Äktenskapliga bekymmer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • p99hanna

    Äktenskapliga bekymmer?

    Hej!

    Jag har ett par palettciklider som för ett ca en vecka sedan fick sin andra "kull" yngel.

    Första gången gick bra till en början, tills någon (tror det var honan) tröttnade och nästan alla "försvann". Hanen jagade henne och hon fick skadad stjärtfena och gömde sig bakom pumpen tills jag avlägsnade hanen, då om hon fram igen.

    När hanen kom tillbaka dröjde det inte förän jag såg rom igen. Den här gången överlevde tyvärr inte några yngel, allt gick så fort. Hanen ligger och trycker i boet, honan är antingen så långt ifrån honom som möjligt eller bakom pumpen. Hon verar vara bara mer och mer där bakom men fenorna ser inte alls sakdade ut.

    Vad tycker ni att jag ska göra? Måste jag dela på dem igen eller jag bara vänta? Jag har bara ett akvarium och det är inte så stort, ca 100 l.

    Tusen tack för eventuell hjälp.

    PS Precis innan romen kläcktes, ja eller innan ynglen kom fram i varje fall, köpte jag endel nya fiskar till akvariumet... bla ett par Thomasi och några Pygmeguramis... DS
  • Jorsa
    Användare
    • december 2003
    • 199

    #2
    Jag hade samma problem med ett Palettpar, det slutade med en hona utan fenor saom jag var tvungen att avliva.

    Vad du ska göra, skaffa en ny hane. Honan verkar ju inte vara den som ställer till det??
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

    Kommentar

    • p99hanna

      #3
      Men är du säker? Det verkar ju nästan som om det är pga att hon "tröttnat" som han blir arg. När lampan släcktes igår såg jag hur hon simmade fram och liksom visade upp sig för hanen. sen försvann hon bakom pumpen igen. Och, jag har inte sett att han varit efter henne den här gången, men jag kan ju inte se allt...

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • januari 2003
        • 508

        #4
        Det har odlats så hårt på palattciklider att dom tappar instinkten om hur dom ska gå tillväga vid lek...ge dom några gånger så dom får tid att minnas... scalern har ochså tappat instinkten och det kan gå 20 gånger i vissa fall innan dom får en kull.....

        Kommentar

        Arbetssätt...