korsning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrslave
    Användare
    • maj 2004
    • 31

    korsning?

    Nu har våran Labidochromis caeruleus (vita golden) äntligen, efter fem veckors tuggande, spotttat. Det är bara det att ynglen som kom ut var ganska mörka. Några av dem är mörkt gråa och några är hyfsat ljusa. Kan det i samma kull vara yngel från två hannar? Har bara haft en sån här kull förut och då var ynglen vita när de kom ut. Är det så att vi har fått en korsning eller kan färgen ge med sig? Om det är en korsning, hur avlivar man dom då bäst?
    Vi är ganska förvånade eftersom vi trodde vi var säkra på att det var våran vita hanne som hade lekt.
    Tacksam för alla svar.

    //Christian
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Vad för några andra arter har du i akvariet?

    Har ni olika varianter av L.caeruleus i erat akvarium (syftar på "vi trodde vi var säkra på att det var våran vita hanne som hade lekt.
    ") ?

    Skiakca gärna mer info ang.. vilka arter ni har, jag har inte haft några problem med det men vissa har haft problem med L.hongi och L.caeruelus som korsat sig hejvilt. Jag har däremot haft problem med L.pearlmutt och L.hongi som korsat sig.

    Hoppas de löser sig.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • pwrslave
      Användare
      • maj 2004
      • 31

      #3
      Labidochromis caeruleus (vita golden)
      Labidochromis caeruleus (gula golden)
      Melanochromis cyaneorhabdos (maingano)
      Cynotilapia afra "Nkhata Bay"

      Den som lekt mest annars är Afra hannen. Dom gula har vi inte sett mycket tendens till lek alls. Så hur är det med ynglen, kan det vara en korsning mellan golden och afra? Mest "naturligt" känns ju att de båda Golden arterna vänstrar.

      Vad tror ni om våra yngel? Kan dom spottas mörka och sedan ändra till den vita färgen de ska ha?


      Tack o hej
      //Christian

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag fick vara med om detta för inte så länge sedan när min Labidochrmois Hongi "Kimpuma"-hane hade lekt med en av mina Labidochromis Caeruleus-honor (Golden).
        Jag blev tvungen att avliva hela kullen...

        Labidochromis-arter korsar sig med varandra. Det är inte heller helt uteslutet att det kan vara en korsning med annan arter heller.

        Det behöver inte vara en korsning alls utan kan också vara en defekt hos avelsgruppen (inavel kan resultera i dåliga, felaktiga färger och former).

        Kommentar

        • pwrslave
          Användare
          • maj 2004
          • 31

          #5
          Skrev nog vilka fiskar samtidigt som du skrev ditt svar så se ovan
          Låter det som en korsning då? Hur avlivar vi våra små yngel bäst då? Dom är ju så små!!
          //Christian

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Jag tycker inte att du skall avliva dom än. Håll dom under översikt och om de påvisar brister eller tydliga korsningsbevis så kan du antingen lägga ned dom i en kastrull med kokande vatten...alternativt plocka upp dom och krossa dom med tummen (ha papper runt tummen). Du kan även skära av dom huvudet med en kniv snabbt, men problemet är att de är så små så om du missar kan de plågas.

            *Lägga ned dom i kokande vatten (dör snabbt).
            *Krossa huvudet på fisken med tummen (gäller endast små yngel).
            *Skära av huvudet med kniv.
            *På större fiskar, ungdjur och upp till 6-7cm, kan man ta upp fisken och kasta den i golvet hårt. Ett fall på två meter hårt i golvet eller i badkaret klarar inte fisken. Den dör snabbt om man gör det rätt.

            Mitt råd, efter det att du konstaterat korsning, är att lägga ned dom i kokande vatten (förkokat).

            OBS!! Om detta inlägg kan verka stötande för någon så ber jag om ursäkt för detta. Det är dock nödvändigt att ibland avliva fiskar och då finns det olika alternativ att göra det på.
            Vad ni än gör så SPOLA INTE NED LEVANDE FISK I TOALETTEN då jag tycker detta är på gränsen till djurplågeri (om inte rent djurplågeri). Ta ert ansvar som ägare av era fiskar och gör det så smärtfritt som möjligt för fisken.

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Vad hade du tänkt göra med ynglena om dom var "rena"??..
              Om du har vita & gul golden ihop så ska du nog veta ifrån början att du inte ska spara yngel!!!!

              Det är troligtvis dina gula & vita golden som korsat sig att afra eller cyaneorhabdos skulle korsa sig med golden låter inte så troligt men men man vet aldrig..

              Det kan även vara lite färg fel på din fiskar även fast dom skulle vara yngel från bara din vita golden,så gör inget med yngelena än så länge utan vänta och så.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Det är enligt EU-rapport för försöksdjur inte tillrådigt att avliva fiskar genom att koka dem. De enda tillåtna sätten är att avlägsna huvudet eller gift. Stor fisk kan man slå ihjäl/bedöva och sedan avlägsna huvudet/dela kotpelaren. Riktigt stor fisk får man slakta (skära av kroppspullsådern samtidigt som huvudet hålls lägre än resten av kroppen).
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Vad menar de med "inte tillrådigt"?
                  Vart finns denna rapport att läsa?

                  Sedan kan man ju undra vilken storlek de syftar på. Jag kan ju tänka mig att det är skillnad på yngel och stora fiskar beroende på hur snabbt de dör.

                  De har inte skrivit något om kräftor va?

                  EU´s stadgar angåenda djurhållning är ibland väldigt diskutabla, men det är klart att man i möjligaste mån skall följa direktiv som är stödda genom forskning.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Kräftor är inte ryggradsdjur och behandlas därför inte av lagstiftningen. Källan jag hittar just nu är "Euthanasia of Experimental Animals - EU rapport om avlivning av försöksdjur" tryckt vid Regeringskansliets Offsetcentral 1996. Det där med kokning har diskutterats inan och jag skrev det innan någon annan gjorde det sas. Yngel är säkert helt ok. Det är fiskars förmåga "förmåga att behålla syrgashalten i hjärnan" som anges men en liten borde dö med en gång. Däremot finns det en annan orsak som gör att jag är starkt mot kokning: FOLK SPOLAR FISKAR UNDER KRANEN, LÄGGER DEM I EN KASTRULL OCH SÄTTER PÅ PLATTAN, ELLER KOKAR BAMSECIKLIDER I EN KVART! Jag litar inte på folk! Ett råd ska inte kunna gå från mun till mun och förvrängas sas. och folk är av naturen slöa och tar samma avlivningsmetod till allt!

                    Fortsätt avlivningsdiskussionen på http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7648
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • pwrslave
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 31

                      #11
                      Ok tack för svaren men då undrar jag en till sak.
                      Jag fårstår att det kanske inte var så smart att ha gula och vita golden i samma kar eftersom de är ganska lika och att det då lätt blir korsningar, men är det så att även om de har rätt färg och ser ut som de ska så kan det vara en korsning?
                      Isåfall får vi väl göra oss av med den ena sorten. Vill ju inte behöva avliva yngel stup i kvarten.
                      //Christian

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Vet inget om arvbarheten av färg hos "golden" men jag skulle inte lita på ett enda yngel. Det finns en möjlighet att genetiken funkar så att fiskar som ser helt "rätt" ut egentligen är hybrider och att detta sedan uppdagas i nästa generation. Hos t ex den fortplantningsdugliga hybriden mellan prinsessa och Julidochromis ornatus så ser INTE alla exakt likadana ut (fast jag tror att man känner igen alla hybrider mellan dessa två).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Den kull som jag fick korsad bestod det av "rena" Golden och sedan några tydliga "Hongi"-yngel. Det syntes alltså inget på de som liknade Golden...men de hade ju generna i sig. Jag tog bort hela kullen.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Både malawi och tanganyikaciklider ägnar sig åt "sperm shopping". De simmar från hane till hane och leker. Sedan finns det sneakerhanar som simmar in till det lekande paret. I naturen så är aldrig alla äggen i kullarna hos dessa fiskar befruktade av samma hane. Utifrån detta (jag har aldrig haft malawi [B)]) så verkar det ju snarare osannolikt att inte få hybrider om man håller arter som ser likartade ut.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                              Både malawi och tanganyikaciklider ägnar sig åt "sperm shopping". De simmar från hane till hane och leker. Sedan finns det sneakerhanar som simmar in till det lekande paret. I naturen så är aldrig alla äggen i kullarna hos dessa fiskar befruktade av samma hane. Utifrån detta (jag har aldrig haft malawi [B)]) så verkar det ju snarare osannolikt att inte få hybrider om man håller arter som ser likartade ut.
                              Men det gäller väll inte alla malawi i naturen har jag för mig att jag läst. Så kallad spershopping har jag bara sett en gång i akvarium då det var 4 hanar(alla av samma art) inblandade i en lek med samma hona i alla övriga fall av lekar som jag övervakat(ett 50 tal) har endast 1 hane lekt med honan i fråga och hållit allt/alla andra borta från platsen och skött det hela på egen hand.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...