimporten.dk har t ex tretocephalus enligt lagerlistan. Du får surfa ochringa runt lite.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 985

                    #10
                    Har någon sett Tilapia rendalli till salu i Sverige?
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      citat:Har någon sett Tilapia rendalli till salu i Sverige?
                      Vet inte. Tilapia zilli har jag sett.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #12
                        robin: buttin är den enda som påminner om Centralare i sätt att vara, om det är petfish du är ute efter. den är också relativt vanlig i butik.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

                          robin: buttin är den enda som påminner om Centralare i sätt att vara
                          Hemichromis fasciatus också, tycker jag nog; den är rejält elak fast den blir ju inte särskilt stor.

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #14
                            Det var till ett sällskapskar Tanganyika jag tänkte på.
                            Men har andra större fiskar i tankarna nu. Ventralis.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            Arbetssätt...