Tuggande Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    Tuggande Golden

    Hej, jag vet att man kan leta i forumet, men jag tycker sökfunktionen här e väldigt dålig, samt att jag har ett antal frågor så skulle ta så lång tid om ja ska leta genom massa gamla svar. Så här kommer mina frågor!
    1. Hur länge tuggar dom?
    2. Ska jag ha kvar den tillsammans me mina andra malawi? (3 olika arter, hur stor risk e det då att yngel överlever?)
    3. Kläcks äggen i munnen innan dom spottar ut dom? isf hur ser det då ut när äggen har kläckts?
    4. Hur lång tid tar det från att den fått äggen i munnen tills den spottar ut fiskar? (kanske e samma som hur lång tid den tuggar, vet inte)
    5. Vad ska jag möta ynglena med?
    6. Hur ofta ska jag mata dom?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    1. Cirka 21 dagar.
    2. Risk att de överlever? Skulle vilja säga att risken är stor att de INTE överlever speciellt länge om du inte har bra med gömställen.
    Jag brukar plocka ur honorna till annat kar eller tömma honan om det är så att jag vill spara yngel...annars får naturen ha sin gång.
    3. Äggen kläcks efter ett antal dagar för att utvecklas inne i honans mun tills det är dags att ta sina första simmande rörelser ute i det fria.
    4. Det kan ta 14-25 dagar...
    5. Du kan "möta" ynglen med ett glatt leende (som du gav mig nu) annars så kan du mata med smulat flingfoder eller cyclops. Smulad räkmix går också fint tidigt.
    6. 1-2ggr per dag. Lagom portioner.

    Kommentar

    • Chicke
      Användare
      • maj 2004
      • 497

      #3
      Tack!
      Den har iaf spottat ut dom nu=) dock visste ja inte rikigt hur ja skulle flytta över honan..så alla yngel hamna i stora karet=( så letade nyss..hitta bara 4st=/
      Kan det va så att dom e olika utvecklande? för denna ena e typ dubbelt så stor å mkt gulare!
      Hur stort yngelakvarium är rimligt för 4st?

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • maj 2004
        • 11

        #4
        Hej mina golden yngel blev upp ätna av andra yngel som var ca 3 månader äldre. Nu tuggar hon igen och jag bara väntar på att hon skall spotta det är så spännande.

        Jag har ett yngel kar på 54 l. Det har funkat bra, för mina ruvande honor. Honan har jag låtit stanna i yngelkaret ca 2 veckor efter att hon spottat ynglen så att hon får äta upp sig och vilaut.
        Ingen kan allt, men alla kan något.

        Kommentar

        Arbetssätt...