Mbunas i 540l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emotional
    Användare
    • augusti 2004
    • 25

    Mbunas i 540l?

    Hej!
    Jag tänkte starta ett 540l malawikar.
    Jag undrar hur många fiskar jag kan ha av följande sorter:
    * Golden
    * Pindani/socolofi
    * Chitande-afra eller Mara Point-afra(vilken är snällast och finast?)
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251
  • salar
    Användare
    • juni 2002
    • 227

    #2
    Mer än en afra hanne är ej att rekomendera. De ej dominerande hannarna färgar inte ut. Blir en som dominerar. Otroligt vacker kan en ensam hanne bli med lysande blåa band.

    Pindani går bättre, de ser i princip likadana ut hona och hane.

    Golden nästan likaså. Hannarna är vackrast med starkare gulfärg samt kraftigare svart.

    Alla malawi är tuffa mer eller mindre. Men dessa hör till de snällaste. Möjligen afran kan vara lite tuff men den är ju ganska liten.

    Hur många är svårt att säga beroende på inredning och mått på karet.
    Men uppemot 40 malawiciklder borde du kunna hålla där om de är i den storleken. En del har ändå fler men det är lite olika.

    Börja med ett mindre antal ciklider samt ett par malar. En lugn start av akvariet är bäst.

    Har haft malawisar men föredrar sydamerika med växter numera.
    SALAR

    Kommentar

    • emotional
      Användare
      • augusti 2004
      • 25

      #3
      Måttet är 150x60x60.
      Tack för ditt svar! =)
      Min första tanke var att ha 1+9 av varje sort. Skulle gå bra?
      Men problemet är ju hur man ska se skillnad på pindani och golden. (är dålig på sådant)
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

      Kommentar

      • Kim
        Användare
        • april 2002
        • 25

        #4
        Ehh..."Pindadi " är blåa och "Golden" är gula - inte så svårt att se skildnad, eller...eller du kanske menar könsskildnad, då är det värre, de bör vara ganske stora för att man ska vara säker.
        Och de flesta "Golden" i affärerna brukar vara pyttesmå tyvärr.
        Och OM du skulle hitta "könssäkra" fiskar så kan det nog bli svårt att få handlaren att gå med på att sälja 1+9 ett gissel både för oss och handlarna misstänker jag, fast du tänker helt rätt - det skulle nog bli bra med 1+9.

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #5
          Du kan ha rätt många i ett 540L. Skulle tro ca 40-50st beroende på hur du blandar och inredning osv. Hade ett 10-tal afror tidigare, och det var 3st lika stora hannar, men det var bara en som färgade ut. Tror att närvaron av en hanne till får den dominante hannen att färga ännu mer då han känner hotet underifrån så att säga. Afrorna kan dock vara aggresiva men det brukar uppvägas av deras (hannarnas) skönhet.

          Kommentar

          • Marcus1979
            Användare
            • januari 2003
            • 404

            #6
            Jag skulle nog satsa på 1+3 utav "affran" Och sedan fylla på med kanske 4+12 utav de andra arterna. Svårigheten ligger ju som sagt i att få tag i en handlare som har så stora så det finns möjlighet att se skillnad på och är villig att sälja den könsfördelningen.

            //Marcus
            960L Malawi

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Jag skulle satsa på att köpa fler afror typ 10-15st, hade själv 11st ett tag och det gick hur bra som helst.Dom var inte mer aggro än nån annan Mbuna..(fick dessutom fler hanar att färga ut)

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Tror också på att ha fler Afra-hanar.De påminner lite grann om Ps. Polit på det sättet att ju fler hanar man har så färgar de bättre (hela tiden).Har man tex 5 el 6 hanar så färgar säkert 4 el 5 ut ordentligt.Detta med förutsättning att de sätts i samtidigt och att de är någorlunda jämstora.Visst kan nån bli ihjälslagen men sånt får man nog alltid ha med i beräkningen.

                Mbunas blir oftast roligare att se på,tycker jag, om man har dem i större grupper,4+5 el fler.

                Naturligtvis så ska du göra som du själv tycker är bäst men mitt tips är att ha dessa fiskar i grupper om 10 till 20 stycken i varje.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • emotional
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 25

                  #9
                  Kan man istället ha 4+11 eller 3+12 av varje art?
                  Skulle det bli stor katastrof om man köpte 10-15 stycken av varje och det blev för många hanar? (om man inte kan se skillnad på könen menar jag)
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 1913

                    #10
                    Katastrof tror jag inte det blir...Visst kan det bli lite bråk mellan hanarna men det brukar inte vara några problem...Men om du tycker att du fått för mycket hanar så kan du juh alltid sälja/byta till honor..
                    Har för mig min afragrupp var på 3hanar och 8honor och det funka hur bra som helst!

                    Kommentar

                    • emotional
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 25

                      #11
                      Kom på en sak till.
                      Hur ska jag göra med inredning? Någonting jag bör tänka på?
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139251

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #12
                        Nej det är inte så jätte mycket du bör tänka på,inred så som du vill ha det för att du ska gilla akvariumet!
                        Om jag skulle inreda ett malawiakvarium så skulle jag köra med mycket natur sten och fin sand...Och undvika växter,rötter,skiffer,kalksten,lavasten och engelsksjösten!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...