Nybörjar-troffar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Nybörjar-troffar ?

    Hej !

    Jag är helt novis när det gäller troffar (har malawi) men har blivit mer och mer intresserad av att köpa ett gäng, ev yngel.
    Eftersom jag inte har någon kunskap ang dessa fiskar undrar jag någon kan rekommendera några bra nybörjarsorter ? Tänker då på aggressivitet osv.

    Mvh Cassandra
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Tja och välkommen till troffeträsket !

    Jag tycker personligen att det inte finns ngn nybörjarsort. Aggrisiviteten varierar från grupp till grupp. Jag kan tex ha en grupp bemba som är hur harmoniska som helst medan en annan kille har en exakt likadan grupp som är super aggro. Det finns en gammal skröna som säger att duboisi ska vara den snällaste av alla troffar men det stämmer absolut inte. Aggressiviteten beror också hur många troffar du har i ditt kar. Har du en stor grupp så funkar den bättre en än liten pga att aggressiviteten minskas genom att den dominanta hanen helt enkelt få svårare att hitta de svagare i gruppen och aggressiviteten sprids också på hela gruppen, dvs inte bara en fisk som får stryk hela tiden.

    Så mitt förlsag är: Titta runt på internet på olika tropheusar och välj ut den du gillar bäst. Skaffa en ganska stor grupp ungdjur på 25-30 st beroende på hur stort kar du har(du skrev inte hur stort du hade). Skaffa gärna en så stor grupp som möjligt i alla fall. Bra cirkulation och filtrering är A&O när det gäller tropheus så satsa på bra sådan. Som foder är det räkmix som gäller. Börja sedan med en rutin där du vänjer in fiskarna vid 2st 30-50%:iga vattenbyten i veckan. Viktigt är att du gör vattenbytena på samma dagar varje vecka. Dessa vattenbyten tillsammans med bra och mkt foder gör att dina troffar växer bra och får fina färger och former samt när de blir könsmogna kan man trigga dem genom att bara göra ett vattenbyte i veckan efter en period med 2 vattenbyten per vecka.

    Japp, det var lite hur jag har lyckats med mina tropheus. Lycka till med dina.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Cassandra
      Användare
      • december 2002
      • 152

      #3
      Tack Cutekid för ditt svar !

      Aggressiviteten har jag läst ganska mycket om och är införstådd med denna. Likaså att individerna är olika angående detta.

      När det gäller vattenbyten så visste jag inte att det är viktigt att göra dessa på samma dagar i veckan. Är de såå känsliga ?

      Mvh Cassandra

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • januari 2003
        • 3368

        #4
        Ang vattenbytena så behöver du inte göra det utan det är mitt sätt att få det att fungera utan några som helst missöden. När det gäller troffar så är det viktigt att inte utsätta dem för mycket stress och förändringar. Så därför sätter jag upp denna rutin med vattenbytena. Då blir fiskarna mindre stressade och vänjer sig vid rutinen och blir på så sätt en stabil grupp. Att grejja för mkt med förändringar i karet leder ofta till stress och sedan bukvattensot.

        Mvh
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        Arbetssätt...