"skenlek" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kim
    Användare
    • april 2002
    • 25

    "skenlek" ?

    Jag har några Placidochromis sp."phenochilus tanzania" (1 hane 4 honor) de är nu ca 12-13 cm och har aldrig lekt.
    Efter vad jag har hört och läst så kan det visst ta ett bra tag innan "Phenochilus" börjar leka, men det är inte det som är problemet.
    Eller det finns egentligen inte något problem, men idag när jag satt och tittade på burken (mitt Malawiakvarium alltså, inte datorn) så fick jag se något märkligt, en av honorna "tuggade" Ahh! va' kul! tänkte jag, jag satt kvar för att få beskåda leken som den fluktare man är...men vad nu då? Hanen var helt ointresserad av denna hona, istället så "lekte" honan med en annan Phenochilushona, båda for runt som bara attan och lade ägg som de sedan tog upp i munnen!
    Är det någon som känner igen detta betende?
    Jag har haft Malawiciklider i 11 år och visst har jag sett honor som tar upp obefruktade ägg i munnen, men aldrig att de "låtsaslekt" med andra honor!
    Är det någon som har en aning om orsaken till ett sådant betende, händer sånt i naturen också tro?
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Jag har själv 7st Placidochromis sp."phenochilus tanzania" i storleken 8-12 cm som har lekt 2gånger men jag har alldrig set någon skenlek så att säga däremot en del andra skumma "ritualer" som dom har för sig inom gruppen men det du beskriver har jag inte sett.Det jag kan komma o tänka på är ifall den dominanta hanen inte har auktoritet nog att leka i den burken sedan så finns det ju hanar som är komplett odugliga =( har haft sånna som jag bytt ut... men som sagt det du beskriver har jag inte sett hos mina iaf.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    Arbetssätt...