Haplisromis, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazinko
    Användare
    • april 2004
    • 111

    Haplisromis, tips?

    tjena, har mest haft sydamerikanska ciklider innan. men nu har jag ett ledigt 540 liter. har funderat en del på malawiciklider typ haplisromis, kan ni tipsa om en fungerande mix? Gillar inte mbunas precis
    /dan
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Haplochromis i ett 540 kan vara ganska intressant.

    Ett gäng snygga "haplisar" i ett 540 kan ju vara:
    2+4 Copadichromis azureus
    2+4 Protomelas sp. taiwan red
    ett gäng Ototpharynx lithobates
    1+2 Tramitochromis intermedius
    2+2 Aulonocara jacobfreibergi otter point.

    En ganska vettig lista på arter som jag själv tycker är intressanta. Copadichromis och Protomelas blir runt 16cm som vuxna, Tramitochromis verkar bli lite mindre, kanske 15cm. Aulonocaran är minst och de flesta Aulonocaror skulle nog inte pallat trycket. Dock är Jacobfreibergin lite mer på hugget än de andra och jag tror att det skulle kunna fungera. Copadichromis azureus bygger en sandkrater när den leker och är på så sätt ganska rolig att ha (om man gillar olika beteenden vid lek). Alla arternas hannar är väldigt vackra när de väl kommer igång och börjar färga. Honorna är oftast ganka tråkiga men det väger hannarnas färger upp.

    När det gäller inredning skulle jag satsa på två stenrösen och resten ganska fri bottenyta, kanske en liten grupp valiisneria vid bakrutan (dock verkar Malawi ha en benägenhet att gräva upp alla växter, men ibland funkar det).

    Jag hoppas du får till ett fint malawiakvarium, det är riktigt härliga fiskar!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Lazinko
      Användare
      • april 2004
      • 111

      #3
      Tack för svaret.

      Vilken sorts sand är bäst? strand-sand? vad jag fattat gräver de mycket? eller tänker jag på annan art.

      Dessa haplis som heter Djuphavs "något", verkar intressanta.

      Har du / någon annan erfarenhet av dem?
      /dan

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        De haplisar jag talar om lever i san/klippzonen beroende på art.

        Jag hade till mina haplisar strandsand, finkronig, ungefär som rådagrusen 0.33mm, kanske lite större. De älskar att gå och sila sand i munnen och då krävs det lite finare sorter. När jag hade engelsk sjösten till mina Protomelas taiwan red så gick de aldrig och plockade sand. De arter i listan som jag själv har haft är Protomelas taiwan red, Aulonocara jacobfreibergi och Tramitochromis intremedius. De andra har vänner till mig haft eller så har jag gjort större faktaletningar ang. dem.

        Djuphavs-haplis har jag inte hört talas om faktiskt. ( de finns ju inte i havet ). Om jag vore du skulle jag kolla upp vilka haplisar som är intresaanta på zoopet och sen skriva i tråden vilka arter som är intressanta. Ett tips från mig, håll dig väck från rov-haplisarna ur släktet nimbochromis, tyrannochromis, champsochromis och liknande. Oftast står de om det är en utpräglad rovfisk och om den är aggressiv. Oftast blir de arterna ganska stora också.

        Jag skulle vilja ha Copadichromis azureus men min aggressiva Labeotropheus trewavasae-hanne (en maffig mbuna på 15cm) är inte så snäll mot haplisar
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Lazinko
          Användare
          • april 2004
          • 111

          #5
          var visst djupvattenshaplis


          Fast det är en rovfisk är livingstonii o rovfiskarna riktigt fina, alltid badassfiskarna som är tuffa

          Djupvattens-haplisen verkar också fin, den är väl ganska fredlig....eller?
          /dan

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            Den är riktigt fin och mycket lugn ungefär som C.moorii...

            Det finns många snygga rovmalawisar men kanske inte ett så jätte bra val till ett 540...

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Copadichromis azureus och Otopharynx lithobates har jag hållt tillsammans under några år och det är inget jag rekommenderar. Hanarna är allt för lika varandra och ser varandra som rivaler. 540 liter är ett ganska litet kar för haplisar, satsa därför på mindre och fredligare arter. C. moorii kan vara ganska stökig, P. electra är fredligare och ett bättre val i ett mindre kar. Jonas förslag tycker jag låter bra men jag hade valt bort någon av ovan nämda arter.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                citatit tycker jag inte att C. moorii hör, den kan vara ganska stökig.
                Det upplevde jag också när jag hade C.Moori. Hanen kunde jaga runt på honorna när de inte var lekmogna och när de väl blev det så bråkade honorna sinsemellan rejält så det slog i täckglaset på kvällarna.

                Det är dock en väldigt trevlig ciklid som vanligtvis är relativt lugn...

                Kommentar

                • Lazinko
                  Användare
                  • april 2004
                  • 111

                  #9
                  Här har vi runt 7 i pH, hur ska jag höja till 7.5-8 ?
                  /dan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...