Dödad golden hona!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loket65
    Användare
    • september 2003
    • 176

    Dödad golden hona!!??

    Jag hittade nyss en troligtvis ihjälslagen golden hona i mitt ena kar. Den har gått tillsammans med en hane plus 1+6 rödzebra i ett kar i ca 5 månader och jag har inte märkt några tendenser till agressivitet innan, kan det verkligen vara golden hanen som slagit ihjäl sin enda "fru"? Tilläggas bör väl också att den igår såg fullt frisk ut precis som övriga invånare, och övriga ser fortfarande fullt friska ut.
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se
  • feb
    Användare
    • november 2002
    • 6

    #2
    svarar på ett gammalt inlägg här ser jag, men har råkat ut för samma sak..efter att ha haft hona och yngel i ett separat kar släppte jag tillbaka honan tillsammans med två andra Golden, hannen började jaga henne förtvivlat och hon fick söka skydd..en dag senare hittade jag henne död på bottnen..
    De har varit väldigt fridfulla innan.
    -Fredrik
    http://www.vaxjodyksallskap.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Det var inte så att den va mager?
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Loket65
        Användare
        • september 2003
        • 176

        #4
        Inte min i vart fall. Den hade spottat ca 3 veckor tidigare och den hade ätit sig hyffsat "go" igen. Dessutom gått ca 10 dagar tillsammans med hanen innan det helt plötsligt inte funkade mer.
        Den som äter lever får sej
        *Magnus*

        http://www.orumsnygard.se

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Liknande hände min ena Hongihona. Hade också spottat ca 2-3v tidigare. Helt plötsligt (såg nämligen ut som om hon hade fått stryk) låg hon död i en grotta. Förmodligen hade någon jagat livet ur henne och även om hon var lagom tjock så hade hon nog inte hämtat sig riktigt efter förlossningen.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Exakta anledningar kan man ju alltid veta, men jag har varit med om samma sak en eller två gånger, men då med Röd Zebra honor. Har utgått från att dom blivit ihjäljagade av hannen som är ganska så "på" hela tiden.

            Ett annat problem/dilemma är det faktum att jag just nu har 2 golden honor som är rejält insjunkna, alltså så smala att dom knappt borde kunna simma. Men dom äter rejält med mat och är precis hur pigga som helst. Jag vet inte om dom lider eller om dom själva inte bryr sig, men tankarna är ju på om man skulle avliva dom....men det känns ju fel bara för att dom är magra.... eller vad säger ni?

            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • augusti 2004
              • 583

              #7
              Byttorp:

              Jag har också en hona som inte verkar komma igång med maten ordentligt (Hongi). Hon är, precis som deina, väldigt pigg och på allerten så fort det vankas mat. Jag försöker se till att hon får i sig extra mycket vid varje matillfälle (vilket är svårt) men ändå verkar hon inte gå upp i vikt.
              Jag ser att hon blir lite rundare om magen efter att hon ätit men dagen efter verkar det som om det har runnit rakt igenom eftersom hon då är lika tunn som dagen innan.

              Kanske ska flytta detta till en annan tråd?
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • Tascha
                Användare
                • oktober 2002
                • 214

                #8
                Det där med ihjälslagna fiskar råkar vi nog ut för alla någon gång. För ett par veckor sedan så blev det ett farligt liv i mitt akvarium och när jag kollade dit så var alla fiskar i karet på samma Rödzebra hane. Var han än flydde så var dom på honom. Efter två timmar så hade dom tuggat av honom alla fenor och han bara låg på botten och kunde inte röra sig. Fortfarande med alla dom andra fiskarna över sig.
                Så jag fick ta upp honom och avliva honom. Varför detta hände har jag ingen aning om. Han har varit i karet lika länge som dom andra (2 år) och det har fungerat bra. Han var kanske sjuk och det kännde dom andra.

                Sen har vi det här med insjunkna magar.Även kallat Vinkelhake.
                Läste någon stanns att detta fenomen drabbar ofta Golden honor och Ahli honor. Enligt denna skrift så beror det på att när dom haft yngel ett par tre gånger så hämtar dom sig inte och till sist så tynar dom bort och dör trots att dom ser ut att må bra och äter som dom ska.Enligt skriften jag läste så skulle man flytta över honan till ett eget kar och där skulle hon få gå ett par månader för sig själva och sedan släppas tillbaka till dom andra.
                /Roger

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  #9
                  Ibland kan man stöta på oförklariga dödsfall,ena dan tip nästa ajöss.Måste inte alltid finnas en förklaring till sånt...i allafall inte som man kan "sätta fingret" på....inbillar mig att fisk kan dö hux flux ,av ålder som i sin tur orsakar?Likväl som vi själva lämnar in huxflux av olika orsaker.ofta kan man se om en fisk blir ansatt av de andra,och kan liksom räkna med att nått kommer att hända om man inte gör nått....Sen...Kan en fisk få hjärnblödning?Hjärt problem osv som inte ens metylenblått hjälper emot

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 583

                    #10
                    Tascha: det där med vinkelhake låter troligt (verkar som det händer fler än Golden och Ahli).
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...