Soten eller vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petter_c
    Användare
    • april 2003
    • 22

    Soten eller vad?

    Jag blir inte riktigt klok på varför mina Kirizor en efter en går och dör. Det är numera endast 5 av ursprungliga 20 stycken kvar. Det hela är i mitt tycke lite märkligt då sjukdomsförloppet inte stämmer in på det som går att läsa om traditionell bukvattensot. Vid matningen på morgonen kan allt se ut att vara frid och fröjd alla slåss som tokar om maten. Ett par timmar senare står en och hänger och färgen har bleknat betänkligt framförallt kring stjärtpartiet (ser nästan ut som frätskador). Ytterligare ett par timmar senare kan stackarn inte längre simma ordentligt och är inom kort död. Det kan sedan gå några dagar varpå förloppet upprepas. Ibland verkar det som om vissa individer får fullständigt spel och far runt i karet likt skållade råttor, för att så småningom pusta ut i något litet gömställe.
    Jag matar med spirulinaflingor och byter 30% en gång i veckan. Karet är på 540 liter och filtreras med 2xEheim 1200 l/h (inner) och 1xFluval 1200 l/h (ytter).
    Det som ytterligare gör det hela lite märlkligt är att mina Dubbar ser ut att må bättre än någonsin...

    Kommentarer från den allvetande ciklidexpertisen tas tacksamt emot?

    mvh
    /Petter
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Låter som de helt enkelt blir ihjälslagna/stressade.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    Arbetssätt...