Hjälp med att sten undermineras.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Sten lägger jag direkt på glaset om de är små men större än en knytnäve. Stora har jag frigolit under. Jag skulle tömma akvariet. Lite beroende på hur det ser ut så skulle jag ta ut allt grus eller skyffla det åt sidan (utan vatten i akvariet). Jag skulle göra så att jag var övertygad om att det inte fanns grus mellan sten, frigolit och botten. Jag har spräckt ett par bottnar när jag inte använt frigolit, men trott att det inte funnits grus mellan sten och glas.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Juanito
      Användare
      • maj 2002
      • 180

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av roccster

      Frigolit köper du billigt på K-rauta för 11kr skivan (10mm som är 120x60cm).

      Håller med Deathdealer. In med frigolit under stenen. Skulle det bli lite grus där spelar det ju ingen roll eftersom det trycks upp i frigoliten inte ner i glaset.
      Va finns K-rauta i Sverga också?? kul. Det betyder annars K-järn på svedala språk för de som inte är hejare på finskan.
      juanito

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #18
        Hett tips - lyssna på Ola Svensson!!!!!
        Inget i värden kan vara värre än att få ut dessa vattenmängder på golvet!
        Har en bekant som hadde typ en "kub" med 1500L vatten i, inbyggd i en garderob.....
        Man FATTAR inte hur mycket vatten det är när det kommer ut på ett golv....ett helt JÄVLA hav...

        Dom fick bygga om kök, hall...och hela övervåningen på sitt hus!!!

        Det tar en stund att fixa till ditt problem, men GÖR det riktigt!

        Sen vet jag inte om du bor i hus eller lägenhet....tänk om grannarna under vaknar av att det regnar inne i sovrummet!!!!

        Nä....terror!!! Fixa frigoliten bums!!!

        Vänligen Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • erkusannika

          #19
          Jag ska berätta något kul för er
          Detta för att ingen ska behöva göra samma misstag som mig. Som fullständig novis läste jag mycket om hur man inreder akvariet innan jag utförde det hela.

          Glad i hågen traskade jag till byggvaruhuset och inhandlade en skiva frigolit. Väl hemma lade jag den i botten på akvariet. Sedan lade jag i gruset, och med stor omsorg placerade jag ut stenar och byggde några smakfulla grottor. Fram med slangen och i med vatten, ha.

          Gissa om jag blev förskräckt när hela inredningen kom upp ur akvariet likt ett vulkanutbrott. Puh! Mitt råd - det behövs ingen tjock frigolit. Nu tycker ni nog - hur dum får man vara, men det bjuder jag på
          Mvh Annika.

          Kommentar

          • feb
            Användare
            • november 2002
            • 6

            #20
            skaffa vanlig silicon för glas, rengör glasbottnen med aceton och limma fast friglitbiten i bottnen.
            -Fredrik
            http://www.vaxjodyksallskap.se

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • februari 2004
              • 285

              #21
              Jag har också bråkat med frigolit bitar under vissa stenar....men fy fan aldrig mer säger jag....i mitt relativt nystartade akvarium silikonade jag in friggon och betongspacklade (för färgensskull)....man kan ju aldrig vara för försiktig och när det handlar om lavasten i 15-20 kilos klassen. Mitt råd om du inte redan kommit fram till det är att ta bort stenen så länge tills du orkar handla in friggon och limma in den ordentligt på botten. Men enstaka friggolitbitar är inget jag kan rekomendera. Lycka till
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              • PowerMerca
                Användare
                • mars 2005
                • 173

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Mård

                Jag har också bråkat med frigolit bitar under vissa stenar....men fy fan aldrig mer säger jag....i mitt relativt nystartade akvarium silikonade jag in friggon och betongspacklade (för färgensskull)....man kan ju aldrig vara för försiktig och när det handlar om lavasten i 15-20 kilos klassen. Mitt råd om du inte redan kommit fram till det är att ta bort stenen så länge tills du orkar handla in friggon och limma in den ordentligt på botten. Men enstaka friggolitbitar är inget jag kan rekomendera. Lycka till
                Hur stor flytkraft har en sådan där bit. Jag har ett 222 liters akvarium med 45*110 botten. Om jag skulle köpa en sådan bit skulle det behövas sågas bort lite. Om man sedan lägger 30 kg sand/grus på och en och annan sten (10-20kg), kommer den att flyta upp då?

                Eller måste man silicona??

                Hur mycket sten har ni som inte limmat över friggon?


                Jag tänker iaf inte betongspackla. För min friggo kommer inte att synas för jag har ett alukar, och nedre kanten skulle isf täcka friggon så den inte syns...

                Kommentar

                • Belgarath
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 584

                  #23
                  Bara i med frigoliten...sand,sten, skulle aldrig ge mig på att limma fast frigoliten i botten, totalt onödigt eftersom sand och sten tynger ner den alldeles förträffligt. Men en grej man kan göra med frigolit och silikon är att smeta på silkon (hyfsat tunt lager) över hela frigolitplattan..sen hälla på den sand man nu ska ha (oxå ett tunt lager) och låta det hela torka. Då gör det inget om fiskuslingarna gräver sig ner till frigoliten..den är ju täckt med sand ändå, och alltså slipper man se vita fläckar i botten eller att det helt plötsligt börja "snöa" frigolitbitar i burken om man nu har riktiga "grävmaskiner" som gett sig den på att nå botten i karet.

                  Kommentar

                  • PowerMerca
                    Användare
                    • mars 2005
                    • 173

                    #24
                    TACK FÖR HJÄLPEN.

                    jag lovar att det blir löoite bilder sen när jag har "renoverat"...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...