alggödning till tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    alggödning till tropheus

    Jag har precis gjort "misstaget" att introducera en liten grupp tropheus i mitt blandtanganyikakar. Känns som att det finns rätt stor risk att man fastnar i "Tropheusträsket" : )

    Jag har en del alger som dom går och betar, men om man nu vill odla fram lite extra alger på stenarna i akvariet så de har tillgång till alger hela tiden. Kan man köra på med vanlig växtgödning och lysrör och hoppas att man inte får in någon jobbig algtyp?
    /Mikael
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Jag har satt i T5-rör i mitt Malawikar. Det har inneburit mer belysning och ganska kraftig tillväxt på grönalger. Det uppskattas av malawisarna. Ska i framtiden byta till T5 på Tropheuskaren.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • november 2002
      • 666

      #3
      och det utan extra gödning? Om man matar med räkmix så blir det kanske en del näringsämnen över till alger eller?
      /Mikael

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag har för mig att flingfoder ger näring till alger. Var det Sverre Sjölander som skrev det?...inte säker...men...

        Växtnäring hjälper till att skapa gödning till alger. Jag hade i sådana där JBL 7-kulor pga att jag har Cryptocoryne och ville hjälpa rotsystemet...nu är det mer alger än vad växterna växer. Det gör mig inget då karet är ett Malawi som skall bli Tropheus.

        Räkmixen tror jag inte ger gödning alls...

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Jag har ju varit hemma hos dig men minns inte riktigt om du har balkong? Man kan nämligen ha en balja med stenar i solen och få ordenlig algväxt på dem, och sedan veckovis skifta stenar från balkongbaljan till karet.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • mikro
            Användare
            • november 2002
            • 666

            #6
            Balkong? 4 st faktiskt : )

            jo, att odla alger på stenar separat har jag sett folk som gör och det hade säkert funkat. Det känns lite väl jobbigt att byta inredning i karet en gång i veckan bara.

            Jag la nyligen ner mitt växtakvarium eftersom jag råkade få in en jobbig typ av alg som jag inte lyckades bli av med. Det hade ju varit perfekt om man kunnat sätta igång grönalgstillväxten i karet men inte få några andra alger : )
            /Mikael

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              #7
              Jag tillför växtnäring.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • mikro
                Användare
                • november 2002
                • 666

                #8
                Jag har för mig att jag läst att afrikanska ciklider skulle vara känsliga mot järngödning i flytande form. Är det något man bör tänka på eller kör du med vanlig näring?
                /Mikael

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Ni måste skilja på gödning och gödning. Det finns makroämnen, tex nitrat och fosfat och så finns det mikroämnen, bla järn, mangan osv.

                  citat:Jag har för mig att flingfoder ger näring till alger. Var det Sverre Sjölander som skrev det?...inte säker...men...
                  Stämmer. Proteinet i fodret ger amoniak som ger nitrit som ger nitrat. Nitrat är ett makroämne och därmed gödningt. Flingfodret innehåller också en del av microämnena, men förmodligen inte mer än andra foder.

                  citat:Räkmixen tror jag inte ger gödning alls...
                  Räkmixen ger näring på precis samma sätt som flingfodret, skillnaden är att det innehåller mer protein och därmed ger mer nitrat. Skillnaden mellan flingfoder och räkmix i mikroämnena vågar jag inte uttala mig om, men jag utgår ifrån att ingen av dom ger tillräckligt med mikroämnen för varken växter eller den perfekta algodlingen.

                  citat:Växtnäring hjälper till att skapa gödning till alger. Jag hade i sådana där JBL 7-kulor pga att jag har Cryptocoryne och ville hjälpa rotsystemet...nu är det mer alger än vad växterna växer. Det gör mig inget då karet är ett Malawi som skall bli Tropheus.
                  7 kulor inehåller enbart ren grålera, näringsförhållandena är kraftigt feldimensionerade och funkar nästan bara som alggödning. Men det finns billigare alternativ (göra själv)


                  citat:Jag har för mig att jag läst att afrikanska ciklider skulle vara känsliga mot järngödning i flytande form. Är det något man bör tänka på eller kör du med vanlig näring?
                  Hurvidare afrikaner är extra känsliga eller inte kan jag inte svara på, men Tricella har ju försökt utan problem (?)
                  Annars så är doceringa av järn i ett kar med högt ph, utan co2 tillsats nästan alltid garanterad algodling. Att de nivåer (0,1ppm) som rekomenderas i sällskapskar skulle vara skadligt för afrikaner tror jag inte på, och det skulle deffinitivt vara tillräckligt för att trigga en go algodling.

                  Vill man sen trigga odlingen att komma igång ordentligt så kan man försiktigt tillföra vanlig krukväxtnäring, dock bör detta göra innan fiskarna sätts i efterssom det inehåller kväve i amoniumnform. Det är just amoniumet som triggar igång algblommningen.

                  Algerna kommer att frodas så länge järn är över 0,1 ppm med tmg, nitrat är över 5 ppm och man har ordentlig belysning. Resterande ämnen finns garanterat då.

                  Problemet är att när man försöker att trigga igång en sorts algodling så riskerar man alltid att få en eller flera andra oönskade alger. Det går inte att bestämma vilka alger man skall ha på ett säkert sätt.

                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • mikro
                    Användare
                    • november 2002
                    • 666

                    #10
                    Aaah, tusen tack Magnus. Precis vad jag väntade på : )

                    Bör man skaffa någon mer komplett näring, typ tmg, eller räcker det med att dosera nitrat och järn tror du?
                    /Mikael

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Jag tror att det räcker med att docera järn, men tmg kanske ger det lilla extra. Nitraten ger dina fiskar, det behöver du förmodligen inte mer. Om du inte har 5 mg/l nitrat så är det bara att minska på vattenbytandet.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...