Humilus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsh
    Användare
    • september 2002
    • 63

    Humilus

    Hej, köpte i sommras ett par VF Pelvicachromis Humilus, dom går idag tillsammans med ett gäng H Cristatus i ett 160 liters. Hittils har det fungerat OK.

    Men har nu när jag letade runt efter lite djupare info om dessa på nätet funnit att de beskrivs som väldigt svåra att hålla. Hanar ska slå ihjäl sina honor omgående om det inte finns massa annan fisk som distraherar dem (Malawi syndromet ?). Omöjliga att få att leka och elaka i största allmänhet.

    Är det någon som har erfarenhet av dessa paletter som kan delge sina erfarheter och stämmer ryktena ?

    Annars är det en vacker fisk som liknar en Crencichla och uppför sig som en Geophagus mer än palletciklid.

    //Mats
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ja, ryktet stämmer. Humilis är en elak rackare som jag aldrig fick yngel av. Skaffa bitskt sällskap. När jag reviderade SARFs odlingskampanj så fick pulcher brons, resten av P silver, förutom humilis som jag gav guld. "Malawi syndromet ?", nä, nu pratar vi om RIKTIGT elaka hanar!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Matsh
      Användare
      • september 2002
      • 63

      #3
      Ola, det var inte roligt att höra att jag har fått såna hårdingar på halsen.Cristatusarna håller dem dock i schack.

      Har haft dem nu i 1 månad och dom är vuxna så det kanske inte blir värre med uppförandet än det redan är.

      Guld, då menar du att det blir en utmaning att få lek med andra ord.
      Honan (ca: 7cm) försöker charma hannen som är ca:12 cm utan att han bråkar med henne särskilt mycket. Han jagar henne en bit sedan får det vara, ibland färgar han ut sig inför hennes inviter. kanske kan det bli något.

      //Mats

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        citat:Ola, det var inte roligt att höra att jag har fått såna hårdingar på halsen.Cristatusarna håller dem dock i schack.
        Det är säkert inte så illa som det låter. Folk har dem säkert med fel sällskap i för små akvarier. Jag gissar på att det är A och O att ha rejält motstånd till hanen. Och jag överdrev lite. Hanen är inte tokilsk på honan. Inte som Crenicichlor. Problemet är att han inte vill leka. Troligen måste pH ner mot fem för det. När jag hade i ett Crenicichla coprecisseps par till dem så parade de ut! I nästa CB skriver jag några rader om humilis (ungefär det jag skrivit nu).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Hej grabbar ! -Jag instämmer till punkt och pricka i Olas beskrivning
          av P.Humilis. --Men det finns en minst lika aggresiv släkting; nämnligen P. Signatus... -Jag har för tillfället bägge arterna. Och jag märkte väldigt snabbt att de är lite speciella...-Patrik

          Kommentar

          Arbetssätt...