Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • augusti 2004
    • 26

    Frågor

    Hej har skaffat ett Juwel Panorama 100 (170l) akvarium och är sugen på att ha malawiciklider. Har lite frågor hur (med vilket material bygger man bäst grottor stora stenar eller ?) är sugen på att ha svart grus är det ok ?. Är det ok att ha ciklider tillsammans med scalarer har sett folk som har det ? Vilka kemikalier bör man skaffa direkt och ha i vattnet ?

    Dessutom skulle jag gärna vilja ha lite tipps på ciklider som passar bra i ett 170l akvarium. Jag gillar färgstarka ciklider som gula, mörkblå, ljusblå (inte så förtjust i de gråfärgade).

    //MVH Johan
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    citat:Hej har skaffat ett Juwel Panorama 100 (170l) akvarium och är sugen på att ha malawiciklider. Har lite frågor hur (med vilket material bygger man bäst grottor stora stenar eller ?)
    Natursten tycker jag är bäst
    citat:är sugen på att ha svart grus är det ok ?.
    Du bör nog undvika det som ser ut som finkrossat glas (aluminiumsilikat?). Det verkar bli för tätt och fiskarna kan nog skada munnen. Personligen ogillar jag detta kolsvarta blänkade material, men smaken är ju olika. Försök istället hitta en sjöslipad. Det finns en snygg Indisk sjöslipad mörk sand.
    citat:Är det ok att ha ciklider tillsammans med scalarer har sett folk som har det ?
    Visst kan du ha ciklider med scalare (som ju är en ciklid) men inte malawiciklider (ok, kan finnas något undantag ochjag skulle kunna tänka mig golden + scalare i ett stort akvarium. I ditt är det otänkbart).
    citat:Vilka kemikalier bör man skaffa direkt och ha i vattnet ?
    Krossad kalk i ytterfiltret och ha kalk i inredningen kör vissa med. Andra har även i bikarbonat.
    citatessutom skulle jag gärna vilja ha lite tipps på ciklider som passar bra i ett 170l akvarium. Jag gillar färgstarka ciklider som gula, mörkblå, ljusblå (inte så förtjust i de gråfärgade).
    Fisk får någon annan föreslå men Labidochromis caeruleus "golden" som jag nämner ovan är gul.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Lavastenar är billigt och lätt att bygga med, men fiskarna river sig lätt på det. Valfri stensort som du tycker är snygg funkar, i alla fall om det är köpt i en akvarieaffär. Stenar man plockat i naturen funkar också, men de får inte innehålla något som kan lösa sig i vattnet, som t ex järn. De måste även sköljas noggrannt i hett vatten alternativt kokas.

      Svart grus är ok. Alla färger är ok, även om t ex blått eller grönt ser för j**ligt ut. Vitt kan ev göra fiskarna mer skygga eller göra att de färgar ut sämre, men meningarna om detta går isär.

      Scalarer: Man kan alltid prova. De vill egentligen ha mjukare och surare vatten än Malawisar dock, så du kan inte skapa någon miljö som är rikigt bra för någon av dem. Hur de funkar ihop i övrigt vet jag inte.

      Inga kemikalier. Du ska köra akvariet utan fiskar i en vecka först, sedan med 2-3 fiskar i 1-2 veckor, så att en bakteriekultur hinner bildas i filtren och på gruset mm.

      Du vill ha Golden ( Labidochromis caeruleus) och en snäll art till.

      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Blownose
        Användare
        • augusti 2004
        • 26

        #4
        Ok. Men hur bör man bygga akvariet hade tänkt ha en "stenhög" till vänster och en till höger som då får vara grottorna. Sen hade jag tänkt ha någon rot i mitten och kanske 2-3 växter räcker detta ?. Hur många malawiciklider kan man ha i ett 170l akvarium om de är låt säga 6-10cm stora ?. Och brukar det gå att blanda sorter så man kan ha en 5 olika sorters malawi eller det brukar vara svårt ?

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Det går att blanda 5olika sorter men knappast i ett 170 liters akvarium...Växter och rötter tycker inte jag passar in i malawikar men men som sakt så tycker alla olika..

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            I ett 170Liters är det enklast att antingen bara ha hanar eller att överbefolka burken vilket kräver ett ordentligt filtersystem.I ett så litet akvarium hamnar honan hela tiden så nära revirets centrum som hanarna håller vilket leder till att hanen kan tro att hon e lekmogen vilket dom inte alltid är och det resulterar oftast i ett ihärdigt jagande, i naturen så kommer bara lekmogna honor nära en hanes revircentrum när hon e mogen för lek så i ett litet akvarium blir situationen väldigt konstig för hanen när honan e så nära men endå inte vill men om man så att säga överbefolkar lite så minskar möjligheterna att hålla revir vilket gör att dom blir mindre aggresiva, detta kan va något o tänka på när man sätter upp ett malawiakvarium i den storleken.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Blownose
              Användare
              • augusti 2004
              • 26

              #7
              Aha låter intressant men vad menas med att man överbefolkar är det att man har 10-15 st fiskar i ett 170l eller fler ?. Ska man då också försöka att inte bygga så många grottor och på så sätt göra det svårare för malawisarna att skaffa revir och på så sätt bli mer aggresiva ? (Ska nog försöka ha malawisar på max 10cm)

              //MVH Johan

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                om du börjar med låt oss säga 15st o kolla hur det tar sig, visar dom en oönskad aggrisivitet då så skaffa då kanske 3-5 till för där någonstans ligger väll gränsen sedan så blir det nog mer än överbefolkat, detta gäller om du har små arter dvs max 10cm det är nog inte att rekomendera att köra 15 st på 15cm i den burken.
                Att skippa grottor är ju som du säger också en grej som dämpar lite.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Blownose
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 26

                  #9
                  deelay: tittade på dina bilder är det så du har gjort eller ? Och så undrar jag är det inte plågsamt för fiskarna att inte få sin yta eller det accepterar dem ?

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Blownose

                    Nej jag har inte gjort så pga att min burk är på 480L så det e lite lättare för honor att komma undan i den burken.Plågsamt säger du, njae överbefolkning är ju ett sätt att hindra att det ska bli några som hela tiden är plågade utav dom starkare i burken i annat fall så kan man ju hålla endast hanar av olika arter vilket iof är ganska naturligt o då behöver man oftast inte lika mycket fisk, men detta e jätte svårt att bara beskriva i text för det finns inga exacta regler utan det handlar ganska mycket om rutin o känsla som kommer me tiden men som sagt i början kan man ju förenkla för sig själv genom att hålla antingen lite överbefolkat eller som dom ofta gör i USA endast hanar, man får prova sig fram o låta erfarenheter blanda sig med sånt man läst o hört och till slut finna ett sätt som fungerar för en själv =)

                    Lycka till
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...