Hjälp med att sten undermineras.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    Användare
    • juli 2004
    • 103

    Hjälp med att sten undermineras.

    Hej!

    Det är så att när jag inredde mitt malawikar med btn och sand o.s.v så lade jag inte i en frigolitplatta i botten i akvariumet utan lade ciklidgrus några centimeter upp och sen en hel del lavasten direkt på gruset.
    Märkte ju sen givetvis att iaf en rätt stor lavasten undermineras rätt lätt när speciellt en hane gräver ändå ner till bottenglaset.
    Men detta gäller endast en stor lavasten som jag har i centrum i karet. Min fråga är då om man kan ta bort den mittersta lavastenen (den som undermineras av hanen) och skyffla bort sanden därifrån så gott det går och lägga en liten bit frigolit där och sedan lägga den mittersta stenen tillbaka och skyffla tillbaka sanden runt stenen. Med denna metoden kommer det hamna en del ciklidgrus under frigoliten alltså mellan frigoliten och bottenglaset eftersom det är svårt att utföra detta under vattnet utan att lite sandgrus kommer att hamna emellan.

    Vad tycker ni om min idé? Bäst vore en frigolitplatta under allt men nu har jag ju gjort bort mig på den fronten men jag ska göra det i nästa kar jag kör igång. Ibland är det störande att vara nybörjare.

    Väldigt tacksam för hjälp. Mvh: Daniel.

    Fortsatt trevlig helg !
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    1.Vad är ciklidgrus?
    2.Så som du beskriver gör jag alltid, har alldrig haft frigoilit över hela botten.

    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • WhiZpEr
      Användare
      • juli 2004
      • 103

      #3

      Ciklid grus. 0,5-1,0 mm.

      Men när du gör så så gör du det väl innan du lägger i gruset så inget grus hamnar mellan frigoliten och bottenglaset eller ?

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Jag viftar bort gruset med handen där stenen ska ligga när jag gör om lite med stenarna.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • WhiZpEr
          Användare
          • juli 2004
          • 103

          #5
          ok, så det gör alltså inget om grus hamnar emellan utan det är lungt då ?

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            WhiZpEr ( från en annan nybörjare)
            Jag hade varit väldigt försiktig med stora stenar och glas!!!!
            Det jag har läst mig till (och frågat i omgångar) är ungefär samma sak som du....
            Vet inte hur mycket jobb det är för dig, men att få en frigolitplatta under stenen hade jag ialafall satsat på...ÄVEN om det blir lite av det finkorniga gruset kvar under frigoliten!!!

            Hellre lite smårepor i botten än ett spruket kar!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Rob
              Användare
              • april 2003
              • 143

              #7
              Mitt tips är att tömma karet på grus, sten och fisk. Lägg i en frigolitskiva i botten och sedan i med allt igen. Visst det är jobb men det kommer att löna sig i slutändan då du slipper ligga sömnlös om nätterna och undra om stenarna har rasat eller inte. Dessutom så är det ganska besvärligt att få ner en frigolitbit till botten i ett vattenfyllt kar.

              //Rob
              "Bättre sent än aldrig" []

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Rob

                Dessutom så är det ganska besvärligt att få ner en frigolitbit till botten i ett vattenfyllt kar.

                //Rob
                Jag tycker faktiskt det e ganska lätt, bara lägga den på ytan o sedan lägga stenen på och föra den dit den ska för den sitter fast mot stenen av flytkraften =) men det är jag det o jag e fingerfärdig som få =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • doctor
                  Användare
                  • december 2003
                  • 238

                  #9
                  Jag hade en frigolitskiva under sanden men när jag skulle flytta undan sanden för att lägga ner en hel del sten så sade det swoop och sen flöt frigoliten ovanför sanden i ena änden av karet. Så kan det oxå gå när man ska fixa till lite i akvariet... =) Blev till att skyffla ur all sand och lägga ner skivan och börja från noll igen.

                  *amatör o stolt*

                  Kommentar

                  • WhiZpEr
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 103

                    #10
                    vart köper ni er frigolit ?

                    jag är rädd för att köpa någon frigolit som kanske innehåller gifter som skadar fiskarna?

                    Bor i göteborg.

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      jag köpte mitt på ett byggvaruhus...tror att de flesta köper från samma leverantör....10mm.....så det spelar säkert ingen större roll vart du går!

                      Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • Rob
                        Användare
                        • april 2003
                        • 143

                        #12
                        Jag kanske uttryckte mig lite konstigt. Med frigolitbit menade jag en större bit frigolit. Men det är mycket möjligt att det funkar att göra så med mindre bitar. Men jag tycker ändå inte att det är någon bra lösning eftersom biten inte täcker hela glaset och därmed ökar risken för ras mot glas. Men smaken är som baken.
                        "Bättre sent än aldrig" []

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Rob

                          Men jag tycker ändå inte att det är någon bra lösning eftersom biten inte täcker hela glaset och därmed ökar risken för ras mot glas. Men smaken är som baken.
                          Det säkraste är att inte alls ha något akvarium =)=)=)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Rob
                            Användare
                            • april 2003
                            • 143

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av deelay

                            citat:Ursprungligen skickat av Rob

                            Men jag tycker ändå inte att det är någon bra lösning eftersom biten inte täcker hela glaset och därmed ökar risken för ras mot glas. Men smaken är som baken.
                            Det säkraste är att inte alls ha något akvarium =)=)=)
                            Det får stå för dig.
                            "Bättre sent än aldrig" []

                            Kommentar

                            • roccster
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 583

                              #15
                              Frigolit köper du billigt på K-rauta för 11kr skivan (10mm som är 120x60cm).

                              Håller med Deathdealer. In med frigolit under stenen. Skulle det bli lite grus där spelar det ju ingen roll eftersom det trycks upp i frigoliten inte ner i glaset.
                              MVH

                              / Richard
                              http://www.ornemark.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...