Belysningstid - minnestid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anettea
    Användare
    • augusti 2004
    • 75

    Belysningstid - minnestid

    Jag har lyset på till mina fiskar (Malawiciklider) kl 09.00 - 21.00. När klockan är ca 19.30 är dom som mest allerta. När klockan är ca 20.30 börjar dom, som det verkar, inta sina sovställen. Kan det vara så att dom minns - känner på sig - att det börjar närma sig "sovtid"?
    Det jag undrar är, kan det vara så att dom faktiskt får en viss dygnsrytm som dom minns. Förresten, 12 timmars ljus, är det bra? Är det någon/några fler som tycker att fiskar har bra minne på något?
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Jag är övertygad om att mina fiskar känner igen personer. Om min son kommer fram till karet och knackar på rutan blir de inte rädda, men om någon annan unge närmar sig karet simmar de och gömmer sig bakom stenarna.

    12 timmars ljus är väl bra om du inte får algproblem av det.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • anettea
      Användare
      • augusti 2004
      • 75

      #3
      fredrikr,
      Du verkar lite skeptisk om 12 timmars ljus. Hur många timmar har du?
      Jag har inte mycket alger trots att det kommer in en del ljus från fönster. Jag har ju visserligen två st ancistrus (2x3cm) som tar hand om detta till mitt 375l. Jag har ju ganska mycket växter också (Gud förlåt mig - "det ska man ju inte ha" till ciklider). Fiskarna tycks trivas, det är huvudsaken för mig. Förresten, dom tigger mat så fort dom ser mig komma innanför dörren. Men har dom sen fått mat så bryr dom sig inte "så mycket" nästa gång jag kommer in. -angående minnet jag började med i inlägget.





      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Givetvis minns fiskarna sina sovplatser. Och jag är övertygad om att de får dygnsrytm genom fasta tider (som man får genom att ha belysning på timer).

        De minns väldigt väl ljud och rörelser när jag är i närheten av akvariet. Min fru kan sitta i soffan och se fiskarna snabbt sticka mot täckglaset där fodret kommer ned, utan att jag ens hunnit visa mig för dom. De verkar känna på något underligt sätt att jag är på G eller i närheten...väldigt lustigt.

        Jag kan stå i sovrummet och smygtitta på fiskarna i vardagsrummet och inget händer...de smuttar runt på stenar och lever loppan...men direkt en liten firre får syn på mig så drar alla iväg uppåt täckglaset.

        Frugan matar inte fiskarna så hon får inte alls den effekten. Inte heller mina bröder som kommer på besök ganska ofta...

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Även jag är övertygad om att de har dyngsrytm. Jag har ett 720 "tang-kar" i vardagsrummet och när jag kommer fram till foderhörnan på morgonen så struntar fiskarna i mig. Jag matar nämligen bara en gång om dagen. När jag ställer mig på samma plats på kvällen (då jag brukar mata) så blir de som galna och samlas vid foderhålet.

          Jag har alltid trott att detta beror på att jag sällan tänder lysrampen till dem. På vintern tänder jag ofta men nu på sommaren så tänder jag bara ljuset när jag vill titta på dem riktigt noga, ca 2 gånger i veckan kanske och då bara i 10-15 minuter. Det är ett rum med väldigt kraftigt ljus från stora fönster och jag tror att fiskarna har vant sig vid solens naturliga gång.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • popetoteror
            Användare
            • februari 2007
            • 111

            #6
            Jag har en fråga kring det här med belysning, timer, alger, fiskarnas dygnsrytm o dyl.

            Av dygnets ljusa timmar är man pga arbete borta från hemmet en stor del av tiden.
            Eftersom en av algernas bästa vänner är belysning kan man med hjälp av timern reglera att belysningen är påslagen på morgonen, släckt mitt på dagen och tänd igen på eftermiddag/kväll.

            Stör detta fiskarnas dygnsrytm, att det blir "natt" efter några timmars belysning och att dagen gryr igen efter ytterligare några få timmar?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Det tror jag inte är några problem för fisken, även om lyset är av mitt på dagen så är det ljust ändå och bör därför inte skapa några konstiga dygnsrutiner.

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                anettea, 12 timmars ljus är ofta mycket i akvarium. Men har du inga problem med alger så lys på om du tycker att det känns bra.

                popoteteror, jag tror att det av fiskarna kan uppfattas som lite störande att ljuset slås på och av. En del säger att lysrören bara är till för betraktaren(akvaristen) vilket är fel, t ex så bygger mina leptosomor över huvud taget inte alls några tinnar eller torn utan ganska hög lysrörseffekt. Andra säger att fiskarna vänjer sig vid specifika tidpunkter för matning, "soluppgång" m m, vilket jag själv noterat och tror spelar roll.

                Alltså, jag tror att det innebär en viss komplikation att t ex låta solen gå upp flera gånger per dag; mer för vissa än andra.

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Jag tänder inte mina kar förrän vid halvtvåtiden och låter det lysa till 24.00. Sen jag böjade med det har algerna tynat bort en hel del. Och växterna trivs ypperligt. Att jag har valt de tiderna är ju för att man vill kunna njuta så mycket av sina fiskar på kvällen. Jag har bara positiva erfarenheter. Och har kört med dem tiderna sen 2002.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kalle-Maja

                    popoteteror, jag tror att det av fiskarna kan uppfattas som lite störande att ljuset slås på och av. En del säger att lysrören bara är till för betraktaren(akvaristen) vilket är fel, t ex så bygger mina leptosomor över huvud taget inte alls några tinnar eller torn utan ganska hög lysrörseffekt. Andra säger att fiskarna vänjer sig vid specifika tidpunkter för matning, "soluppgång" m m, vilket jag själv noterat och tror spelar roll.

                    Alltså, jag tror att det innebär en viss komplikation att t ex låta solen gå upp flera gånger per dag; mer för vissa än andra.
                    Jag tror ju förstås inte att det spelar någon större roll om ljuset i rummet är på och fiskarna får nöja sig med dagsljus i stället för lysrör möjligtvis att vissa fiskar påverkas men definitivt inte alla arter!

                    Detta grundar jag på att i en del kar ej har belysning alls under vissa dagar och att fisken har samma dygnsaktivitet och att firrarna ställer sig vid mathörnet oavsett ljus vid ordinarie matning.

                    Kommentar

                    • Eddie
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 109

                      #11
                      Ja det där att käna igen folk är nog ganska troligt att dom gör för när jag går in i vardags rummet så åker mina firrar upp mot ytan på bara några sekunder men om mn pappa eller mamma gör det så gör dom inte det!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...