klogroda och prinssessor tillsammans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norpan
    Användare
    • augusti 2004
    • 103

    klogroda och prinssessor tillsammans?

    Någon som har erfarenhet av denna kombination eller har några intressanta synpunkter? grodorna trivs i basiskt vatten och äter allt så det ska inte vara några problem. Frågan är ju istället om grodorna ser prinsessorna som levandeföda eller om prinsessorna är för tuffa mot grodorna?

    //Jenny
    //Jenny
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    du behöver inte vara orolig för prinsessornas skull...
    dom klarar att hota bort det mesta.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag skulle nog vara mer orolig för Klogrodornas välstånd. Prinsessor är grymt aggressiva revirhållare och jag skulle inte bli förvånad om klogrodorna får sätta livet till...

      Klogrodor är inte världens tåligaste direkt.

      Kommentar

      • Norpan
        Användare
        • augusti 2004
        • 103

        #4
        Nä, det är ju sant, de är ju rätt vimsiga också de små liven (grodorna alltså) Grodorna blir ju bra stora tillslut, men än så länge är de runt 8 cm. Kanske något annat än princessor skulle funka? Någon som är tillräckligt tuff för att försvara sig, men ändå inte lyckas ta död på dem. Några förslag? Akvariet är på dryga 100 liter
        //Jenny

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Klogrodorna ger sig inte på fisken vad jag sett och förstått utan det är nog mer i sådana fall fisken som skadar grodan.

          Är grodorna viktigt för dig i akvariet så kanske du borde ha lite mindre ciklider än Prinsessor. Sedan är väl frågan om det ens är bra att ha dessa tillsammans överhuvudtaget då Prinsessorna skall ha ett alkaliskt vatten...dvs högt Ph.

          Tips på sällskap kan vara:

          Grön Bågfensciklid...


          Kurvciklid...


          Fjärilsciklid...


          Thomasi ciklid...


          Palettciklid...


          Annars kan de säkert fungera riktigt fint tillsammans med Gurami. Där är Mosaikgurami en favorit hos mig.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Du kan även söka information på Zoopets forum angående klogroda. Där står det nog en hel del om just dessa...

            Vad jag förstår, så ville du veta här om vilka ciklider den kan vara tillsammans med. Det som är viktigt att veta är att de bör ha liknande foderkrav och det har de inte med t ex Tanganyika- eller Malawiciklider.

            Det går nog bättre med arter ifrån Sydamerika, övriga Afrika eller Asien.

            Kommentar

            • Norpan
              Användare
              • augusti 2004
              • 103

              #7
              Problemet är att jag har ganska högt ph i kranvattnet och lågt KH, det känns som att det är lite lättare att höja KH än att sänka pH..Annars är alternativet att göra sig av med grodorna istället och bara ha prinsessor. Bara det att grodorna är lite av en favorit. Foder kan ju bli knepigt kanske, jag förutsatte att grodorna kan äta tex räkmix, men jag har inte provat det.
              //Jenny

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Vilken groda är det? Dvärgklogroda eller klogroda (Xenopus). Den senare äter ju rimligen rätt stora fiskar.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Norpan
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 103

                  #9
                  Det är en Xenopus Laevis så den blir ju som en handflata åtminstone och de äter ju allt de får tag i..
                  //Jenny

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ojdå...då kan du nog glömma mina råd om sällskap.

                    Jag trodde (borde kanske tagit reda på fakta) att det var en "vanlig" klogroda som man ser i handeln...troligen dvärgen då.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jag har aldrig haft Xenopus, men skulle gissa på att en stor fredlig ciklid är att föredra och visst finns det ciklider i både Malawi och Tanganyikasjön som har samma födokrav (vilka födokrav har den?).
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Norpan
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 103

                        #12
                        De äter allt egentligen, utom möjligtvis torrfoder och algtabletter, de är ju blinda så när de känner lukten av mat griper de tag i allt som kommer förbi med "händerna", det är ju då det finns risk att någon fisk slinker med, men de jagar inte aktivt. Hittils har jag gett dem röda mygg, men det funkar ju inte med cikliderna så jag tänkte prova med räkmix med relativt mycket räkor.
                        //Jenny

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13


                          Jag undrar om denna groda inte behöver ett kar för sig själv...

                          Kommentar

                          • Norpan
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 103

                            #14
                            Haha, jo de är ju rejäla monster när de blir så där stora..och de blir uppåt 30 år gamla. Just nu har mina (som är ganska små fortfarande) sällskap med guldbarber och gurami, och det funkar jättebra, men jag ska göra mig av med dessa fiskar och bara ha tanganyika och där finns det ju tuffa rackare som borde kunna försvara sig..Men om jag provar och märker att det inte funkar tar jag förstås ut dem till ett eget akvarium. Frågan är då om man kan hitta ett hyfsat lämpligt sällskap att prova med, karet är ju ganska litet.
                            //Jenny

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Skaffa någon insekts eller fiskätande ciklid så blir inte maten något problem. Säker på att den inte käkar upp all fisk på nätterna? Jag höll eldbukssalamander med nästan könsmogna prinsessor en gång och dessa körde i sig de nästan hälften så stora prinsessorna om man inte matade dem tillräckligt (åkte iväg några dar t ex). Som jag mins det så var prinsessorna lite irriterande för salamandrarna, men inte tillräckligt för att de skulle gå upp på land. Jag håller på sclare, flaggciklid eller liknande. Någon gurami kanske?
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...